اعتدال ریشه قرآنی دارد

یک استاد دانشگاه، با تأکید بر این که دوری از افراط و تفریط و حرکت در راستای مشی اعتدالی ریشه قرآنی دارد، گفت: داعش مسلکان داخلی مایه وهن شیعه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین  علی عسكري حقیقت مکتب تشیع را باید از سیره اهل بیت(ع) شناخت، اظهار داشت: اگر ما خواسته باشیم شیعه را به درستی بشناسیم و بفهمیم، باید این مکتب را در وجود مقدس امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و فرزندان طاهرین ایشان به خصوص امام حسین(ع) تفسیر کنیم.

او تصریح کرد: با این تنگ نظری هایی که برخی ها به نام شیعه دارند و بسیار سطحی نگرانه با مسائل برخورد می کنند، همین برخی افراد مایه وهن شیعه می شونداینان به هیچ وجه نمی خواهند وحدت واخوت درجهان اسلام وحتی درایران شکل بگیرد، در حالی که به تعبیر مرحوم شرف الدین :المسلمون اذا تعارفوا تآلفواوقتی مسلمان ها به انس و الفت می رسند شناخته می شوند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اینکه شیعه به عنوان مطابعه، رهرو و پیرو مطرح است یعنی اینکه نه حاضر است افراط پیشه کند و نه حاضر است تفریطی باشد و نقطه ی اعتدال مبنای نظر اوست.

او با تأکید بر این که اعتدال ریشه ی قرآنی دارد، گفت: اگر اعتدال و عدالت مبنای نظر قرار بگیرد و امتیازات شیعه را به درستی بتوانیم مبنای نظرات مان قرار بدهیم، مذهب شیعه، خود به خود، تلألو و درخشندگی خودش را پیدا می کند.

علی‌عسگری تصریح کرد: من فکر می کنم بعضی از ریشه های افراط و داعشی هایی که در داخل رفتار داعشی از خودشان نشان می دهند، اینها همه ریشه های انگلیسی و استعماری و ریشه هایی در اردوگاه قدرت های اسکتباری دارد؛ همان طور که استکبار جهانی، داعش را خلق کردند برای اینکه اسلام را بدنما معرفی کنند و برای اینکه جلوی پیشرفت درست و صحیح اسلام را بگیرند، در کشورمان هم جریان هایی هستند که مثل جریان انحرافی ریشه در خارج دارند؛ آنها فعال هستند به اینکه به نام ولایت و تشیع کارهایی را انجام بدهند که مزاحم فرآیند امور مربوط به شیعه شود.

او با بیان این که در فضای فعلی، نخبگان حوزه و دانشگاه باید با احساس وظیفه، نقش آفرینی کنند، گفت: باید همواره یادآوری شود که کسانی که در شرایط امروز افراط و تفریط می کنند، با تعصبات و خودخواهی های فردی و گروهی، اعمال و رفتارشان ریشه در تعصبات دوران جاهلیت دارد و اصولا این افراد، منافع خود را از همین مسیرها تأمین می کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ما در تاریخ تشیع می بینیم که امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب، حقانیت مکتب اهل بیت(ع) را نشان می دهد و با در پیش گرفتن مشی گفت وگو و مناظرات علمی، علاوه بر این که یک چهره زیبا از مکتب اهل بیت(ع) را به مردم همه ادوار تاریخ نشان می دهد، خودشان به عنوان عالم آل محمد(ص) لقب می گیرند؛ و ما اگر می خواهیم مکتب ناب اهل بیت(ع) و فرهنگ حقیقی تشیع را به همگان نشان دهیم، باید به مشی و سیره امامان معصوم(ع) رجوع کنیم.

 

منبع: شفقنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *