جای خالی استاندارد
اگر پای در جادههای کشور گذاشته باشید حتما مشکلات مجتمعهای بین راهی را لمس کردهاید.
تعداد مجمتعهای استاندارد بینراهی در کشور محدود است.
برای بررسی این موضوع به سراغ مالک یکی از مجتمعهای خدمات رفاهی در خراسان رضوی رفتیم تا از او درباره وضعیت فعلی بپرسیم.
سید حسن رهنما درباره اهمیت این مراکز به خبرنگار ما گفت: داشتن سرپناه و محل ایمنی برای استراحت و تامین نیازهای ضروری در مسیر راهها در گذشته مورد توجه بشر بوده است. بدین لحاظ کاروانسرا از دیر باز بر اساس نیاز انسان شکل گرفته بودند. با ورود اتومبیل به صحنه مسافرت و احداث جادههای بین شهری، قهوهخانهها ، رستورانها، فروشگاههای بین راهی نیز با طرحهای بیهویتی که هیچگونه تاثیری از معماری محیط خود نگرفتهاند برای سرویسدهی به مردم شکل گرفتند.
این مالک و سرمایهگذار مجتمعهای خدمات رفاهی افزود: ایجاد این قبیل اماکن تاثیر منفی بر محیط اطراف خود به جای گذارده است و عموما فاقد تجهیزات و تاسیسات لازم و کافی برای سرویس دهی بوده و از نقطه عملکرد، احتیاجات مسافران را به صورت مطلوت برآورده نساختهاند.
وی تاکید کرد: با توجه به این نارساییها احداث مجتمعهای خدماتی_رفاهی در مسیرهای مختلف جادهای کشور شکل گرفت و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به احداث این بناها کلیه نیازهای خدماتی_رفاهی مسافرین از طریق واحدهای خدماتی قرار گرفته در این مجتمعها تامین گردد.
رهنما خاطرنشان کرد: با گسترش جادهها بخش خصوصی جهت افزایش خدمات و تامین تمامی نیازهای مسافران در این بخش شروع به سرمایه کردند متاسفانه برخی از مشکلات به شرح ذیل باعث ورشکستگی سرمایهگذران شده است.
وی درباره ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر اصولی در حاشیه جادهها تصریح کرد: این گونه ساختوسازها بدون رعایت استانداردهای ایمنی و فنی با کمترین هزینه ساخته میشوند و هیچ دستگاه نظارتی هم بر عملکرد آنها نظارت نداشته و با ارائه خدمات نامطلوت و بی کیفیت اولا زمینه انواع آسیبها و خسارتهای اجتماعی و اخلاقی و مالی را فراهم میآورند و همچنین باعث ورشکستگی سرمایه گذاران مجتمعهای خدمات رفاهی میگردد.خدمات بیکیفیت ارزان ارائه میدهند و باعث بدنامی مجتمعهای بین راهی میشوند.
رهنما عدم حمایت ارگانهای دولتی را عاملی در ایجاد وضعیت بغرنج کنونی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه مجتمعهای بین راهی خدمات عمومی به قشر عظیمی از مسافران ارائه میدهند و از ارائه این خدمات وجهی دریافت نمیکنند، نیاز به حمایتهای قانونی بیشتری دارند از جمله این که روشنایی محوطه و ورودی و خروجی جز معابر عمومی بشمار بیاید.آب و برق مصرفی سرویسهای بهداشتی در تمام مساجد و حسینیههای کشور رایگان است ولی در مجتمعهای بین راهی این چنین نیست و این قانون گریزی و عدم تمکین به قانون وجود دارد.
وی با اشاره به این که علیرغم مکاتبات و پیگیریهای قانونی 50 درصد معافیت مالیاتی برای مجتمعهای بین راهی محاسبه نمیشود، اضافه کرد: دولت باید توجه داشته باشد که صدور موافقت اصولی بدون توجه به توجیه اقتصادی پروژه در فواصل نزدیک به هم نتیجهای جز ورشکستگی سرمایهگذاران بخش خصوصی نخواهد داشت.
رهنما تاکید کرد: باز پرداخت تسهیلات بانکی باید متناسب با درآمد مجتمعها باشد و از انجایی که مجتمعهای بین راهی بسیار دیر بازده میباشند، باید تسهیلات با سود بانکی کم و بلند مدت پرداخت شود.
وی خاطرنشان کرد: در تمامی کشورها رانندگان ناوگان حملونقل اجازه توقف درحاشیه جادهها را ندارند و فقط در مکانهای پیشبینی شده باید توقف نمایند.این امر باعث ساماندهی و کنترل در بخش حملونقل عمومی میشود.
یک کارشناس گردشگری نیز درباره وضعیت فعلی این مجتمعهای خدماتی معتقد است: نبود مجتمعهای خدماتی- رفاهی استاندارد میان راهی کاهش گردشگری را رقم میزند.
اکبر حسینی اضافه کرد: یکی از راههای ارزآوری از صنعت گردشگری تقویت مجتمعهای رفاهی میان جاده است.
طبق استانداردهای روز دنیا این مجتمعها باید چند منظوره بوده و تمام امکانات رفاهی و تفریحی را در خود جای بدهند در این صورت درآمدزایی این مجتمعها میتواند یکی از محلهای رشد درآمد کشور باشد.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: تسهیل شرایط اعطای پروانه احداث مجتمعهای تفریحی رفاهی میان راهی یکی از راهکارهایی است که به افزایش تعداد این مجتمعها کمک میکند از این رو کاهش بروکراسی اداری در این زمینه لازم است.
حسینی تصریح کرد: حلقه مفقودهای که اقتصاد ما را به وضعیت فعلی کشانده و وابستگی به درآمدهای نفتی را منجر شده همین اقامتگاههای میان راهی و همچنین توسعه صنعت گردشگری از این طریق است.
وی با اشاره به گرانی حمل و نقل ریلی و هوایی به نسبت جادهای افزود: ایجاد اقامتگاههای چند منظوره در جادهها میتواند راهکاری برای رشد گردشگری بوده و به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند که این مهم و توسعه این چنین اقامتگاههایی در برنامههای بالادستی نیز دیده شده است.
سرویس اقتصادی «صبح امروز»
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.