شهرک صنعتی زاوین، قصه پرغصه کلات

بخشدار زاوین شهرستان کلات با بیان اینکه نگاه توسعه‌ای صحیحی به موضوع احداث شهرک صنعتی در شهرها نشده است، گفت: شهرک صنعتی زاوین، قصه پرغصه این بخش در شهرستان کلات است.

مهدی نایه افزود: متاسفانه در یک دوره‌ای نگاه توسعه‌ای به این موضوع که همه شهرها باید یک شهرک صنعتی داشته باشند، وجود نداشت، اما این طرح را بدون در نظر گرفتن اینکه آیا آن شهر پتانسیل مورد نیاز را دارد که چنین طرحی در شهر پایه‌ریزی شود یا نه، دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: اما در شهرستان کلات با وجود اینکه عمده فعالیت اقتصادی مردم آن بر پایه دامداری و کشاورزی است و از طرفی هم به دلیل اینکه از مسیر مناسبی برخوردار نیست و زیرساخت توسعه ندارد. هنگامی که توسعه زیرساخت وجود نداشته باشد، توجیهی برای ایجاد و ساخت شهرک صنعتی در این شهرستان هم وجود ندارد.

 

25 سال فعالیت و تنها دو واحد فعال

بخشدار زاوین خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه 25 سال از ساخت شهرک‌های صنعتی زاوین گذشته شده است تنها یک یا دو واحد فعال داریم که در همین دو سال اخیر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که امیدواریم شروع این فعالیت‌ها باعث انگیزه سرمایه‌گذاران شود.

نایه در عنوان کرد: در حال حاضر طی یکی دوسال اخیر یک نیروگاه خصوصی و یک واحد تولید قلم مو در آن ناحیه ساخته شده است و همچنین یک سرمایه گذار بومی هم یک برند را به ثبت رسانیده است و ایجاد تولید می‌کند، در واقع باید مزیت سنجی کنیم که اگر بنا است در شهرک صنعتی واحدهای تولیدی فعال شوند بهتر است که واحدهایی مانند مواد لبنی، صنایع تبدیلی و از این قبیل واحدها در این ناحیه فعالیت کنند.

 

راه ناهموار در رساندن محصولات به بازار

وی با بیان اینکه اگر شهرک‌های صنعتی بخش زاوین تصمیم داشته باشند فعالیت خود را آغاز کنند باید به سمت سرمایه گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در حوزه‌هایی مانند مواد لبنی و صنایع غذایی هستند هدایت شوند، اظهار کرد: پس باید این افراد بیایند و باتوجه به اینکه مسیر شهرستان کلات به مشهد از محور نسبتا مناسبی برخوردار نیست، می‌توان گفت که یکی از مباحث مهم در این زمینه نیز مقوله بازار رسانی کالا است، بدین منظور که با وجود راه‌های نامناسب مشکلاتی هم که به ویژه در فصل زمستان در این مسیر وجود دارد، مرتفع شود.

بخشدار زاوین در ارتباط با حوزه گردشگری این بخش عنوان کرد: در واقع بخش زاوین در حوزه گردشگری نیز از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. این در حالی است که در بخش زاوین چهار آبشار ارتکند، زاوین، آبگرم و نردبانک وجود دارد که همه این عوامل پتانسیل‌های حوزه طبیعت این بخش است و علاوه بر این موارد، حدود 11 اثر تاریخی نیز دارای ثبت ملی در زمینه ظرفیت گردشگری وجود دارد.

نایه با بیان اینکه همچنین علاوه بر این ظرفیت‌ها سه ظرفیت جدید در این بخش ایجاد شده است که از این بایت بخش زاوین حداقل در بین بخش‌ها و شهرستان‌های شرق کشور موقعیت منحصر به فردی دارد، افزود: در حال حاضر در بخش زاوین سه سد «قره‌ تی کان»، «چهچهه» و «زاوین» به چشم می‌خورد که این عوامل خود به تنهایی باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید گردشگری در این بخش می‌شود.

 

تله‌کابین راهی برای جذب گردشگر

وی خاطرنشان کرد: در واقع بخش زاوین با توجه به پتانسیل‌هایی که در حوزه‌های طبیعی و همچنین نزدیکی به شهر مشهد، توانایی این را دارد که این بخش و همچنین شهرستان کلات را به قطب گردشگری شرق کشور تبدیل کند.

بخشدار زاوین عنوان کرد: با همکاری که با مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی داشته‌ایم، تاکنون چندین گروه سرمایه گذاری در خصوص ایجاد تله‌کابین به این بخش آمده‌اند، چرا که این بخش قابلیت احداث تله کابین را دارد و با توجه به اینکه زاوین به معنی دو دره سبز است و می‌توان این پروژه را از یک طرف سد به طرف دیگر آن راه اندازی کرد، خود باعث جذب گردشگران فراوانی می‌شود و اگر سرمایه گذاری بخواهد در حوزه احداث تله‌کابین اقداماتی را انجام دهد، این بخش بهترین موقعیت را داراست.

 

کلات، هویت روستایی خود را حفظ کرده است

وی اظهار کرد: براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، ترکیب جمعیت شهری و روستایی کشور تغییر کرده است. با توجه به اینکه کمتر شهرستانی در کشور وجود دارد که می‌تواند این موضوع را حفظ کند که جمعیت بیشتری نسبت به شهرها داشته باشد اما شهرستان کلات همچنان اهمیت روستایی خود را حفظ کرده است. حدود 75 درصد جمعیت آن جمعیت روستایی هستند که این موضوع منحصر به فردی این شهرستان را نشان می‌دهد.

نایه در  عنوان کرد: در خصوص محصولات کشت شده در این بخش می‌توان به محصول گردو اشاره کرد که محصول مرغوبی در این شهرستان به شمار می‌رود. همچنین برنج منطقه زاوین نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و شهرت ملی دارد.

بخشدار زاوین تاکید کرد: در واقع به جرات می‌توان گفت که برنج‌های تولید شده در شهرستان کلات به ویژه روستای قلعه نو، مرغوب‌ترین نوع برنج را کشت می‌کند، چرا که سبک و سیاق خشک کردن برنج به روش سنتی است و این موضوع باعث شده است که کیفیتی که مردم در ذهن خود از برنج کلات دارند حفظ شود.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *