درس از تاریخ، بزرگترین رسالت تئاتر است
بازیگر نمایش «مروارید» گفت: هیچ گاه تئاتر برای قطبالدین صادقی کهنه و دست دوم نمیشود؛ کار کردن با او بسیار سخت است اما جذابیتهای خاص خود را دارد.
نمایش «مروارید» برگرفته از متنی از عطاملک جوینی کاری با کارگردانی قطب الدین صادقی این روزها در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه میرود. سروش طاهری بازیگر نقش «قتلغ» در این نمایش حضور یافته، ضمن ابراز خرسندی از این امر که در میان هیاهوی نمایشنامههای خارجی موجود در تهران، در اثری ایرانی به ایفای نقش میپردازد، گفت: کار کردن با قطب الدین صادقی همواره دستآوردهایی را برای بازیگر دارد و به لحاظ حساسیتهایی که در این شخصیت در کار نمایش وجود دارد، کار کردن بازیگر با او بسیار سخت است.
وی با اشاره به این امر که حساسیتهای قطب الدین صادقی است که او را تاکنون روی پا نگاه داشته اگر نه در این میان گم شده بود، افزود: در میان این همه هیاهو که همه منتظرند تا تو گامی اشتباه برداری و تو را بزنند و زیر پاهای خود له کنند، نکتهای توانسته است آثار قطب الدین صادقی را روی پا نگاه دارد، سواد، جدیت و دانش اوست.
این هنرمند مشهدی که هم زمان با نمایش «مروارید» به ایفای نقش در نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» به کارگردانی «امیر دژاکام» در تالار حافظ تهران میپردازد، با اذعان به این امر که هیچ گاه تئاتر برای قطب الدین صادقی کهنه و دست دوم نمیشود، ادامه داد: کار کردن با او بسیار سخت است اما جذابیتهای خاص خود را دارد و در میان این همه هیاهو بسیار برای هیچ که بیشتر تولید کنندگان آثار نمایشی، نمایشهایی شبه تلویزیونی کار میکنند که اصلاً مدیوم تئاتر نیست و قوانین و زیبایی شناسی تئاتر را رعایت نمیکند، «مروارید» اثری برگرفته از فرهنگ ایرانی است و دردی را از جامعه دوا میکند.
بازیگر نمایش «مروارید» با اشاره به این امر که دانستن تاریخ موجب میشود که اتفاقات تلخ دوباره تکرار نشود، تصریح کرد: مخاطب میتواند با دانستن تاریخ از آن درس بگیرد و این بزرگترین رسالت تئاتر است.
وی همچنین با اشاره به این که در ابتدای ورود به این نمایش چنین تصور میکرده است که مخاطب شاید با دیدن آن پس بزند، یادآور شد: بعد از شروع این نمایش برایم بسیار جالب بود که مخاطبان از دیدن آن خوششان می آید و با آن ارتباط برقرار میکند.
طاهری، ضمن ابراز تأسف از این امر که حملهٔ مغولها به ایران موجب شد که ۴۰۰ سال از زندگی عقب بیفتیم، گفت: این امر به خاطر تمدن عقیقی است که ایران داشته است و این امر دقیقاً مصادف با رنسانس و اختراع دستگاه چاپ در ایتالیا است.
وی در ادامه با اشاره به این امر که در ایران در این عصر با پدیدهای مواجه هستیم که به آتش زدن کتاب ها و آثار مکتوب در ایران است، افزود: یکی از مهم ترین دلایلی که ایرانیان علاقه ای نسبت به مطالعه ندارند، نبودن حافظهٔ تاریخی است.
این بازیگر تئاتر در مورد شخصیت «قتلغ»، با اذعان به این امر که به هر کس تنها یک بار میتوان اعتماد کرد، ادامه داد: اگر یک بار فردی جواب اعتماد تو را نداد، تو دیگر نباید به او اعتماد کنی، چرا که او دشمن است.
طاهری با اشاره به این امر که این مفهوم در دهها فیلم سینمائی بزرگ موج میزند، اظهار داشت: مثلاً در نجات سرباز رایان یک سرباز آلمانی رها میشود که برود، اما در نهایت دیده میشود که آن سرباز آلمانی در جبهه نشسته است و سربازهای آمریکایی را میکُشد.
بازیگر نمایش «مروارید» در پایان گفت: اعتماد دوباره به دشمن یعنی این که آخرین گلولهات را به او تقدیم کنی و این بدان معناست که همه چیز با این کار تمام میشود و باید پذیرفت که با اعتماد دوباره به دشمن، کار تمام میشود.
منبع: فارس
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.