خبرنگاران می‌توانند بزرگترین کاشف کالای قاچاق باشند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر قلم خبرنگاران آزاد باشد و کسانی سعی نکنند آن را مهار کنند در این صورت خبرنگاران بزرگترین یاور و پشتیبان تولید ملی و نیز بزرگترین کاشف کالای قاچاق هستند.

حسن حسینی در مراسم پایانی سومین جشنواره تولید ملی و رسانه خراسان رضوی در مشهد افزود: بخشی از قاچاق کالا در کشور نهادینه و به همین خاطر مبارزه با آن سخت و دشوار شده است.

وی ادامه داد: با این وجود مقابله جدی با پدیده قاچاق شروع شده و همه از جمله رسانه ها برای حل این معضل دست به دست هم داده اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اصحاب رسانه بزرگترین خدمت را به توسعه ملی انجام می دهند و از ارکان دموکراسی در کشور محسوب می شوند. اکنون نیز که قاچاق کالا یکی از بزرگترین معضلات صنعت و تولید ملی شده بدون کمک رسانه ها قابل حل نیست.

وی افزود: اصحاب رسانه امین و مشاور مردم هستند چون با انتشار مطالب خود انسانها و مخاطبان را به تفکر وا می دارند و این فکر کردن می تواند برای مخاطبان و تصمیم سازان بسیار اثرگذار باشد.

حسینی ادامه داد: با ورود کالا در چارچوب ضوابط قانونی موافقیم چون هم موجب رقابت پذیری می شود و هم می تواند سلیقه های متنوع مردم را پاسخگو باشد اما ورود کالای خارجی به صورت قاچاق به کشور اصلا توجیه ندارد.

وی گفت: کسی که می خواهد کالایی بخرد به دو مساله کیفیت و قیمت توجه می کند. کالاهای تولید داخلی در بخش کیفیت قابل رقابت با کالای خارجی هستند اما در بخش قیمت این توان را ندارند که باید ایجاد شود.

 

کشف ۱۲.۵ میلیارد دلار کالای قاچاق در خراسان رضوی

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی نیز در این جلسه  گفت: در سال ۹۵ کشف ۱۲/۵ میلیارد دلار کالای قاچاق در خراسان رضوی داشتیم.

ابراهیم افشاری اظهار کرد: طی چند سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع قاچاق کالا تاکید ویژه‌ای داشته و آن را به عنوان دغدغه مطرح کرده‌اند و تذکر ایشان به قاچاق کالا، این معظل را بار دیگر به عنوان یک ضد ارزش نشان داده است.

وی افزود: قبل از این با افتخار کالای خارجی مصرف می‌کردیم اما اکنون با فرهنگ سازی که در این خصوص شده است، شاهد کاهش مصرف کالای خارجی و ترویج کالای ملی هستیم.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی تصریح کرد: ما در بخش مبارزه با قاچاق کالا به طور جد ورود پیدا کرده‌ایم و اولویت را پیشگیری قرار داده‌ و بعد از آن به بحث مقابله پرداخته‌ایم.

وی با ذکر این مثال که اگر در حوزه قاچاق پوشاک وارد می‌شویم ابتدا مشکلات این حوزه را احصاء می‌کنیم و بعد از آن گشت‌های مشترک را به‌وجود می‌آوریم گفت: ابتدا نباید اجازه ورود کالای قاچاق را بدهیم و این قضیه را که حتی ورود یک کالای قاچاق چرخه‌های تولید و اشتغال کشور را سست می‌کند، ترویج دهیم.

افشاری ادامه داد: رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند موثر واقع شوند و در کنار کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا که نقش هماهنگی و نظارت بر ورود کالای قاچاق را دارد، پیش روند.

وی با بیان اینکه با متخلفان ورود کالای قاچاق به شدت برخورد می‌کنیم گفت: در سال ۹۵ میزان 5/12 میلیارد دلار قاچاق کالا و 5/3 میلیارد دلار واردات ته‌لنجی و کوله‌بری در استان داشتیم و ۱۶ میلیارد دلار کالاهای قاچاق و ته‌لنجی به استان وارد شده است.

دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان اینکه در مدت اخیر، حدود نیم تن کالای قاچاق در خراسان رضوی کشف و ضبط شده است ابراز کرد: برای مثال ۴۰۵ کیلو نقره قاچاق بیشتر از یک میلیارد دلار برای فرد سودجو منفعت دارد اما بیش از ۱۰ برابر برای تولیدکننده داخلی ضرر ایجاد می‌کند.

جشنواره استانی تولید ملی و رسانه برای سومین سال متوالی با هدف توجه بیشتر به تولید داخلی، توجه به نقش تاثیرگذار رسانه ها در آگاهسازی، تنویر افکار عمومی و نیز تولید آثار متنوع رسانه ای و قدردانی از تولیدکنندگان آثار برتر رسانه ای در این حوزه توسط خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد.

در مراسم پایانی جشنواره از خالقان 18 اثر رسانه ای مرتبط با تولید ملی و قاچاق کالا در خراسان رضوی قدردانی شد.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *