مدرن‌زدگی در معماری و شهرسازی مشهد

منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حوزه معماری در کشور و به ویژه مشهد مدرن زده شده ایم. مدرن‌زدگی در معماری و شهرسازی ما مشهود و غالب شده است. این امر ناشی از الگوبرداری کورکورانه و بی توجهی به بومی سازی الگوهای غربی است.
هادی مهدی نیا افزود: هم اکنون تجربه جهانی و غربی در معماری ایرانی رسوخ کرده ولی به شرایط اقلیمی و بومی سازی هیچ توجهی نشده است.
وی ادامه داد: الگوبرداری خطا نیست اما بی توجهی به شرایط اقلیمی و فرهنگی و تقلید 100 درصدی در معماری خطاست. شورای عالی شهرسازی، شورای شهر و مدیریت شهری باید در خصوص لزوم اجرای معماری اسلامی ایرانی ضوابط و مقرراتی را در قالب در طرحهای جامع و تفصیلی داشته باشند.
او گفت: در حوزه معماری اسلامی باید تضارب آرا صورت گیرد تا این مقوله از حوزه سیاست زدگی خارج و به جایگاه واقعی خود برسد.
رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد افزود: در حوزه اجرایی و به لحاظ استفاده از مواد، کارگاههای ساختمانی و ضوابط شهرسازی باید شرایطی فراهم آید تا شرایطی فراهم شود که معماری اسلامی به منصه ظهور برسد.
وی ادامه داد: شورای پنجم شهر مشهد بحث تصدیگری ندارد بلکه با تسهیلگری زمینه بروز و ظهور معماری ایرانی اسلامی را فراهم خواهد کرد.

مهدی‌نیا گفت: معماری ایرانی همواره در دوره های مختلف تاریخی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و با ورود اسلام در ایران این هنر ارتقا یافته است.
منتخب شورای شهر پنجم به دو برداشت رایج در میان متخصصان از معماری ایرانی اسلامی اشاره و بیان کرد: طبق یکی از این برداشتها برای این نوع معماری تنها باید به ظاهر آن نظیر گنبد و کاشیکاری و موار مشابه توجه کرد.
وی ادامه داد: در برداشت دیگر معماری ایرانی اسلامی محدود به ظواهر نیست بلکه به محتوا نیز توجه می شود و طبق این دیدگاه معماری ایرانی اسلامی باید پیام اسلام را منتقل کند. آنچه باید در حوزه مدیریت شهری در این خصوص لحاظ شود رعایت میراثهای اساسی در حوزه معماری است.
رئیس دانشکده معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: باید تسهیل گری‌های لازم از سوی مدیریت شهری برای ظهور و بروز معماری ایرانی اسلامی فراهم شود. بخش عمده ای از بناهای مشهد به ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی استانداردهای معماری ایرانی اسلامی را ندارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *