مشهد شهر کتاب است

شاعر و ترانه‌سرا برجسته در جشن امضا کتابش، مشهد را شهر کتاب خواند و گفت: بسیاری از نویسندگان و شاعران ایرانی از خطه خراسان هستند و آنان پرچمدار شعر و ادبیات ایران در طول تاریخ نیز هستند.

عبدالجبار کاکایی شامگاه پنجشنبه در مراسم جشن امضا مجموعه آثار خود که در «شهر کتاب مشهد» برگزار شد، اظهار کرد: مشهد به نوعی شهر کتاب هست، شاید شهر کتاب به عنوان موسسه‌ای مشهور باشد اما در فرهنگ و تاریخ ما، خراسان به عنوان شهر کتاب شناخته می‌شود زیرا بسیاری از نویسندگان ایرانی زاده این خطه از کشور هستند.

وی شاعران خراسان را پرچمدار شعر و ادبیات ایران در طول تاریخ دانست و افزود: من کار شعر را از شهر ایلام آغاز کردم در شهری که اگر می‌خواستید ابراز وجود کنید و عواطف جامعه را رصد کنید باید از بلندگویی موثر اعلام می‌کردید؛ به همین دلیل من دست به قلم بردم و شعر گفتن را آغاز کردم.

این شاعر برجسته ادامه داد: بنابراین من شاعری را از زمان انقلاب آغاز کردم البته پیش از من دو سه نفری را به عنوان شاعر در شهر ایلام نام می‌بردند.

وی با بیان اینکه از سال ۶۱ سرایش شعر فارسی را آغاز کرده است و جنگ محرک آغازین و ابتدایی شاعری‌اش بوده، تاکید کرد: هیبت و هیولای جنگ و فضای غیر انسانی که در آن دوران تجربه می‌کردیم، انگیزه شد تا غم‌ها، دردها و نگرانی‌ها خودم و جامعه‌ام را در قالب شعر بیان کنم.

کاکایی تصریح کرد: بعد از پذیرفته شدن در دانشگاه تهران، رفته رفته به محافل ادبی راه پیدا کردم و بعد با مرکز حوزه هنری آشنا شدم که نخستین پایگاه شاعران انقلابی از جمله  قیصر امین پور بود. حوزه هنری در آن دوران پاتوق خوبی بود که موجب رشد ما شد، سال‌ها بعد من فهمیدم که برای نزدیک شدن به مردم می‌توان شعر محاوره را به کار گرفت لذا دهه ۸۰ آغاز سرایش شعر به زبان محاوره برای من بود.

وی افزود: هدفم در آن دوران سرودن شعر در زبان گفتار معیار بود که نتیجه آن وارد شدن به عرصه موسیقی شد. نخستین شعرم همراه با موسیقی «کبوتر» بود که با این شعر پیوند من با موسیقی برقرار شد و موجب شد تا بعد از سال ۸۳ به ترانه و تصنیف روی بیاورم.

شاعر برجسته ایرانی در خصوص فعالیت خود در رسانه ملی بیان کرد: در آن دوران که برای ورود به تلویزیون بسیاری از این قوانین سختگیرانه نبود، امکان حضور من در این رسانه پیدا شد. البته ابتدا به دلیل تُن صدا و اجرا بیشتر به عنوان مجری و کارشناس به کار گرفته شدم و رفته رفته در برنامه‌های ادبی دعوت شدم و در رادیو هم آغاز به کار کردم.

وی با بیان اینکه نزدیک به 10 سال سابقه کار در رادیو را دارد، گفت: ترانه سریال‌های دلنوازان و ارمغان تاریکی نخستین کارهای من هستند و جدیدترین کار من ترانه سریال نفس بود که با صدای خواننده گرانقدر کشورمان محمد اصفهانی اجرا شد.

کاکایی، شاعران جوان را مخاطب قرار داد و در ارتباط با موسیقی و شعر اظهار کرد: شما در شعر فرصت بسیاری برای گسترش مفهوم دارید ولی در موسیقی این امکان وجود ندارد و باید در یک نت روایت خود را کامل کنید لذا وقتی می خواهید کلام را با موسیقی همراه کنید باید تابع منطق موسیقی باشید.

وی، زبان را در مقایسه با موسیقی مرحله‌ای پایین‌تر دانست که با احساسات ارتباط می‌گیرد و خاطرنشان کرد: در زمان جنگ وقتی اوج عملیات بود، مارش موسیقی پخش می‌کردند زیرا کلام و شعر دیگر پاسخگو نبود و تنها موسیقی می‌توانست هیجان و احساسات لازم را بیان کند.

شاعر برجسته ایرانی تاکید کرد: نسبت دادن موسیقی با شعر آدابی دارد که بر اثر تجربه به دست می‌آید که بعد می‌توانید به راحتی موسیقی را به کلام تبدیل کنید. موسیقی قابلیت دستبرد به تمام زوایایی ادبی ما را دارد و می‌تواند به آن ریتم بدهد اما آنچه ما به آن می‌گوییم تصنیف؛کلامی است که موسیقی بر روی آن قرار می‌گیرد.

کاکایی با بیان اینکه موسیقی می‌تواند شاهکارهای ادبی مانند شعرهای شاهنامه، مولانا و حافظ را در بر بگیرد، ابراز کرد:  شاعری که سعی می‌کند کلام خود را با لحن خاصی بیان کند، تصرفاتی را انجام می دهد که آگاهانه است.

 

 

منبع: خبرگزاری رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *