دکل‌های مخابراتی بیخ گوش مردم چه می‌کنند؟!

همین چندروز پیش بود که پیام ساکنان خیابان رسالت35 منطقه شهید فرامرزعباسی را مبنی بر نصب دکل مخابراتی درست در حاشیه پارک خطی این محل و در فاصله بسیار کمی از منازل مسکونی، دریافت کردیم. این موضوع باعث شد تا جویای ماجرا از سوی اهالی و شهرداری باشیم. ابتدا سری به محل زدیم. مکان موردنظر برای نصب کانال، کنده شده و ظاهرا روز اول توسط ساکنان محل بعنوان اعتراض به این کار مجددا توسط آن‌ها پر شده‌است اما شهرداری مجددا اقدام به حفر گودال و مشخص کردن حریم نصب دکل با نواری زرد کرده‌است.

برای آگاهی از ماجرا ابتدا به سراغ شهرداری منطقه 2 رفتیم که توسط آن‌ها به مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ارجاع داده شدیم.

این مسئول عزیز که ظاهرا از پیگیری جدی رسانه‌های مختلف در خصوص این دکل متعجب شده بود و کمی هم گلایه داشت گفت: درحال حاضر موضوع در کمیته‌ ساماندهی مطرح شده و درحال پیگیری است و نصب این دکل فعلا متوقف شده‌است.

محمدجواد رجائیان درباره تاثیر نظرات و اعتراضات مردم در این زمینه افزود: این مسئله یک بحث تخصصی است و روی بعضی از خانه‌ها در همان منطقه دکل مخابراتی نصب شده است اما مردم اعتراضی نکرده‌اند چون در دید آن‌ها نبوده‌است. این دکل نیز مثل همان دکل‌ها است بنابراین در کمیته فنی مطرح می‌شود. از یک طرف مردم به عدم پوشش مناسب آنتن‌دهی شبکه تلفن همراه معترض هستند و از طرفی نیز به نصب دکل حساسیت نشان می‌دهند. درصورتی که امکان جابجایی طبق نظر کمیته فنی ممکن باشد حتما برای این کار اقدام خواهد شد تا نظر مردم نیز تامین شود.

وی تصریح کرد: بحث آثار امواج بر سلامتی مردم توسط سازمان تنظیم مقررات تعیین می‌شود و در حوزه اختیارات شهرداری نیست.

 

شهرداری به حرف‌های ما اهمیتی نمی‌دهد

اما مهمترین بخش ماجرا، ساکنان خیابان رسالت 35 هستند که مستقیما از نصب این دکل متاثر می‌شوند. سری به این خیابان زدیم و درگفت‌وگو با یکی از اهالی، پیگیر موضوع شدیم.

مهدی منصوری که بطور جدی با چندنفر دیگر از اهالی پیگیر موضوع است به اتفاقیه گفت: در یکی از روزهای تعطیل و بدون اعلام قبلی به اهالی، شهرداری اقدام به حفر گودالی عمیق در حریم پارک خطی محل کرد و با پرس‌وجویی که انجام دادیم متوجه شدیم قرار است در این محل دکل مخابراتی نصب شود. بعداز اطلاع از این موضوع، اهالی جمع شدند و درحالیکه از این اتفاق بسیار ناراحت بودند تصمیم گرفتند گودال را پر کنند تا مانع این عمل شوند که فردای آن روز مجددا شهرداری آن را خالی کرد.

وی افزود: ما ابتدا موضوع را از طریق شهرداری با تنظیم شکایتی پیگیری کردیم. طبق تحقیقات انجام شده‌، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با نصب دکل‌هایی در راستای تجمیع‌سازی و جمع‌اوری آنتن‌های مخابراتی از روی پشت‌بام‌ها و محل‌های مختلف،اقدام می‌کند و اپراتورهای تلفن همراه نیز موظف به همکاری هستند که طول این دکل‌ها به 40متر نیز می‌رسد.

صحبت‌هایی که با این سازمان انجام شد به ما گفتند نگران نباشید زیرا شما در پایه این دکل قرار دارید و چون امواج آن بصورت چتری منتشر می‌شود اگر خطری هم باشد متوجه خانه‌های پشتی است. با همه این صحبت‌ها، اهالی بر روی جابجایی این دکل پافشاری کردند و شهرداری نیز به این بهانه که مشاور طرح مطالعات را انجام داده‌ و این نقطه انتخاب شده است از حرف خود کوتاه نمی‌آید.

وی ادامه داد: ما بعدها متوجه شدیم که محل جانمایی اولیه این دکل، پارک رسالت بوده‌است که بعلت مخالفت سازمان پارک‌ها با قطع چند درخت برای نصب دکل، مکان آن عوض شده‌است. مسئول این موضوع به ما گفت که پیگیری نکنید زیرا مشابه شما در مناطق دیگری از شهر بوده‌است و مجبور شدیم با همکاری نیروی انتظامی اقدام به نصب دکل کنیم.

منصوری اضافه کرد: ما حتی به شورای شهر، شهرداری مرکز و سازمان آب منطقه‌ای نیز مراجعه کردیم. در این جانمایی، حریم کانال آبی نیز رعایت نشده‌است و آب‌وفاضلاب نیز اعتراض خود را به این مسئله اعلام کرده‌است. درحال حاضر نیز با نوشتن دادخواستی پیگیر موضوع از مراجع قانونی هستیم و متاسفانه شهرداری همچنان با ما همکاری نمی‌کند.

 

گزارشی از صادق شیخی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *