عملکرد شهرداری گذشته، مردم را نگران کرده است

سخنگوی منتخبان شورای شهر مشهد گفت: عملکرد شهرداری گذشته، مردم را نسبت به انتخاب شهردار آینده، نگران کرده است.

محمدرضا حیدری افزود: مردم دغدغه دارند که مبادا در این دوره نیز شهرداری انتخاب شود که شهر را نشناسد یا تخصص و تجربه لازم را نداشته باشد. از طرفی دیگر، از نظر روانی تمایل دارند دوباره به کسانی اعتماد کنند که عملکرد خوبشان را دیده‌اند.

حیدری درباره لیست گزینه‌های نهایی شهردار مشهد و مراحل انتخاب آن اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم فرآیندی را تعریف کنیم، باید به عوامل محدودکننده آن نیز توجه داشته باشیم، یکی از عوامل محدودکننده ما در انتخاب شهردار، محدودیت‌های زمانی است.

وی ادامه داد: شکل‌گیری این فرآیند بر اساس یک سری شاخص‌ها و معیارها و با استفاده از تجربیات گذشته صورت گرفته است، در یک فضای کاملا باز، طبیعی است که شاید صدها نفر خود را شایسته شهردار شدن بدانند، برای سنجش این تعداد، حتما باید یک سازوکاری تنظیم می‌شد که همه این افراد مورد بررسی قرار بگیرند، اما مسأله این است که ما محدودیت زمانی داریم.

عضو منتخب شورای شهر مشهد گفت: معیارهای شورای شهر برای انتخاب شهردار این است که باید حتما به برنامه لیست منتخب مردم باور داشته باشد، سوابق، تجربیات و توانمندی‌ها و بسیاری از معیارهای دیگر نیز مطرح است.

وی گفت: در لیست 6 نفره، هم نیروی جوان وجود دارد، هم میانسال و هم با تجربه، معتقدیم هر 6 نفر، توانایی اداره شهر را دارند، علاوه بر اینکه هر کدام از آن‌ها به صورت انفرادی شهرداران بالقوه مشهد هستند، به صورت ترکیبی نیز می‌توانند در اداره این شهر، بسیار موثر باشند، یک نفر شهردار خواهد شد؛ اما نگرش ما این است که هر کدام از این 6 نفر که سرمایه‌های ارزشمند این شهر هستند، به عنوان شهردار برگزیده شود، 5 نفر دیگر نیز به وی مشورت دهند و مجموعه مدیریت شهری را یاری رسانند.

عضو منتخب شورای شهر مشهد گفت: از زمانی که نامزدهای شهرداری، برنامه‌های خود را به شورا اعلام می‌کنند، مردم می‌توانند ارائه این برنامه‌ها را به طور زنده پیگیری کنند، با آگاهی مردم از برنامه‌های نامزدهای شهرداری، نگرانی‌های شهروندان رفع خواهد شد، ما معتقدیم که با توجه به شرایط موجود، فرآیند مناسبی را برای انتخاب شهردار در نظر گرفته و پیگیری می‌کنیم.

 

شهردار باید نظارت نظام شورایی را بپذیرد

حیدری با اشاره نقش شورای شهر در مدیریت شهری بیان کرد: اولا اینکه شهردار را شورای شهر انتخاب می‌کند و بر عملکرد آن نظارت دارد، در قانون شورا و آیین‌نامه‌های داخلی، ابزار نظارتی برای شورا تعریف شده است؛ از جمله طرح سوال، تذکر، استیضاح و حتی عزل شهردار، اینطور نیست که برای شهردار مرز تعیین شود و مثلا بگوییم شهرداری که در کنترل شورا باشد و شهرداری که خارج از کنترل شورا باشد.

وی افزود: شهردار باید نظارت نظام شورایی را بپذیرد، اما نه به این معنی که در کنترل کامل شورای شهر باشد، شهردار باید برای مدیریت شهری به شورای شهر پاسخگو باشد و این زمانی معنا پیدا می‌کند که به شهردار اختیار و ابتکار عمل داده شود؛ اما در هر شرایطی نظارت شورا را بپذیرد.

سخنگوی منتخبین شورای پنجم ادامه داد: اگر بخواهیم فضای مدیریت شهر مشهد را آسیب‌شناسی کنیم، باید بپذیریم که متاسفانه انسجام و همگرایی در این فضا، آسیب دیده است، برخلاف بسیاری از شهرها که برای توسعه شهر، اختلافات و مرزبندی‌های سیاسی کنار زده می‌شود و گروه‌های مختلف، در مسیر تعامل و همکاری قرار می‌گیرند، ما این فضا را در مشهد نداریم.

وی تصریح کرد: این واگرایی‌های سیاسی و اجتماعی هم در بدنه اجتماعی و هم در سطوح مدیریتی رسوخ پیدا کرده است، در حالی که معضلات فعلی شهر مشهد ایجاب می‌کند که این تعامل بیشتر شود، ما در شورای پنجم با این شعار آمده‌ایم که پایه‌گذار این حرکت باشیم که علی‌رغم نگاه سیاسی جریانی که متعلق به آن هستیم، توسعه شهر را در اولویت قرار دهیم. در صورتی در رسیدن به این مهم، موفق خواهیم شد که فضای گفت¬وگو ایجاد شود، با رسیدن به انسجام و همگرایی اجتماعی و سیاسی به توسعه شهر پرداخته خواهد شد.

 

معضلی بنام درآمد پایدار

حیدری خاطرنشان کرد: درآمد پایدار مسأله و معضل چندین ساله‌ای است که در سطح کلان کشور وجود دارد و حل این معضل مستقیما دست ما نیست، تا کنون متاسفانه نه دولت و نه شورای عالی استان‌ها نتوانسته‌اند این معضل را حل کنند، بخشی از درآمدهای پایدار مربوط به همکاری دولت در تصویب لوایح و نیز تلاش شورای عالی استان‌ها در تأمین یک‌سری طرح‌ها برای ارائه به مجلس است.

سخنگوی منتخبان شورای شهر مشهد افزود: با کمک دولت و مجلس باید طرح‌هایی برای این موضوع، عملیاتی شود، مثلا عوارض سوخت که از منابع پایدار برای مشهد محسوب می‌شود، اما توزیع آن نامتناسب است، 80 درصد سوخت مصرفی ماشین‌ها در کلانشهرهاست، طبق قانون، 10 درصد از عوارض سوخت، باید در اختیار کلانشهرها قرار بگیرد، در حالی که اکنون این عوارض به شکل تجمیع شده در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد و فقط 12 درصد آن به کلانشهرها اختصاص می‌یابد، مابقی را وزارت کشور به عنوان سیاست تعادل بخشی در کل کشور توزیع می‌کند، به نظر ما این برخورد با کلانشهرها، ناعادلانه است.

وی ادامه داد: یکی از منابع پایدار برای مشهد نیز می‌تواند همین درآمد حاصل از توزیع عادلانه سوخت باشد، دولت برای تعادل‌بخشی باید روی 20 درصدی که خودش از عوارض سوخت دریافت می‌کند برنامه‌ریزی کند، آسیب‌های حاصل از مصرف سوخت، برای کلانشهرها که سوخت بیشتری در آن‌ها مصرف می‌شود، بسیار بیشتر از سایر شهرهاست، کلانشهرها باید بتوانند مشکلاتی مانند آلودگی هوا، تخریب محیط زیست و تعریض خیابان‌ها و معابر که به علت تردد بیشتر وسایل نقلیه و مصرف سوخت آن‌ها ایجاد می‌شود را رفع کنند و هزینه‌های آن باید از همین محل تأمین شود.

عضو منتخب شورای شهر مشهد اضافه کرد: وقتی سوخت بیشتری دارید آسیب‌های بیشتری به سیمای شهر وارد می‌شود، پس باید از عوارض مصرف سوخت، بیشتر برای همین شهرها استفاده شود، در واقع، بخش کلان ایجاد منابع پایدار، به تصمیمات دولت و مجلس بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های هواپیمایی، سهم شهرداری را از عوارضی که از مردم گرفته‌اند، پرداخت نمی‌کنند، برخی از این شرکت‌ها بدهی‌های سنگینی به شهرداری مشهد دارند، دولت بخشی از جرائم رانندگی را که باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد، تخصیص نداده است، این‌ها خودش متغیرهای درآمدهای پایدار است که اگر به موقع در اختیار شهرداری قرار بگیرد بسیاری از مشکلات شهر، مرتفع خواهد شد.

دبیر منتخبان شورای شهر مشهد اظهار کرد: مسأله مهم دیگر، بدهی‌هایی است که دستگاه‌های دولتی به شهرداری‌ها دارند، دستگاه‌های دولتی در مشهد، مبالغ سنگینی در حدود 2260 میلیارد تومان، صرفا در بخش‌های عمرانی به شهرداری مشهد بدهکار هستند، اگر این پول‌ها به موقع به مشهد تزریق شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: اگر زمین یا یک واحد مسکونی فرسوده تخریب شود و به 10 آپارتمان تبدیل شود، به این معنی است که 10 مورد عوارض نوسازی به شهرداری تعلق می‌گیرد، امروز، 70 درصد درآمدهای شهرداری وابسته به عوارض ناشی از ساخت و ساز بوده و یکی از چالش‌های فعلی شهرداری مشهد رکود در بخش ساختمانی است.

حیدری با اشاره به کمک‌های دولت تدبیر و امید به پروژه‌های حمل و نقل شهرداری مشهد، اظهار کرد: عناصری که موجب ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری می‌شود، بخشی از آن وابسته به دولت و مجلس و قسمتی از آن مربوط به پرداخت بدهی‌های سازمان‌های دیگر به شهرداری و نیز کمک‌های دولتی و بخشی از آن وابسته به تصمیمات و برنامه‌ریزی شورای شهر و شهرداری در توسعه اقتصادی شهر است.

 

شهرداری به لحاظ نیروی انسانی بسیار حجیم است

دبیر منتخبان شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که در مورد نیروهای فعلی شهرداری که قبلا بدون ضابطه جذب شده‌اند چه برنامه‌ای دارید، خاطرنشان کرد: در این مورد باید در ابتدا مطالعاتی در معاونت نیروی انسانی صورت پذیرد و تعداد و آمار این نیروها مشخص شود، پس از آن باید بر اساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری شود، شهرداری ما به لحاظ نیروی انسانی بسیار حجیم است و علی‌رغم برون‌سپاری‌های صورت گرفته، تغییراتی در حجم نیروها انجام نشده است، یکی از اهداف برون‌سپاری، کاهش حجم نیروی انسانی است و اگر این اتفاق نیفتد یعنی یک جای کار اشکال دارد.

وی افزود: در عین حال ما تصمیم نداریم که برای نیروهای انسانی مجموعه شهرداری، احساس نگرانی به وجود بیاید و باید برای آن‌ها فعالیت‌های جدید تعریف کنیم و بهره‌وری و کارآمدی آن‌ها را افزایش دهیم، ما هیچ نیرویی را از مجموعه جدا نخواهیم کرد مگر اینکه واقعا به این برسیم که یا فرآیند جذبش مشکل دارد یا اینکه نیروی ناکارآمدی است، باید برای تعادل‌بخشی در این حوزه، اولا جلوی ورود نیرو را بگیریم و ثانیا فعالیت‌های جدیدی را برای نیروهای مازادی که بدون ضابطه جذب شده‌اند، تعریف کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *