گفتمان مقاومت، مرز جغرافیایی را نمی‌شناسد

این­روزها خبر تسخیر آخرین پایگاه داعش به سوژه داغ رسانه­ها تبدیل شده است. امری که باعث شده تا حدود زیادی خیال مردم منطقه از جنگ و درگیری با عوامل این گروه جنایتکار آسوده شود. اما استان خراسان بخاطر همجواری با کشور افغانستان که از سطح امنیتی پایینی برخوردار است، هنوز درگیر مخاطرات است. چرا که داعش در این کشور رخنه کرده است و با ناامید شدن از ایجاد پایگاه در کشورهای منطقه، به افغانستان به عنوان یکی از آخرین پایگاه‌های خود نگاه می‌کند. این منطقه آبستن خطرآفرینی برای مرزهای شرقی کشور است. در همین راستا خبرنگار «صبح امروز» با نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در باره آینده این گروهک تروریستی خطرناک به گفت­وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر گفت: حقیقت این است که ما مرزها را مرزهای مجازی می‌دانیم. ما به عنوان ام­القری جهان اسلام جریانی را پایه­گذاری کردیم به عنوان گفتمان اسلام ناب و گفتمان مقاومت. در هرجایی از دنیا که این جریان راه پیدا کند ما وظیفه داریم حمایت کنیم و هیچ­ وقت در مقابل حمایت خود مطالبه­گری نمی‌کنیم و نباید بکنیم چرا که بر اساس اندیشه­ها و فکر ما این کار صورت گرفته است.

وی افزود: داعش یک جریان ناپایدار و ساختگی است و بنیان­گذاری آن مبتنی بر یک جریان فکری نیست. به همین دلیل در یک مقطع تاریخی به دلیل حمایت­های لابی صهیونیستی و آمریکایی­ها توانستند با حرکات انتحاری نگاه افکار عمومی را به خود جلب کنند و به شکلی کاذب و بادکنکی رشد کردند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این­ها انتظار داشتند بتوانند این مسیر انحراف فکری را حفظ کنند اما در عمل نه­تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مردم دنیا آگاه شدند که این یک جریان و انحراف پایه­گذاری شده است. به لطف خدا دستشان توسط خودشان رو شده و راهی برای برون رفت از این ماجرا ندارند.

وی ادامه داد: البته شاید در برخی نقاط دنیا افراد ته­مانده­ای داشته باشند که مسیر خود را ادامه بدهند اما داعش قبل از اینکه از نظر فیزیکی جمع شود از لحاظ اندیشه جمع شده بود و امروز این جریان استعماری نمی‌تواند پرچمدار یک جریان فکری در دنیا باشد. البته من این نگرانی را دارم که این­ها بخاطر اثبات اینکه هنوز زنده هستند دست به اعمال انتحاری در نقاط مختلف دنیا بزنند اما این­ها زور­های آخر را می­زنند و نفس­های آخر را می­کشند.

پژمانفر در خصوص تهدیدهای احتمالی علیه ایران و مرزهای خراسان تصریح کرد: این خیلی ساده انگارانه است که بگوییم تهدیدی متوجه جمهوری اسلامی نمی­شود. ما همیشه دشمنانی داشتیم که منتظر فرصت هستند تا ضربه خود را وارد کنند. البته ما همیشه نیروهای امنیتی هشیاری داشتیم ولی نباید بعضی­ها با نگاه ساده انگارانه شرایطی را ایجاد کنند که دشمن فرصت کند ضربه خود را وارد کند.

وی افزود: ما در دنیا مسیری را رفتیم که بازی جریان غرب به هم خورده است و این­ها اشکال مختلفی برای ورود ما به مسیر فکری خود را امتحان خواهند کرد و اگر اکنون توطئه نباشد بدین معنی نیست که توطئه­ای علیه ما وجود ندارد. پس مسئولین امنیتی ما باید با هشیاری و جدیت کامل وظایف خود را انجام دهند.یادمان نرود که جمهوری اسلامی ایران همانقدر که دوستانی خوب دارد به همان میزان  حتی بیشتر دشمنانی سرسخت و لجوج دارد و ما باید همانطور که« رُحَماءُ بَينَهُم» هستیم ، «أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ» نیز باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این خصوص که آیا دولت سوریه بعد از اتمام جنگ به ما بدهکار خواهد بود یا نه ،اظهار کرد: حقیقت این است که ما مرزها را مرزهای مجازی می‌دانیم. ما به عنوان ام‌القری جهان اسلام جریانی را پایه­گذاری کردیم به عنوان گفتمان اسلام ناب و گفتمان مقاومت. در هرجایی از دنیا که این جریان راه پیدا کند ما وظیفه داریم حمایت کنیم و هیچ­ وقت در مقابل حمایت خود مطالبه­گری نمی‌کنیم و نباید بکنیم چرا که بر اساس اندیشه­ها و فکر ما این کار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: عزیزان ما که در جنگ سوریه شرکت کردند به عنوان مدافع حرم و مدافع حریم اهل­بیت بود. یادمان نرود که در جنگ تحمیلی کسانی از کشورهای دیگر، حتی از خود عراق آمدند و در مقابل رژیم بعث جنگیدند که نمونه آن سپاه بدر بود. من فکر می‎‌کنم که طرح این بحث­ها انحرافی است و خفیف کردن انگیزه‌های مدافعان حرم است و نباید این موضوعات اختلاف برانگیز مطرح شود.

 

 

گفت‌و‌گویی از حسین رفیعی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *