ورزشی که بدن شما را به چالش نکشد، شما را تغییر نخواهد داد

پیلاتس ﺳﯿﺴﺘﻢ ورزﺷﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺳﺎل ١٩٢٠ ﺗﻮﺳﻂ ژوزف ﭘﯿﻼﺗﺲ ﭘﺎﯾﻪ ﮔﺬاری شد. اﯾﻦ ورزش در اﺑﺘﺪا ﺗﻮﺳﻂ ژوزف ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻋﻠﻢ ﮐﻨﺘﺮل ﺑﺪن ﻧﺎم ﮔﺬاری ﺷﺪه ﺑﻮد ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻣﺮگ وی ﺑﺪﻟﯿﻞ اﺣﺘﺮام و ﺣﻔﻆ ﯾﺎد و ﺧﺎطﺮه او ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﻧﺎم ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻣﺘﺪاول ﺷﺪ. روش ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻣﺘﺸﮑﻞ از حرکاتی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰ روی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ اﻧﻌﻄﺎف و ﻗﺪرت در ﺗﻤﺎم اندام‌های ﺑﺪن دارد، ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﻋﻀﻼت را ﺣﺠﯿﻢ ﮐﻨﺪ. جنس و سن در این ورزش فرقی ندارد و همگان برای سلامتی این ورزش را انجام می‌دهند. مربی و مدرس انجمن پیلاتس کشور با بیان این مطلب درباره اصل ورزش کردن گفت: ورزشی که بدن شما را به چالش نکشد، شما را تغییر نخواهد داد.

امیر مقدم افزود: برای این ورزش می‌کنیم که معتقدیم شخصیت خوب من لیاقت یک بدن خوش فرم را دارد.

پیلاتس بر مبنای 6 اصل

وی با اشاره به این که پیلاتس یک فعالیت لوکس برای وقت گذرانی و حتی یک رقابت عضلانی برای کار فکری نیست، درباره اصول اولیه این رشته ورزشی گفت: پیلاتس بر مبنای 6 اصل تمرکز، کنترل، تحرک، ایجاد نیروی دفاعی، دقت و تنفس(هواگیری) بنا شده است که برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت آمیز این ورزش عناصر حیاتی هستند.

وی ادامه داد: ورزش پیلاتس همیشه تمامی تکیه خود را بر روی کیفیت گذاشته بر خلاف سیستم‌های ورزشی دیگر که شامل تکرار بیش از حد هر حرکت ورزشی است. در پیلاتس انجام هرکدام از حرکات به طور کامل و با دقت صورت می‌گیرد و این امر باعث می‌شود که ورزشکار در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه دست یابد.

وی خاطر نشان کرد: پیلاتس در واقع یک روش منحصر به فرد ورزشی است که در آن قوای بدنی و پایداری ستون فقرات، تا زمانی که 6 اصل اولیه آن رعایت شود حفظ می‌گردد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت پیلاتس ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺮدان و زﻧﺎن در هر ﺳﻨﻲ ﮐﻪ ﻋﻼﻗﻪ‌ﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺮورش اﻧﺪام و وﺿﻌﯿﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺧﻮد هستند ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ، یادآور شد: افرادی در ورزش کردن موفق می‌شوندکه بتوانند هسته ماهیچه‌هایشان را به کار بیندازند که این امر در پیلاتس از ابتدا یاد گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: پیلاتس طراحی شده تا به شما انعطاف و ظرافت طبیعی ببخشد و بدون شک انعکاس در نحوه راه رفتن، نحوه رفتار و شیوه کار کردن شما منعکس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در هر لحظه و گروه سنی می‌توانند آغازگر این رشته ورزشی باشند افزود: پیلاتس زمان و گروه سنی نمی‌شناسد و اگر می‌خواهید در پیری دچار کمر درد، نشوید روزی 20 دقیقه ورزش کنید و به این صورت کیفیت زندگی را بالا برده و وقت مرگ، مرگ سریع‌تر و بی دردی را خواهید داشت.

مقدم در پاسخ به این سوال که پیلاتس کمکی که به کاهش وزن و چربی سوزی می‌کند گفت: برای خیلی از افرادی که یک برنامه ورزشی را شروع می‌کنند پیش آمده که پس از مدتی هیچ وزنی کم نکرده‌اند و یا در برخی موارد وزنشان اضافه نیز شده است. تمرینات بدنسازی و تمرینات هوازی اینتروال توام می‌توانند موجب چربی سوزی و عضله سازی شوند. دلیل این موضوع این است که عضله چگالی بیشتری نسبت به چربی دارد. این یعنی حجم کمتری نسبت به چربی اشغال می‌کند، بنابراین ممکن است حتی با افزایش وزن متناسب‌تر و کمر باریک‌تر به نظر برسید.

وی خاطر نشان کرد: عدد روی ترازو به هیچ عنوان ملاک محک زدن بدن و تناسب اندام نیست. بهترین کار عکس گرفتن است تا تغییرات را به وضوح مشاهده کنید.

نقش پیلاتس در افزایش قدرت عضلانی

مدرس انجمن پیلاتس کشور درباره نقش این رشته ورزشی در افزایش قدرت عضلانی بدن گفت: اهمیت قدرت عضلانی توانایی یا ظرفیت یک عضله یا گروه عضلانی برای اعمال حداکثر نیرو علیه یک مقاومت است. بنابر‌این افزایش قدرت عضلانی یکی از عوامل ضروری آمادگی برای کسانی است که در یک برنامه فعالیت جسمانی شرکت می‌کنند. حفظ حداقل سطح قدرت در عضله و یا گروه عضلانی برای زندگی طبیعی و سالم مهم است. ضعف عضلانی و یا عدم توازن گروه‌های عضلانی می‌تواند باعث حرکت یا جابه‌جایی غیر طبیعی در بخش‌های مختلف بدن شود و عملکرد طبیعی آن را عیب دار کند. همچنین می‌تواند سبب ناهنجاری‌های اندام‌ها شود.

قدرت عضلانی اهمیت بسیاری در ورزش‌های مختلف و البته فعالیت‌های روزانه دارد. بسیاری از زنان و مردان از عضلات بازو و سرشانه ضعیفی برخوردار هستند که باعث ضعف در فعالیت‌های ورزشی و روزانه و ایجاد درد و بیماری در سنین بالا می‌شود و چون در حرکات پیلاتس شاهد تحرک و فشار عضلانی روی بدن هستیم تمرینات قدرتی پیلاتس در پیش‌گیری از آسیب دیدگی و در توان بخشی اندام‌های آسیب دیده موثر است. تمرینات قدرتی پیلاتس از عواملی است که سبب افزایش تارهای عضلانی می‌شود و توانایی فرد را در کاربرد نیروی تولید شده افزایش می‌دهد. همچنین حرکات قدرتی پیلاتس با افزایش قدرت عضلانی در حفظ تعادل و توازن قامت و اندام‌ها و سلامتی عمومی و پیشرفت مهارت‌های ورزشی نقش مهمی دارد.

کاهش درد

وی درباره نقش پیلاتس در کاهش دردهای عضلانی ادامه داد: ﭘﯿﻼﺗﺲ به واﺳﻄﻪ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺗﺮﮐﯿﺒﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ کننده ﻋﻀﻼت ﺗﻨﻪ، ﺑﺮطرف ﺷﺪن ﻧﻘﺎﻳﺺ اﻳﺴﺘﺎدن، جلوگیری از ﭘﻮﮐﻲ اﺳﺘﺨﻮان، ﺗﺠﺪﻳﺪ ﺗﻌﺎدل و آراﻣﺶ ﺑﺪن همراه ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲنقش پذیر است. از دردهای ﭘﺸﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻣﻲ‌ﮐﻨﺪ و در درﻣﺎن دردهای ﻣﺰﻣﻦ ﮐﻤﺮ و ﭘﺸﺖ (ﻧﻪ دردهای ﺣﺎد) ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن توان ذهنی در جهت پاک سازی افکار منفی و آراﻣﺶ ﻳﮑﻲ از ﺑﺨﺶ‌های مهم ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﭘﯿﻼﺗﺲ اﺳﺖ و طرﻓﺪاران آن ﺧﯿﻠﻲ درﺑﺎره آراﻣﺶ دروﻧﻲ ﺧﻮد ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲ‌آﻳﺪ ﺳﺨﻦ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻨﺪ.

حرکات پیلاتس

مقدم تصریح کرد: اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر می‌کند. تمام ماهیچه‌ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب‌های غیرمعمول قرار گیرند. هر سانس تمرین پیلاتس عموماً 60 دقیقه طول می‌کشد. متد پیلاتس می‌تواند به عنوان ورزش اصلی، تمرین تکمیلی برای یک ورزش دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود. همه می‌توانند پیلاتس انجام دهند. شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه‌ای در سطوح بالا و هم افراد بی‌تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می‌گیرد.

انتهای خبر/مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *