خشت اول گر نهد «دولت» کج!

بیش از یک ماه بعد از انتخابات شورای شهر مشهد، تحلیل رای آوردن لیست امید و «نه گفتن مردم به شورای شهر چهارم» همچنان جای تامل و بررسی دارد. جناحی که در سال‌های گذشته در اقلیت و دور از قدرت قرار گرفته بود درحالی منتخب مردم شد که رقبا خود را از پیش برنده می‌دانستند.

«فریفته شدن به پیروزی»؛ نکته‌ای است که چندی پیش در گفت‌وگو با «محمدحسین روشنک» و «جوادآرین‌منش» دو تن از فعالین اصوگرا مطرح شد. در مصاحبه با «محمد صادق جوادی حصار» عضو شورای مرکزی اعتماد ملی در نقطه مقابل طیف سیاسی، نیز مورد تایید قرار گرفت. این فعال مطبوعاتی و اصلاح‌طلب استان، علاوه بر انتخابات شورای شهر مشهد، درباره عمکرد رسانه‌ای دولت یازدهم نیز صحبت‌هایی کرد که در ادامه می‌خوانید.

جوادی‌حصار درباره دلایل انتخاب کامل لیست امید در مشهد گفت: برای پیروزی اصلاح طلبان دو دلیل عمده وجود دارد؛ اولین دلیل وحدت و همدلی اصلاح‌طلبان و رسیدن به لیست واحد است. لیستی که از تشتّت و تفرق جلوگیری کرد و هواداران و هم‌فکران اصلاح‌طلبان را مجاب کرد که به همه این لیست رای بدهند. دومین دلیل؛ وجه سلبی ماجرا است. یعنی بررسی این موضوع که چرا اصولگرایان رای نیاوردند؟ تفرقه‌ای که در جبهه اصولگرایان وجود داشت به این موضوع منجر شد. تحلیل ناصوابی که دوستان اصولگرا از ماجرای انتخابات داشتند و استنباط این که قطعا پیروز انتخابات هستند، آن‌ها را به سمتی برد که به وحدت نرسند.

این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: پاره‌ای از منابع می‌گویند که سرجمع رایی که به «سه لیست اصلی اصولگرایان» از بین سایر لیست‌های اصولگرایی داده شده است، از آراء لیست امید بیشتر است. شاید اگر این سه لیست در یک لیست واحد جمع می‌شدند احتمالا پیروز انتخابات می‌شدند.

اصولگرایان مانع ائتلاف شدند

جوادی حصار اضافه کرد: در اردوگاه اصلاحات آمادگی برای تشکیل لیست ائتلافی با تعدادی از نخبگان اصولگراوجود داشت و تلاش‌هایی هم انجام شد، اما اصولگرایان با تحلیل اشتباهی که داشتند از این امر سر  باززدند. در نهایت حاضر نشدند که با اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند و «لیست امید» منتشر شد.

وی تاکید کرد: البته در اردوگاه اصلاحات عده‌ای از فعالین از ابتدای امر معتقد بودند که جامعه این ظرفیت و تقاضا  را دارد که به یک لیست ناب اصلاح طلب رای دهد و دلیلی برای ائتلاف وجود ندارد. لیستی که امروز رای آورده است صرفا نماینده تفکر اصلاح‌طلبی نیست. بلکه هم شامل اصلاح‌طلبان است و هم سایر متخصصینی که ظرفیت و تفکر همکاری با اصلاح‌طلبان را داشته‌اند

بی‌طرفی فرمانداری مشهد، اطمینان مردم را جلب کرد

جوادی‌حصار خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح، بی‌طرفانه و اطمینان‌آور فرمانداری مشهد در این انتخابات نکته شاخصی بود. خوشبختانه هیئت‌های اجرایی و نظارت نیز کمک کردند که اطمینان فعالین سیاسی و مردم به خصوص طرفداران اصلاحات افزایش پیدا کند و مشارکت در مشهد بالا برود.

عوامل جانبی دیگری نیز در این رای آوردن تاثیرگذار بود. برای مثال برگزاری همایش و سخنرانی رییس جمهور در مشهد که به مردم تاکیدد شد به صورت کامل به «لیست امید» رای بدهند.

خشتی که دولت «کج» گذاشت

این فعال رسانه‌ای در باره ضعف عملکردی دولت یازدم در حوزه رسانه‌ اضافه کرد: بخشی از این ضعف، به خشت اولی بر می‌گرد که دولت در چهار سال قبل گذاشت. تعیین راهبرد برای رسانه خیلی مهم است. آقای روحانی در سال 92 پس از روی کار آمدن اعلام کرد که من یک دولت اعتدالی هستم. یعنی می‌خواهم که «میانه» حرکت کنم. نه می‌خواهم به سمت اصلاحات و نه اصولگرایی متمایل شوم. اما برای این «راه وسط» مانیفستی نوشته نشده بود. معلوم نبود که منظور از «وسط» چیست؟ معلوم نبود که دولت «نیمی اصولگرا» و «نیمی اصلاح‌طلب» است یا «نه اصلاح‌طلب» و «نه اصولگرا».

جوادی حصار افزود: در این فضای بلاتکلیفی اهالی رسانه، حتی کسانی که همراه دولت بودند مثل روزنامه ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی و رسانه‌های مجازی حامی دولت، در نبود راهبرد ناچار به روزمرگی افتادند و در این روزمرّگی خروجی‌های رسانه‌های دیگر را هم پوشش دادند. بنابراین بزرگترین ضعف دولت در حوزه رسانه، فقدان راهبرد رسانه‌ای بود.

وی تاکید کرد: تیم رسانه‌ای دولت یازدهم باید با توجه به این که صداوسیمای جمهوری اسلامی خدمات دولت را پوشش نمی‌دهد، روشی برای اطلاع‌رسانی پیدا می‌کرد و منتظر رسانه ملی نمی‌شد. اما از این اولویت‌ها در دوره قبل غفلت شد. ما کمتر روزنامه جدیدی را در دولت قبل داشتیم که افق جدیدی در نگاه مردم و دولت ایجاد کند. رسانه‌هایی که وجود داشتند هم در یک سناریوی از پیش طراحی شده مبهم عمل کردند و خیلی از مواقع مشخص نبود که این رسانه حامی دولت است یا مخالف. از طرفی فشارها و محدودیت‌ها نیز در حوزه رسانه زیاد بود.

جوادی حصار اظهار امیدواری کرد: امیدوارم در دولت دوازدهم این نقص جبران شود. انتظار این است که در تیم رسانه‌ای جدید حداقل ده نفر خبره در عرصه رسانه وجود داشته باشد. آدم‌هایی که رسانه را با همه ظرفیت‌ها بشناسند. نگاه رسانه‌ای داشته و راهبرد رسانه ای را ترسیم کنند.

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *