سینما زبانی ساده و گویا برای فرهنگ‌سازی است

در آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد ضمن گرامیداشت یاد شهدای سانچی، همسر سرمهندس نفتکش سانچی فرید محبی با بیان جملاتی احساسات خود را نسبت به این واقعه سوزناک ابراز کرد. وی همچنین با دعوت از ابراهیم حاتمی‌کیا بروی صحنه، ضمن اهدای تنها عکس یادگار همسر شهید خود، از او خواست تا فیلمی در خصوص شهدای کشتی سانچی بسازد.

در این مراسم افتتاحیه علی اصغر کاراندیش معاون توسعه و مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد، قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد، سیدسعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما، اعضای شورای شهر اسلامی مشهد، سینما دوستان و خبرنگاران  و اصحاب رسانه حضور داشتند.

 

زبانی گویا

علی‌اصغر کاراندیش در این مراسم که در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، گفت: توسعه موضوعات سیاسی و اجتماعی منوط به توسعه حوزه فرهنگ و هنر است، اگر این مهم درک شود خیلی از مشکلات ما از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ و هنر از موضوعات جدی در دنیا است، سینما را زبانی گویا و ساده برای فرهنگ‌سازی دانست و تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر اگر به مسائل اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی بپردازد، می‌تواند تاثیرگذار باشد فقط باید به باور برسیم تا آن را اجرایی کنیم.

کاراندیش با بیان اینکه خوشبختانه مسئولان اجرایی وقت در خراسان رضوی به این نکته آگاه هستند، افزود: سینما صنعت است ولی  در ایران به‌عنوان صنعت شناخته نمی‌شود، به عنوان مثال چاپخانه‌ها از سال گذشته به‌عنوان صنعت محسوب شدند و می‌تواند از صندوق توسعه ملی استفاده کند، این در حالی است که پیش از این چاپخانه‌ها در کشور صنعت محسوب نمی‌شدند. دیجیتال شدن سینما، اضافه شدن 100 سینما به سینماهای کشور و سینما سیار از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

توسعه زیر ساخت‌ها

سید سعید سرابی ضمن عرض تسلیت دهه فاطمیه و تبریک آغاز دهه مبارک فجر، گفت: این جشنواره رویدادی انقلابی است و خوشبختانه همزمان با تهران در مشهد برگزار می‌شود. وی ضمن تقدیر و خیرمقدم به هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم تصریح کرد: وقتی از جشنواره فیلم فجر و برگزاری همزمان این جشنواره در خراسان رضوی و مشهد یاد می‌کنم، لازم است از استاندار هنردوست این استان نیز یاد کنم که بسیار پیگیری کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزاری رخدادهای فرهنگی هنری را محصول اتاق فکر دولت با هنرمندان دانست و اضافه کرد: امسال علاوه بر اینکه 20 فیلم اکران می‌شود، صبح‌ها نیز با هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، 6 انیمیشن ویژه دانش‌آموزان هم اکران می‌شود.

سرابی با ابراز خرسندی نسبت به افتتاح پردیس سینمایی اطلس با 11 سالن همزمان با افتتاحیه این جشنواره، متذکر شد: امسال 9 فیلم بلند و 19 فیلم کوتاه از خراسان رضوی نیز در سالن شهید اصغرزاده اکران می‌شود و امیدواریم بتوانیم با همکاری مسئولین و بخش خصوصی، زیرساخت‌های سینمایی خراسان رضوی را بیش از این توسعه دهیم.

 

اهمیت به صنعت سینما

در ادامه شهردار مشهد در این آیین افتتاحیه گفت: در کل دنیا به صنعت سینما خیلی اهمیت می‌دهند و از هفت میلیارد دلار در کل دنیا سهم ایران از فروش فیلم‌ در گیشه‌ها بسیار ناچیز و اندک است. در کشورهای که جمعیتی مساوی با جمعیت ایران دارند سالن‌های سینمای زیادی دارند و در ایران 350 سالن سینما وجود دارد. ما هنوز در ابتدای راه صنعت سینما هستیم، زیرا خیلی از فیلم‌ها هنوز به‌صورت قاچاق روانه بازار می‌شوند، پس از گذشت چند سال هنوز تکلیف خودمان را با تأتر، سینما و موسیقی روشن نکردیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم کارگردان‌هایی چون ابراهیم کیا بتوانند به صنعت سینما کمک کنند و این صنعت را از بحران نجات بدهند.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *