به دانشجو و دانشگاه نقاد نیاز داریم

استاندار خراسان رضوی گفت: به دانشجو و دانشگاه نقاد احتیاج داریم زیرا تک‌صدایی در دانشگاه تک صدایی در جامعه را به دنبال دارد.

علی‌رضا رشیدیان روز شنبه در دیدار با مسئولان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های مشهد افزود: همان‌گونه که بیرون دانشگاه انتظار تحمل شنیدن صدای مخالف هست در داخل دانشگاه هم دانشجویان باید این موضوع را تمرین کنند.

استاندار خراسان رضوی افزود: اگر زمزمه‌های نقد را نشنویم، تبدیل به فریاد خواهد شد و آن زمان کار سخت می‌شود. آینده جامعه با حضور دانشجویان توانمند و قدرتمند تضمین می‌شود و دانشجویان باید سیاسی به معنی آگاه به مسائل‌ درون و بیرون کشور، منتقد و آرمان خواه باشند.

رشیدیان با اشاره به 16 آذر و روز داشجو تصریح کرد: شرایط ضد استبدادی و استعمار جدید که در داخل کشور قدرت نمایی می‌کرد و ماجرای کودتای 28 مرداد 1332 مردم و تشکلها را در موضع واحد ضد استکباری قرار داد.

وی اظهار کرد: نتیجه جریان ضد استبدادی و ضد استعماری ایران، حرکت 16 آذر بود که در آن دانشجویان جان خود را برای عزت و آزادی ایران فدا کردند و همین فرهنگ در عرصه مبارزه با نظام ستم شاهی، پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و ایستادگی مدافعان حرم نیز استمرار داشته و جزو خصوصیات بارز جوانان و دانشجویان این کشور بوده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: هم اکنون علاوه بر تعامل تشکل‌های دانشجویی، تعامل بین حوزه و دانشگاه هم اهمیت دارد و ارتباط بین این 2 نهاد، بسیاری از مشکلات جامعه را حل می‌کند.

رشیدیان افزود: برای حل معضلات و آسیب‌‌های اجتماعی و مشکلات اشتغال و تولید کارهای بسیار خوبی انجام شده اما نگاه نقاد دانشگاه می‌گوید این حرکت‌ها جامع، کامل و تمام عیار نبوده و باید تقویت شود.

وی اظهار کرد: کارشناس ارشد و دکترای ما باید بتواند با پایان نامه خود برای حل معضلات کشور راهکار ارائه دهد و دانش آموختگان باید موضوع پایان نامه‌های خود را بر اساس معضلات موجود انتخاب و تنظیم کنند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اقدامات دولت در رفع مشکل اشتغال گفت: قبل از این دولت اشتغال استان یک میلیون و 832 هزار شغل بود که این رقم در آخر تابستان امسال به 2 میلیون و 146 هزار شغل افزایش یافت.

رشیدیان با بیان اینکه با کمتر از هشت درصد جمعیت کشور در مدت یکسال 184 هزار شغل در این استان ایجاد شد افزود: این میزان 23،1 درصد میزان اشتغال کشور است و با ظرفیت‌ها و مزیت‌های جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی، انسانی و ژئوپلتیک این استان بیش از این می‌توان شغل ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: با همه اقداماتی که انجام شده است هم اکنون 300 هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که 48 درصد آن‌ها دانش آموختگان فوق دیپلم تا دکترا هستند.

استاندار خراسان رضوی گفت: عدالت توزیعی و رفع آسیبهای اجتماعی مورد تاکید دولت است و اکنون در حوزه آسیب‌های اجتماعی 120 تشکل غیر دولتی در این استان فعالیت دارد که پارسال 40 میلیارد ریال برای پروژه‌های آنها تخصیص یافت.

رشیدیان افزود: چنین فعالیت‌هایی باعث شده است میزان طلاق در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 13،2 درصد کاهش یابد.

 

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی:

 آذر نفی سلطه گری، آزادی خواهی و عدالت جویی است

در بخش دیگری از این نشست، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ضمن تبریک روز دانشجو گفت: 205 مرکز دانشگاهی دراستان خراسان رضوی وجود دارد که 28 تشکل سیاسی دانشجویی و 105 تشکل علمی در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

سید جواد حسینی افزود: جنس جنبش دانشجویی و 16 آذر نفی سلطه گری، آزادی خواهی و عدالت جویی است.

وی تاکید کرد: 16 آذر روزی بود که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزن‌هاور به ایران آمد و دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران و در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه نظرات خود را نسبت به او و کودتاچیان نشان دادند و در این میان سه دانشجو به نام‌های قندچی، بزرگ نیا و شریعت رضوی را به شهادت رساندند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: ماهیت نام گذاری 16 آذر به نام روز دانشجو مبارزه بر علیه نظام سلطه بود و همواره دانشجویان به عنوان یک قشر پویا و پرسشگر در خط مقدم مبارزات قرار دارند.
حسینی با بیان اینکه در خراسان رضوی 320 هزار دانشجو با 5 هزارهیات علمی در 205 مرکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: محیط دانشگاه محیط نشاط و پویایی است و باید کاری کنیم که محیط دانشگاه از رخوت، رکود و دلمردگی سیاسی خارج شود.
وی مهمترین آفت دانشگاه و جنبش دانشجویی بی تفاوتی، رکود، نامیدی و خستگی دانست و اظهار داشت:از دیگر سو باید مراقبت کرد که دانشجویان دچار هیحان زدگی سیاسی، سطحی نگری در عرصه سیاست و نگاه ابزاری به موضوع سیاست نگردند.

معاون استاندار مشارکت نظام مند مردم را از سیاست‌های اصلی دولت تدبیر و امید دانست و افزود: راه اندازی خانه احزاب، خانه تشکل‌های غیر دولتی، خانه جوان، مجمع مشورتی زنان و میز گفتگو با اقشار در راستای مشارکت نظام مند مردم در امر توسعه استان می‌باشد.

گفتنی است در این نشست نمایندگان تشکل‌های داشجویی دانشگاه‌های مشهد بر حفظ استقلال دانشگاه‌ها، پرهیز از فشارهای امنیتی بر دانشجویان، استفاده از ظرفیت‌های بانوان و جوانان در عرصه‌های مدیریتی استان و توجه به مطالبات دانشجویان تاکید کردند.
 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *