170 میلیارد تومان مطالبات شرکت گاز

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: شرکت گاز استان خراسان رضوی 170 میلیارد تومان از مشترکین خانگی و برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها طلب‌کار است و این مطالبات کار اجرای پروژه‌های شرکت گاز را به تعویق می‌اندازد.

سید حمید فانی در نشست خبری که در شرکت گاز خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص ضریب نفوذ گاز شهری و روستایی در استان خراسان رضوی گفت: ضریب نفوذ گاز شهری در استان خراسان رضوی 99.8 است که این ضریب در کل کشور 97 درصد می‌باشد؛ ضریب نفوذ گاز روستایی در استان قبل از دولت یازدهم 56 درصد بوده است که امروز این رقم به 76 درصد رسیده است در حالی که این ضریب در کل کشور 72 درصد است.

وی ادامه داد: تا چایان سال جاری به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های در دست اقدام ضریب نفوذ گاز روستایی به 85 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی پیرامون پروژه‌های هفته دولت امسال گفت: بهره برداری از پروژه های گازرسانی به 30 روستا با چهار هزار و 732 خانوار و اعتباری بالغ بر 224 میلیارد و 310 میلیون ریال، کلنگ زنی پروژه های گازرسانی به 23 روستا با ظرفیت چهار هزار و 116 خانوار و اعتبار تخصیصی 262 میلیارد و 515 میلیون ریال، بهره برداری از پروژه گازرسانی به دو شهرک صنعتی بجستان و فاز 2 سبزوار با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد و 835 میلیون ریال، بهره برداری از 3 جایگاه CNG و گازرسانی به 27 واحد صنعتی رنامه‌های هفته دولت شرکت گاز استان خواهد بود و در مجموع 580 میلیارد و 842 میلیون ریال بودجه در هفته دولت امسال اجرایی می شود.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده کلیه این پروژه ها بطور همزمان در یکی از شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد.

فانی افزود: در بخش شبکه گذاری تاکنون 28 هزار کیلومتر شبکه گاز اجرا شده و در این بخش صاحب عنوان اول کشوری هستیم. همچنین 866 هزار انشعاب در کل استان نصب و رتبه سوم نصب انشعاب در بین سایر استانهای کشور نیز از آن خراسان رضوی است.

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان رضوی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امید داریم تا پایان سال 97 پروژه گاز رسانی روستایی در استان تمام شود.

وی افزود: تنها ممکن است برخی روستاهای بالای 20 خانوار باقی بمانند که گاز رسانی به آن‌ها به دلیل سختی‌های فراوان توجیه اقتصادی ندارد و از روش‌های دیگر که در حال حاضر یز استفاده می‌شود مانند گاز رسانی مایع این مشکل استفاده خواهیم کرد.

فانی افزود: تمام استان در حال حاضر به شبکه گازرسانی کشور متصل است اما گازی که در خود استان تولید می‌شود کفاف نیازها را می‌دهد اما ممکن است تا چند سال آینده این منابع کافی نباشد.

وی گفت: در سال 96 به طور متوسط هر روز یک روستا گازدار می‌شود و در همان روز عملیات گازرسانی یک روستای دیگر آغاز می‌شود

فانی تصریح کرد: در حال حاضر گروهی در شرکت گاز استان مشغول بررسی و بازنگری شبکه های فرسوده و قدیمی گاز هستند؛ کار بازنگری و اصلاح  در شهر مشهد طی چندین مرحله انجام و حتی در بودجه سالیانه نیز این مهم با تخصیص 21 میلیارد تومان لحاظ گردیده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر عدم فرهنگ سازی در حوزه مصرف ایمن گاز طبیعی از سوی دستگاه‌های مختلف گفت: بر اساس مقررات ملی ساختمان مسئولیت این موضوع بر عهده سازمان نظام مهندسی است؛ البته شرکت گاز نیز بر حسب مسئولیت اجتماعی و به عنوان عضوی از جامعه در بحث فرهنگ‌سازی همراهی‌های خوبی را انجام داده است.

وی افزود: مشکلی که در وجود دارد عدم همکاری مردم و عدم رعایت مباحث ایمنی از سوی آنان است؛ باید قبول کنیم که متاسفانه خود ما به عنوان مردم در رعایت مسائل ایمنی کوتاهی می کنیم.

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در خصوص بخاری‌هایی که برای مصارف خانگی استفاده می‌شوند گفت: این بخاری‌ها با درجه بازدهی پایین استاندارند ندارند و در نهایت نیز از بخاری‌های با راندمان بالا هزینه بیشتری ایجاد می‌کنند اما به دلیل ارزان بودن در دست مصرف کننده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بخاری‌های با راندمان بالا باید در کشور تولید شود و طرح تعویض این بخاری‌ها با بخاری‌های با بازدهی پایین در سطح کشور انجام شود.

فانی گفت: این بخاری‌های استاندارد 20 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

 

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *