مستند نگاری از روش پخت 25 نوع نان سنتی در غرب خراسان رضوی

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سبزوار گفت: روش پخت 50 نوع نان سنتی غرب خراسان رضوی توسط حوزه پژوهشی سبزوار مورد مطالعه قرار گرفت که از این تعداد 25 نوع برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران گزینش شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی،محمود سلیمانی صبح امروز یکشنبه یازدهم تیرماه در گفت وگو با خبرنگار ما اظهارداشت:آنچه در شهرستان سبزوار درباره پخت نان عمومیت داشته بیشتر در فرهنگ نوروز قابل بحث است ؛ پخت نان با آداب و رسوم ویژه ای همراه بوده که بصورت تجمیعی ( فامیلی یا همسایه ای ) در خانه ای که تنور داشته انجام می شده است.

وی افزود: نان هایی که در شهرستان بیشتر مرسوم بوده ؛ فراوردهای جو و گندم  از شناسایی و اهلی کردن این غلات تا آس کردن با فن آوری دستاس، خراس، باد آس و اس ابی، حکایت سیر تحول تولید آرد را در خود مستتر و عیان دارد وجود 500 اس ابی در سبزوار و کثرت و پراکندگی بقایای دستاس در محوطه های تاریخی و باستانی سبزوار موید آن است.

سلیمانی گفت: انچه امروز در زمینه نان قابل رویت است انواع نان فتیر جو، سرقلفی، فتیر مسکه،آجاری، علفی،جزغاله ای،لایه، گردوئی، کنجدی، پیازی، نون خرما،نون گورس (ارزن )،نون گوجه، نون زیره، نون با هسته زرد آلو، نون کمای که هر کدام به شیوه خاص خود و به نسبت فصول مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  شهرستان سبزوار بیان کرد:مراسم پخت نان بصورت تجمیعی دارای اهمیت زیادی است که عنصر همدلی ، تعامل و مشارکت که یکی از فرهنگ های اصیل ایرانی اسلامی است در این مراسم بسیار بارز و چشمگیر است که همین نوع نگاه در زندگی مردم به تمام فعالیت های آنان در جامعه تسری پیدا کرده است .

وی افزود:مستند نگاری روش پخت 25 نوع نان سنتی غرب خراسان رضوی در شهرستان های ، سبزوار ، جوین ، جغتای ، داورزن ، ششتمد و خوشاب  پایان یافت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *