جنگیدن برای زندگی بهتر

اولین هفته اسفند است. در ماه گذشته، آلبوم‌های موسیقی و تک آهنگ‌های بسیاری در سبک‌های مختلف روانه بازار شد. طبق عادت همیشه، برای پیگیری تازه‌های موسیقی، به وبسایت‌ها مراجعه کردم. ابتدا پیگیر تازه‌های سبک مورد علاقه‌ام شدم و در گزینه‌های موجود «تازه‌ترین‌های موسیقی راک» را انتخاب کردم. در این لیست، نام آلبوم یکی از گروه‌های موسیقی راک موفق و قدیمی مشهد به چشم می‌خورد. گروه «ماینس وان» در دی ماه امسال، چهارمین آلبوم خود را با نام «برای زندگی» منتشر کرد که  این اثر، در لیست پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی بیپ تیونز در بهمن ماه نیز قرار گرفت.

گروه «ماینس وان» فعالیت خود را سال 1385 در مشهد با انتشار موزیک ویدیویی به نام «رویای ایکاروس» آغاز کرد. تا به حال، چهار آلبوم با نام‌های «حس لعنتی»، «گوزن‌های شمالی»، «علم باران»، «برای زندگی» از این گروه منتشر شده است که موسیقی آن‌ها در ژانرهای آلنترناتیو راک، پروگرسیو راک و هارد راک قرار می‌گیرد. اعضای این گروه را، مسعود فیاض زاده(آهنگساز و نوازنده گیتار الکتریک) سعید توانایی (ترانه‌سرا) حامد مبرز(خواننده) سیامک بغدادی(گیتاریست و خواننده) سعید فیاض زاده (نوازنده گیتار باس) علی باغفر(درامِر) و شهرام شقایق(کیبوردیست) تشکیل می‌دهند.

به بهانه انتشار «برای زندگی»، سراغ سرپرست گروه «مسعود فیاض زاده» رفتم تا در رابطه با فعالیت‌های جدید ماینس وان و انتشار چهارمین آلبوم گروه، گفت‌و‌گویی داشته باشیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

 

  • در رابطه با شکل گیری گروه و همکاری با سایر موزیسین‌های ماینس وان بگویید.

تمام اعضای گروه اهل مشهد و دوستان خیلی قدیمی من هستند. آشنایی من و حامد مبرز نقطه شروع شکل‌گیری ماینس وان بود. بعدتر با پیوستن سعید فیاض زاده، علی باغفر، سعید توانایی و مدتی بعد سیامک بغدادی و شهرام شقایق «کیبورد»، ماینس وان به طور کامل تری شکل گرفت.

 

  • درباره رونمایی «برای زندگی» و استقبال مردم و هنرمندان هم بگویید.

رونمایی آلبوم «برای زندگی» در شهر کتاب پاسداران با حضور تمامی عوامل تهیه «حامد بهداد» و تولید «اعضای گروه ماینس وان» و نشر «کوک» و پخش «رها» و حامی مالی «محمدپارسا فرجپور» و طرفداران و همراهان همیشگی گروه ماینس وان در بیست و نهم دی ماه برگزار شد و مثل همیشه شاهد استقبال بی‌نظیر همراهان و طرفداران خود بودیم.

 

 

  • سبک موسیقی و فضای کلی «برای زندگی» چطور است؟

در مورد فضای کلی آلبوم باید بگویم که ژانر «برای زندگی» هارد راک و آلترناتیو راک است اما از آلبوم سوم گروه «علم باران» محرک‌تر، و به لحاظ سبک به آلبوم «گوزن‌های شمالی» نزدیک‌تر است. از نظر من در این آلبوم، ما در تلفیق شعر، ملودی و تنظیم به بلوغ و پختگی ملموسی دست پیدا کردیم که همه ما را به شدت راضی کرد.

 

  • تهیه کنندگی آلبوم را چه کسی به عهده داشت و چه همکاری‌هایی صورت گرفت؟

سابقه دوستی من و حامد بهداد به گذشته‌های دور بر می‌گردد. حامد بهداد موزیسین توانا و خواننده بی‌نظیری است؛ به همین دلیل همیشه برای پیگیری فعالیت گروه‌هایی که آثارشان را به صورت مستقل روانه بازار می‌کنند دغدغه دارد و دو آلبوم آخر گروه ماینس وان با تهیه کنندگی او روانه بازار شد.

 

  • سهم شرکت فرهنگی و هنری، تهیه و تولید، پخش، حامی مالی و… در رونمایی و دیده‌شدن هر چه بهتر آلبوم، برگزاری کنسرت‌ها و… را چقدر می‌دانید؟

در دیده شدن و شنیده شدن یک آلبوم، عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند از جمله پخش خیلی قوی آلبوم، رونمایی، تبلیغات و تمام عوامل دست اندر کار تولید و عرضه‌ محصول. به طور کلی موسیقی راک و گروه‌هایی مثل ماینس وان که کم هم نیستند، همیشه در سایه موسیقی پاپ و سنتی قرار می‌گیرند و آنگونه که باید دیده نمی‌شوند. این جریان به فروش و برگشت مالی و اعتباری محصول صدمه می‌زند اما از طرفی دیگر، کیفیت مخاطب را بالا می‌برد چون به راحتی و به شکل فراگیر تبلیغ و پخش صورت نمی‌گیرد و تنها مخاطب‌های ثابت ما،‌ پی‌گیر و سخت از گروه حمایت می‌کنند که این، حمایت را ارزشمندتر و کیفیت کارها را به مرور بهتر و دقیق‌تر می‌کند.

 

  • از فعالیت‌های گروه در مشهد بگویید و اینکه چرا برای رونمایی و ادامه فعالیت‌ها به تهران رفتید؟

من و سایر دوستان موزیسینم همیشه پا به پای یکدیگر کار کرده‌ایم و سختی و لذت کارها را با هم چشیده‌ایم. ما در مشهد شروع به کار کردیم و تا همین لحظه هم تمام مراحل ساخت آلبوم در مشهد اتفاق می‌افتد، اما از آنجایی که اجرای کنسرت در مشهد دچار ممنوعیت است مجبور هستیم برای اجرای موسیقی به تهران سفر کنیم که خود سختی‌های زیادی را به همراه دارد و بدترین جنبه این جریان این است که از دوستان و طرفدارانمان در مشهد که در تمام این سال‌ها کنارمان بودند دور می‌شویم.

 

 

  • کمی از فعالیت‌های شخصی خودتان بگویید. در حال حاضر در چه گروه‌هایی فعالیت دارید و با چه هنرمندانی همکاری می‌کنید؟

در حال حاضر، در گروه «بادزنگ» با دوست عزیزم، علیرضا احمدزاده (آهنگساز و پیانیست) برای پخش آلبوم دوم گروه به نام «دره خاموش» همکاری می‌کنم و همزمان با تعدادی از دوستان کاربلد و موفقم از جمله علی اظهری، حامد بهداد، علی باغفر و… گروهی به نام «بامیان» را تشکیل داده‌ایم و در حال تولید آلبوم اول گروه هستیم.

 

  • به طور کلی فضای موسیقی در مشهد و روابط بین موزیسین‌ها را برای رشد فضای هنری مشهد و ارائه هر چه بهتر موسیقی چقدر سازنده می‌بینید؟

به نظر من رابطه بین موزیسین‌ها در مشهد بسیار سازنده است. در تمام نشست‌های دوستانه، مشهد در زمینه موسیقی همیشه حرف اول را می‌زند و به شکل عجیبی اکثرا درگیر موسیقی فاخر تمام اقلیم‌ها و فرهنگ‌ها هستند، جوی که من در جای دیگر کمتر احساس کرده‌ام و این خود باعث پیشرفت و ارتقای سلیقه موسیقیایی جمعی در مشهد شده ‌است. من شخصا از دوستان و همکارانم در مشهد بسیار آموخته‌ام و مدیونشان هستم.

 

 

  • از برنامه ‌های بعدی گروه بگویید. آیا برای رونمایی به مشهد و سایر شهرها خواهید رفت؟

هنوز برنامه‌ای برای رونمایی در سایر شهرها نداریم اما به زودی اجرای کنسرت دیگری در شهر تهران خواهیم داشت.

 

  • ایده پیشنهادی و برنامه‌هایی برای هرچه بهتر شدن فضای موسیقی در استان‌ها دارید؟

موسیقی با اجرای زنده همراه است و ما در شهر خودمان اجازه‌ اجرا نداریم. این تنها آرزوی من است که ما بتوانیم در شهرمان موسیقی خود را اجرا کنیم و همشهری‌های خود را ببینیم و از حضور یکدیگر انرژی بگیریم. هدف موسیقی همیشه از بین بردن مرزها بوده است و نه به وجود آوردن دوری و تبعیض بین آدم‌ها.

 

 

  • به نظر شما امروزه موسیقی راك در ایران در جایگاه خوب و در خور خود قرار دارد یا خیر؟

ما با اجرایی که در دوم و سوم بهمن ماه در تهران داشتیم و با بررسی کنسرت‌‌های راک دیگر مثل کنسرت‌ کاوه یغمایی و استقبال خوب مخاطبان به این نتیجه رسیدیم که موسیقی راک در بین مردم از جایگاه خوبی برخوردار است و امروزه مخاطب موسیقی راک در ایران به شکل آگاهانه‌ای راه را برای ادامه‌ فعالیت هنرمندان این سبک هموار می‌کند؛ اما متاسفانه سبک راک همچنان در بین نهادهای رسمی به جایگاه درست خود نرسیده است و امیدوارم با گذشت زمان و گذاشتن اجراهای بسیار، جایگاه خود را پیدا کند.

«برای زندگی» آلبومی شامل 9 ترک راک است که سعید توانایی، ترانه‌سرای این گروه، در رابطه با پیام و باور نهان در ترانه‌های آن‌ها می‌گوید: ما صرفا تجربیات زیستی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته‌ایم و هر کسی به اقتضای تفکر خود، پیامی را از ترانه‌ها برداشت می‌کند. باور ما جنگیدن برای زندگی بهتر است. به تلاش بسیار و طلب اندک، به امیدوار بودن و بیگانگی با یاس. باور ما به کلمه به کلمه شعرهایی است که آن‌ها را زندگی کردیم و بعد خواندیم. ما تمام مکنونات قلبی‌مان را به صراحت در آثارمان گفته‌ایم.

 

 

 

گفتگویی از هدیه ریحانی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *