توسعه تجارت الکترونیک گردشگری در بستر سازمان مدیریت مقصد

امروزه گردشگران در برنامه ریزی سفرهای خود و خرید محصولات گردشگری بصورت فزآینده ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند. در این بستر طیف عظیمی از خدمات و تسهیلات از عملیات بانکی و مالی گرفته  تا رزرو بلیت هواپیما ، هتل ، صدور ویزای الکترونیکی و خدمات مرتبط عرضه می گردد .

اینترنت به عنوان مهمترین کانال توزیع در تجارت الکترونیک گردشگری با تکیه برمحتوای اطلاعات بارگذاری شده در وب سایت ها و نرم افزارهای موجود در گوشی های هوشمند به عنوان عامل اصلی و تاثیر گذار بر تصمیمات سفر در عصر حاضر شناخته می شود . تجارت الکترونیک از منظر خدمات گردشگری درحقیقت در راستای  شناسایی ، معرفی و تامین خواسته های گردشگران ، کسب و کارهای مرتبط و دولت ها  بعنوان ذینفعان اصلی این صنعت در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات  حرکت نموده و به مجموعه آنها در کاهش هزینه ها و دسترسی و ارائه  آنی خدمات کمک جدی و اساسی می نماید.

قیمت های رقابتی ، راحتی استفاده ، نمایش مناسب اطلاعات ، سرعت و تنوع ارائه خدمات ، وفاداری مشتریان ، امنیت اطلاعات و سیستم ها ، هزینه های عملیاتی و حفاظت از اطلاعات مشتریان جزء مولفه های اساسی و ضروری در موفقیت تجارت الکترونیک در گردشگری به حساب می آیند. از سوی دیگر در کنار مولفه های اشاره شده ، محدودیت هایی چون طراحی نامناسب وب سایت ها ، محتوای ناقص و قدیمی ،تبلیغات ناخواسته و امنیت وب سایتها در هنگام استفاده از کارت های اعتباری به منظور خرید محصولات گردشگری از مهمترین دغدغه های استفاده کنندگان می باشد.

مدیریت اثر بخش گردشگری در حال حاضر نیازمند انسجام بخشی کلیه اجزاء و ارکان این صنعت در قالب تشکیل سازمان های مدیریت مقصد بوده تا ضمن برقراری ارتباطات اثر بخش با ذینفعان گردشگری ،کلیه فرآیندها ی عرضه خدمات را هماهنگ و دسترسی سریع به آن را  در بستر تجارت الکترونیک فراهم ساخته و در جهت توانمند سازی آن حرکت نماید. این موضوع یکی از ضروریات توسعه گردشگری در کشورها در عصر حاضر بوده که عدم توجه به آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به گسترش گردشگری و موفقیت در این حوزه وارد نماید.

پرواضح است که توسعه یک سیستم موفق در مقاصد گردشگری با شناخت نیازهای گردشگران به همراه ایجاد برنامه های ترفیعی مناسب به منظور جذب گردشگران بیشتر در کنار سنجش عملکرد اجزاء طراحی شده در محیطی فناورانه محقق می گردد و لازم است سازمان مدیرت مقصد با استفاده از تجارت الکترونیک به عنوان رابط اصلی ،  گردشگران را در تمامی مراحل سفر همراهی نماید. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر احساس می شود که مقاصد گردشگری برای ارائه خدمات با کیفیت و سریعتر به گردشگران  با هم به رقابت می پردازند  که در این راستا لازم است تا با استفاده از جدیدترین امکانات و ا بزارها  در بستر فناوری تلاش نمایند تا تجربیات ارزشمند و دلنشینی را به گردشگران منتقل نمایند.

 

یادداشتی از امیر کلالی  (کارشناس گردشگری و تجارت الکترونیک)

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *