مصرف زیاد برق؛ دغدغه روزهای گرم تابستانی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی، دو سوم میزان ذخایر سدهای استان خالی است و 26 شهر استان دچار تنش آبی و کمبود منابع آبی هستند.

حجت علی شایان‌فر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، در حاشیه مانوری که به منظور کنترل مصرف برق ادارات اجرا شد و در آن سیستم‌های سرمایشی برخی ادارات به مدت یک ساعت قطع شد، گفت: یکی از مهم ترین دغدغه‌های این روزها شاید بحث گرمای هوا و مصرف زیاد برق به دلیل استفاده از سیستم‌های سرمایشی است، البته گرما برای استان به شرایط بحرانی نرسیده است.

وی ادامه داد: به سبب تغییرات اقلیمی میزان بارش‌ باران در استان کاهش پیدا کرده است؛ در استان خراسان رضوی از ابتدای سال تا امروز حدود 187 میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته 17 درصد و نسبت به متوسط بلند مدت 9 درصد کاهش داشته‌ایم.

شایان فر افزود: به دلیل کاهش نزولات آسمانی، دو سوم میزان ذخایر سدهای استان خالی است و 26 شهر استان دچار تنش آبی و کمبود منابع آبی هستند؛ این خشکسالی باعث افزایش احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان می‌شود که سعی کرده‌ایم با برگزاری جلسات تخصصی چاره اندیشی‌های لازم را برای آن‌ها انجام دهیم.

وی گفت: ابلاغیه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی استان ارسال شده است که در آن دستگاه‌های اجرایی استان موظف شده‌اند تا پایان تابستان در بین ساعات 13 الی 14 ظهر، دستگاه‌های سرمایشی خود را به جهت کاهش مصرف انرژی خاموش کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در خصوص رفتارهای لازم برای کاهش مصرف انرژی افزود: باید تا حدی که امکان دارد سعی شود از روشنایی روز استفاده کنیم، همچنین درجه رفاه در سیستم‌های سرمایشی که بین 23 الی 25 درجه است رعایت شود.

وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی در زمینه تولید برق از استان‌های پیشرو است و مازاد بر مصرف استان نیز برق تولید و به شبکه سراسری کشور وارد می‌شود گفت: البته این مسئله به این معنا نیست که باید تمام ظرفیت برق تولیدی در استان را در خود استان صرف کنیم بلکه این انرژی تولیدی باید به شبکه سراسری وارد شود تا به مصرف استان‌های دچار بحران مانند شهرهای جنوبی برسد.

 

افزایش 100 مگاواتی ظرفیت نیروگاههای استان های خراسان در دولت یازدهم

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: با اقدامات انجام شده در بخش تولید برق به ویژه در توسعه انرژی های تجدید پذیر و افزایش بهره وری، در دولت یازدهم 100 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی افزوده شد.

افزایش 100 مگاواتی ظرفیت نیروگاههای استان های خراسان در دولت یازدهم

محمد حسن متولی زاده افزود: ظرفیت نصب شده نیروگاهی در این استان ها از پنج هزار و 106 مگاوات در سال 92 و ابتدای کار دولت یازدهم به پنج هزار و 205 مگاوات در حال حاضر رسیده است.

وی اظهار کرد: طول خطوط انتقال و فوق توزیع برق این شرکت در دولت یازدهم 541 کیلومتر افزایش یافت و از 11 هزار و 89 کیلومتر در سال 92 به 11 هزار و 630 کیلومتر رسید.

وی گفت: تعداد پست های انتقال و فوق توزیع برق این شرکت نیز در دولت یازدهم از 149 دستگاه در سال 92 به 169 دستگاه و ظرفیت منصوبه پست های مزبور از 12 هزار و 338 مگاولت آمپر به 14 هزار و 63 مگاولت آمپر افزایش یافت.

متولی زاده افزود: تعداد روستاهای دارای برق استان های خراسان از پنج هزار و 216 روستا با 569 هزار و 505 خانوار در سال 92 به پنج هزار و 355 روستا با 598 هزار و 472 خانوار رسید.

وی اظهار کرد: مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت برق استان های خراسان طی دولت یازدهم پنج هزار میلیارد ریال می باشد.

وی ادامه داد: در شروع دولت یازدهم تعداد مشترکین برق در استان های خراسان 2 میلیون و 828 هزار و 660 مشترک بود که این تعداد تا پایان سال گذشته به سه میلیون و 346 هزار و 663 مشترک رسید.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای خراسان با بیان اینکه در شروع دولت یازدهم اوج بار سه هزار و 77 مگاوات بود گفت: این رقم به سه هزار و 542 مگاوات رسیده است.

وی از مردم خواست با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعات اوج بار (12 الی 16) شرکت برق را در ارائه هر چه بیشتر خدمات و تامین برق پایدار یاری دهند.

 

مشهد به خاموشی نزدیک نیست

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی مشهد و آب و هوای گرم و خشک استان، استفاده از کولر آبی بر سایر سیستم‌های سرمایشی ارجحیت دارد.

در بخش دیگر این نشست معصومه مرادی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق مشهد با بیان این موضوع که مشهد در موقعیت جغرافیایی گرم و خشک قرار گرفته است و به همین دلیل بهتر است از کولر آبی استفاده شود ادامه داد: کولر گازی برای شرایط شرجی بیشترین بازده را دارد و در مشهد کولر آبی نیز می‌تواند نیاز مصرف کنندگان را برطرف کند.

وی افزود: در چند سال اخیر با توجه به وجود آمدن ساعات پیک مصرف در ظهرها، بهتر است که مشترکان برق با استفاده از دستگاه‌های سرمایشی تا ساعت 12 ظهر محل مورد نظر را خنک کرده و تا ساعات 13 الی 14 ظهر، با خاموش کردن این سیستم‌ها و عدم استفاده از وسائل پر مصرف به کنترل مصرف انرژی کمک کنند.

وی افزود: مشهد به مقوله خاموشی نزدیک نیست و خط قرمز شرکت خاموشی است؛ اما بحث خاموشی ناخواسته در شرایط افزایش زیاد بار مصرف محتمل است که به دلیل اهمیت این موضوع به طور جدی وارد قضیه شده‌ایم تا با کنترل مصرف ادارات از طریق همین مانور و اطلاع رسانی به مردم بتوانیم مصرف برق را کنترل کنیم.

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *