زنگ بیداری

حوادث طبیعی اخیر، انگار کمی مسئولان را از خواب بیدار کرده‌است. اگرچه بنظر می‌رسد برای تغییر برخی چیزها مثل ساختمان‌های ناایمنی که ساخته شده و میلیون ‌ها نفر در آن زندگی می‌کنند کمی دیر شده‌است اما به استناد ضرب‌المثل معروف، جلوی ضرر را هروقت بگیریم منفعت است. شاید اگر در انتخاب مدیران، کارآمدی و در انتخاب پیمانکاران، کیفیت و صحت عمل مدنظر قرار می‌گرفت، امروز عده زیادی قربانی بی تدبیری‌ها نبودند.

اخیرا بتول گندمی رئیس کارگروه مدیریت بحران، ایمنی و آتش نشانی شورای اسلامی شهر مشهد برای شرکت در مجمع جهانی ریسک به ژاپن سفر کرده و از نزدیک شاهد تمهیدات و تکنولوژی روز دنیا در پیشگیری و مواجهه با بلایای طبیعی بوده است.

این عضو شورای شهر مشهد درباره دوراندیشی و همت چشم بادامی‌ها می‌گوید: ژاپنی‌ها به منظور پیش‌گیری از وقایع احتمالی در آینده، نظیر سونامی دلخراشی که درگذشته تجربه کرده بودند، در مناطق آسیب دیده ساحلی دیوار محافظ چند لایه‌ای را ساخته بودند که این دیوار مشتمل بر دو لایه بتنی و لایه‌ای از درختان درمیان آن دو است.

گندمی با ابراز شگفتی از دور اندیشی ژاپنی‌ها برای مواقع بحرانی ادامه می‌دهد: در ساحل 12 برج مستحکم ساخته شده است تا مردم در هنگام وقوع زلزله وسونامی در این برج‌ها پناه بگیرند و آنها مدعی هستند که این برج‌ها در برابر قوی ترین زلزله‌ها مقاوم است.

او درباره دیگر اقدامات ژاپنی‌ها برای نجات شهروندان خود اینگونه توضیح می‌دهد: در فاصله کوتاهی از ساحل تپه‌ای موسوم به «تپه نجات» با تعبیه چند اتاقک مقاوم احداث شده است که ظرفیت پذیرش 200 نفر پناهجو را دارد و در داخل آن مکان‌هایی برای اسکان چندین ساعته افراد آسیب پذیر مثل کودکان و سالمندان را نیز پیش بینی کرده‌اند و بر بالای سقف اتاقک‌ها سلول‌های خورشیدی به منظور تولید برق اضطراری و مورد نیاز افراد ساکن در آن را تعبیه شده است.

عضو شورای شهر مشهد درس‌های عجیب سونامی ژاپن برای سایر کشورهایی که در معرض بلایای طبیعی قرار دارند اینطور بیان می‌کند: در سونامی 2011 تمام خانه‌ها در منطقه‌ای تخریب شد بجز یک مدرسه و دانش آموزان در هنگام وقوع زلزله، با رفتن به پشت بام مدرسه توانسته بودند جان خود را نجات دهند.

گندمی، نکته جالب توجه بازدید از این مدرسه را، تبدیل شدن آن به مکان گردشگری توسط ژاپنی‌ها عنوان کرده و می افزاید: ژاپنی‌ها با تبدیل کردن این مدرسه به مرکز گردشگری پند عبرت آموزی را به سایر کشورها می‌دهند که با احداث مدرسه و بنایی مستحکم چگونه جان فرزندان یک کشور از شر بلایای طبیعی در امان می‌ماند و آن‌ها اینگونه از نسل‌های آینده خود محافظت می‌کنند، آن‌ها از دشواری‌ها و اتفاقات تلخ گذشته عبور می‌کنند و از آن  پلی برای کسب موفقیت‌های آتی می‌سازند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره‌ به پیشرفت ژاپنی‌ها در علم و تکنولوژی روز به‌ویژه درعرصه ربات سازی خاطرنشان می‌کند: بعد از سونامی سال 2011 نیروگاه اتمی فوکوشیما به سختی آسیب دید، با وجود تشعشعات خطرناک اتمی ورود انسان به این مکان ممنوع شد اما این مشکل سد راه ژاپنی‌های سخت‌کوش نشد و آن‌ها اقدام به ساخت ربات‌های کنترل از راه دور  برای استفاده در بازسازی نیروگاه فوکوشیما شدند.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *