نرخ باسوادی استان بالاتر از 96درصد است

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان باسوادی در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این استان از ۹۶ درصد گذشته است.

به گزارش ایسنا، مصطفی اسدی صبح شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی که در اداره سوادآموزی برگزار شد، افزود: میزان اعتبار نهضت سوادآموزی استان در سال جاری ۲۲ میلیارد تومان است که هم‌اکنون حدود یک میلیارد تومان توزیع پرداختی‌ها در سطح مراکز استان را داریم. نکته مهم این‌جاست که بیشترین جذب سوادآموز در رده سنی 10-19 سال در استان خراسان رضوی بوده است.

اسدی تصریح کرد: میانگین نرخ سواد مردان و زنان در جهان ۸۶ درصد است. میانگین این نرخ سواد در ایران نیز ۸۶ درصد است، گروه هدف ویژه در نهضت سوادآموزی رده ۱۵ تا ۲۴ سال گروه هدف است. به‌طور کل درصد باسوادان در جهان ۹۱ درصد و در ایران ۹۷.۴ درصد است.

88.1 درصد ایران باسواد است

وی افزود: براساس آمارهای جهانی میزان سواد در رده سنی ۲۵ تا ۶۴ سال ۸۶ درصد است در حالی که در ایران ۸۸.۱ درصد باسواد وجود دارد، درواقع آمار سواد ایران از میانگین جهانی بالاتر است. نکته مهم اینجاست که میانگین سواد در رده سنی ۶۵ سال به بالا در جهان ۸۷ درصد، اما این میزان در ایران ۳۸.۹ درصد بوده که نشانگر پایین‌بودن میانگین سواد ایران در مقایسه با آمارهای جهانی در رده سنی 65 سال به بالاست.

اسدی در رابطه با به صفر رساندن ورودی بی‌سواد به چرخه سوادآموزری ادامه داد: براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده امیدواریم طی چند سال آینده اگر فرهنگ‌سازی مناسب صورت بگیرد شود و مردم فرزند ۶ ساله خود را به کلاس درس بفرستند عملا در آینده بی‌سواد نخواهیم داشت. یک از اهداف نهضت سوادآموزی ایجاد هر چه بیشتر مراکز یادگیری و یاددهی است. در این مراکز، ۴۰ نوع آموزش نظری و مهارتی چون حقوق شهروندی، سبک زندگی، مهارت‌های زندگی، ارتقای توانمندی‌های بانوان و در حوزه عملی آموزش‌هایی مانند خیاطی، قالی‌بافی، کیف‌دوزی، صنایع دستی و …. برای سوادآموزان ارائه می‌شود. نکته مهم این است که در ارائه آموزش‌ به سوادآموزان سازمان‌هایی چون بهزیستی، دهیاری‌ها، جهادکشاورزی و … یاری‌گر ما هستند.

معاون مدیرکل و دبیر ستاد امتحانات سوادآموزی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: پیش از سال 1395 تعداد هفت مرکز یادگیری و سوادآموزی در سطح استان داشتیم که در سال ۹۶ این تعداد به ۷۷ مرکز رسید. امید داریم تا پایان سال جاری مراکز یادگیری را به ۱۰۰ مرکز برسانیم.

خراسان رضوی رتبه چهارم کشور در باسوادی

وی با بیان اینکه «در سطح استان خراسان رضوی تعداد ۱۰ هزار نفر از بانوان تحت پوشش یادگیری سواد قرار گرفته‌اند»، تصریح کرد: یکی از اقدامات ما آموزش سواد در مراکز برخی از زندان‌های سطح استان است که در آینده نزدیک در زندان‌های شهرستان‌هایی چون تربت‌جام، نیشابور و… ایجاد خواهد شد. از سویی دیگر مرکز اتباع بیگانه نیز به مناسبت هفته سوادآموزی در مشهد افتتاح خواهد شد. یکی دیگر از برنامه‌های پیش روی ما اجرای طرح سوادآموزی برای عشایر است.

اسدی با بیان اینکه «استان خراسان‌رضوی رتبه برتر کشوری در زمینه آموزش آی.سی.دی.ال و افزایش نرخ باسوادی را از آن خود کرده است» گفت: استان از لحاظ داشتن تعداد مراکز سوادآموزی در مقایسه با آمار کشور رتبه چهارم را به‌خود اختصاص داده است. از سویی دیگر رتبه نخست سوادآموزی از آن استان ما است.

معاون مدیرکل و دبیر ستاد امتحانات سوادآموزی آموزش و پرورش استان در رابطه با رجعت بی‌سوادی اظهار کرد: براساس آمار سال 1395، ۱۵۹ هزار نفر بی‌سواد ثبت شده در خراسان رضوی وجود دارد حکه در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال هستند. ما به استناد بر این آمار در طول سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعدادی از بی‌سوادان را تحت پوشش سوادآموزی قرار دادیم که امروز تعداد بی‌سوادان استان به ۱۰۵ هزار نفر رسیده است. در سال جاری حدود ۲۷ هزار بی‌سواد در استان شناسایی شده است.درواقع در برخی از مناطق استان به دلیل فقر و مشکلات فرهنگی کودکان ۱۰ ساله‌ وارد چرخه بی‌سوادی می‌شوند.

سه پررنگ بی‌سوادی در جامعه بانوان

وی گفت: بی‌سوادی در میان بانوان بیشتر است. درواقع اختلاف سواد بین زن و مرد در کل کشور ۶.۸ درصد بوده که در خراسان رضوی ۵.۸ درصد است. نکته اینجاست که در مجموع تفائت سواد میان زنان و مردان براساس میانگین کشوری 12.3 درصد است حال آنکه این تفاوت در استان ۱۰.۹ درصد بوده درواقع این اختلاف در استان کمتر از میانگین کشوری است. از سویی دیگر میانگین سواد شهرنشین‌‌ها نسبت به روستاییان ۱۰ درصد بیشتر است.

اسدی توضیح داد: در استان حدود ۴ هزار آموزش‌دهنده‌ی آموزش‌دیده وجود دارد، اما در سال جاری تنها ۲۷۰۰ نفر از آن‌ها توانستند کلاس درس تشکیل دهند درواقع به‌دلیل کمتر شدن تعداد بی‌سوادان بخشی از آموزش‌دهنده‌های ما موفق به تشکیل کلاس نشدند. حدود ۹۰ درصد آموز‌ش‌دهنده‌های نهضت دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها خانم بوده و کمتر از ۱۰ درصدشان آقایان تشکیل می‌دهند.

وی در رابطه با امکاناتی که به آموزش‌دهنده‌ی آموزش‌دیده از طرف نهضت سوادآموزی ارائه می‌شود، بیان کرد: در طی سال آموزش ضمن خدمت برای این افراد می‌گذاریم. اگر هر فرد از آموزش‌دهنده‌ها بتواند یک بی‌سواد را جذب کند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و خدمات پشتیابی به وی ارائه می‌شود.

معاون مدیرکل و دبیر ستاد امتحانات سوادآموزی آموزش و پرورش استان بیان کرد:۴۰ درصد بی‌سوادان استان در داخل شهر مشهد، حاشیه‌ آن و روستاهای اطراف هستند. حدود ۴ هزار نفر بی‌سواد در تبادکان، احمدآباد و… جذب شده است، از سویی دیگر  بیشتر تعداد مراکز یادگیری در حاشیه شهر مشهد قرار گرفته‌اند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *