«حکمروایی نوین شهری»

پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی شهری، بخش ضروری و جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای مدیریت شهر در جوامع پیشرو است. باوجود شباهت‌ها، نباید این نوع پژوهش ها را لزوماً همانند پژوهش‌های بنیادی دانشگاهی دید؛ زیرا برداشت مدیرن و کارگزاران و فعالان پژوهش‌ شهری، متفاوت از تعریف‌های رایج در کتاب‌های برنامه‌ریزی و مدیریت شهری دانشگاه ‌است.

این‌گونه نیست که برداشت، تعریف و ذهنیت آنان از مفهوم پژوهش اجتماعی و فرهنگی شهری، به‌مثابه، یک فعالیت تحقیقاتی دانشگاهی محض و یا مجموعه‌ای از مفاهیم انتزاعی راجع به شهر باشد. از دید آنان این‌گونه پژوهش‌ها، باتوجه به ابعاد گوناگونی که دارد، بخشی از دانش عمومی و فرهنگی زندگی در شهر است که ایده‌های اصلی ما را برای مدیریت و فعالیت و زندگی در شهر تعیین می‌کند.از دید کارگزاران ومدیران شهری، پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی شهری، باید بتواند دانش فرهنگ عمومی حیاتی برای زیستن در شهر و نیازهای شهری، فعالیت شهری و کسب و کار و اشتغال در محیط شهری را برآورده کند؛ بنابراین پژوهش‌های یادشده، باید رویکردی کیفی و فرارشته‌ای داشته‌ باشند و از رهاورد حوزه‌های گوناگون علوم انسانی همچون جغرافیا، برنامه‌ریزی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی مانند اینها به‌گونه‌ای کارآمد و سودمند بهره ببرد تا به کار مدیریت شهر و زندگی در شهر بیاید.

اکنون پژوهش اجتماعی و فرهنگی شهری، تحت‌تأثیر دگرگونی‌های تاریخی و فناورانه، نیازهای نوشَونده و اقتضائات جامعه شهری، نیازمند بازتعریف است. افزون بر این باید دانست که رویکردها و بینش غالب پژوهش اجتماعی و فرهنگی شهری که در سایر جوامع رایج هستند، ضرورتاً راهگشای مسائل و مشکلات همه جامعه‌ها نیستند و هر جامعه‌ای باید به اقتضای موارد منحصربه‌فردی که با آنها درگیر است، رویکرد و روش متناسب را به کار گیرد.

بر این اساس بیراه نیست اگر می‌گوییم پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی شهری، خود نوعی فعالیت فرهنگی معطوف به جامعه هدف است و کسانی که دست‌اندرکار پژوهش شهری هستند، نخبگان فعالان فرهنگی هستند که در راستای تحقق هدف‌های توسعه‌گرا و انسان‌دوستانه، بهبود وضعیت شهر را یاری می‌دهند.

کتاب حاضر با عنوان «حکمروایی نوین شهری» حاوی مطالب ارزشمندی از استادان برجسته مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهری، با رویکردی میان‌رشته‌ای، انتقادی و کاربردی، متمرکز بر حوزه مدیریت شهری تهران نگاشته شده است.

انتشارات تیسا کتاب «حکمروایی نوین شهری» کتابی از علی اصغر محکی را در 618 صفحه و با قیمت ۴۹,۸۰۰ تومان منتشر کرده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *