نذورات را علمی کنیم

رئیس خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی گفت: متاسفانه در ایران در حد فضای سبز دانشگاه، در حوزه علم و فناوری سهمی نداریم و یکی از اهدافی که به دنبال این مهم رفتیم همین عدم توجه بود چراکه می‌دانیم وقف زایش سرمایه می‌کند و هیچ چیزی بهتر از وقف علمی نیست.

سید حسن حسینی در نشست خبری وقف علم و فناوری که در محل خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، افزود: بحث نذورات را می‌توانیم به علم و فناوری مرتبط کنیم و اگر نذورات در جهت پروژه‌های علمی دانشجویان مصرف شود شاهد پیشرفت این حوزه خواهیم بود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امروز وقف علم و فناوری اگر تحقق پیدا کند شاهد پیشرفت خواهیم بود و آثاری که صاحبان صنایع در کل کشور در زمینه خیریه انجام می‌دهند، قابل مشاهده است اما آنطور که باید و شاید ورود پیدا نکرده ایم.

 

نرخ تورم استان تک‌رقمی شد

در ادامه این مراسم دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بعد از چندین سال نرخ بیکاری در استان تک رقمی شد و این نرخ از ۱۵ درصد به 8.7 درصد رسیده است.

فیروز ابراهیمی با اشاره به اینکه همایش‌‌هایی در پایان سال جاری برگزار می‌شوند، افزود: با توجه به اینکه به پایان سال نزدیک هستیم، همایش وقف علم و فناوری در نهم اسفند ماه را خواهیم داشت، از دیگر همایش‌ها می‌توان به همایش «مانا» اشاره کرد که در جهت اشتغال مددجویان بهزیستی است، همایش بین المللی موانع سرمایه گذاری در کشور با حضور اساتید کشورهای توسعه یافته با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و خانه صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ بیکاری در استان به 8.7 کاهش یافته، خاطر نشان کرد: بعد از چندین سال، نرخ بیکاری در استان تک رقمی شد و این نرخ از ۱۵ درصد به 8.7 درصد رسیده است. استان خراسان رضوی در ۵ استان برتر که کمترین نرخ بیکاری را دارند، قرار گرفته است. ما در حوزه صادرات کشور افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته در سال جاری داشتیم، این امر اتفاقی بسیار مهم در استان تلقی می‌شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نزدیک شدن به مرز سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیارد تومانی در استان تصریح کرد: در حال حاضر به سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی در صنعت و معدن خراسان رضوی نزدیک می‌شویم، امیدواریم تا پایان سال از این مرز عبور کنیم که امری بسیار مهم و عالی در حوزه اقتصاد استان رخ داده است، دومین نرخ مشارکت در کشور متعلق به استان خراسان رضوی است یعنی حدود ۴۳ درصد نرخ مشارکت در کشور داریم.

 

بخش خصوصی به وظایف خود عمل می‌کند

ابراهیمی عنوان کرد: در خصوص حوزه وقف علم و فناوری باید به این نکته اشاره کنم که اکثر مردم به موضوعات مختلفی در حوزه اوقاف توجه می‌کنند به عنوان مثال یک‌‌چهارم از بیمارستان‌های کشور به صورت وقف ساخته شده‌اند. این امر در سایر مسائل مانند مدرسه سازی، ایجاد کتابخانه‌ها و… دیده می‌شود و به وقف در حوزه علم و فناوری کمتر توجه شده است، امیدواریم این مساله نیز با محوریت اداره کل امور اوقاف و خیریه و دانشگاه فردوسی مشهد عملیاتی شود.

وی با اشاره اهمیت بخش خصوصی در کشور اظهار کرد: بخش خصوصی علی رغم رسیدگی به تمام مسئولیت‌‎های خود علاوه بر سختی در حوزه کسب و کار، به مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز توجه می‌کند اما هنوز فاصله زیادی با سایر کشورها داریم، در کشورهای توسعه یافته تمام موارد حمایتی و آسیب دیدگان اجتماعی حدود ۹۰ درصد توسط بخش خصوصی حمایت می‌شود، امیدواریم این فرهنگ در بین فعالان اقتصادی ترویج شود.

 

ایجاد مرکز مشاوره وقف و امور خیریه 

در ادامه این نشست معاونت فرهنگی و اجتماعی اوقاف خراسان رضوی در خصوص اهداف سازمان اوقاف گفت: فعالیت‌های قرآنی، مدیریت بقاع متبرکه و موضوع موقوفات از جمله آن محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ایزدی افزود: در همین راستا اتفاقاتی در سازمان اوقاف افتاده که برخی از آن در نوع خود کم نظیر است و علاوه بر این در خراسان رضوی شاهد اتفاقاتی هستیم که برای اولین در کشور است که از آن جمله می‌توان به ایجاد مرکز مشاوره وقف و امور خیریه در سال ۹۵ بود و ثمره ایجاد این مرکز عرصه‌های وقفی متعدد در جامعه شد که ایجاد موقوفات جمعی و موقوفه علم و فناوری که تبدیل به انجمن شده و موفقیت‌هایی کسب کرده نمونه از آن است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی اوقاف خراسان رضوی تصریح کرد: بعد از آن منجر به ترویج فرهنگ وقف در حوزه فناوری شد و زمینه وقف مشارکتی ایجاد شد. همچنین در حوزه علم و فناوری در سازمان اوقاف نماینده ولی فقیه مشاوری را برای خود در موضوع منصوب کرد که اهمیت این موضوع را می‌رساند. وی گفت: هدف از این همایش نباید تشریفاتی و سوری باشد و ثمره همایش در عرصه علم و فناوری را شاهد باشیم. گفتمان سازی وقف و علم و فناوری موضوع مهمی است و برای علم و فناوری باید وقف صورت گیرد.

ایزدی ادامه داد: ما موقوفات علمی کم نداریم اما کاربردی شدن آنها جهت فناوری مدنظر ماست تا کاربردی شود و در حوزه‌های اقتصادی ایده‌هایی بدهیم که آثار و برکات برای جامعه داشته باشد و حتی سازمان اوقاف اعلام کرده که تمام فرصت‌ها را در اختیار فناوری قرار بدهیم و در بحث علمی موقوفات را افزایش دهیم.

 

نخستین همایش وقف علم و فناوری در مشهد

در ادامه این نشست، دبیر اجرایی همایش ملی وقف و علم و فناوری با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی وقف و علم و فناوری در اسفند سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهدگفت: به مدت سه سال است که روزی را به نام وقف و علم و فناوری در تقویم داریم.

جعفر زارع افزود: شاهد سیر بلوغ در مفهوم علم و فناوری هستیم و در سال ۹۱ در راستای جهت دهی موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه با همکاری سایر کمیته‌های همیاری و سازمان وقف پیش رفتیم و تمام اتفاقات موثری که در کل کشور در این خصوص شاهد هستیم، نتیجه این تلاش است.

دبیر اجرایی همایش ملی وقف و علم و فناوری تاکید کرد: در این موضوع به سرمایه انسانی نیاز داریم و نمی‌توانیم تمام بودجه‌ها را بر دوش دولت بیندازیم. مردم از مفاهیم وقف استفاده و سرمایه‌های انسانی را تقویت کنند . وی با

اشاره به اینکه در مشهد ۳۳ موقوفه داریم که به مقوله علم و فناوری جهت دهی شده اند ابراز کرد: محورهای همایش تبیین ضرورت توسعه وقف علم و فناوری، بهبود نظام مدیریت وقف علم و فناوری، الگوی توسعه و اجرایی سازی گفتمان وقف علم و فناوری و نقش علم و فناوری در احیاء و ارتقای بهره وری موقوفات است.

 

ارسال مقالات به همایش علم و فناوری

دبیر علمی نخستین همایش ملی وقف و علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اشاعه فرهنگ وقف و امور خیریه در حوزه علم و فناوری است اظهار کرد: باید شاهد فرهنگ سازی در این حوزه باشیم که اصحاب رسانه در این خصوص نقش به سزایی دارند.

جواد عباسی افزود: سرمایه گذاری و پیشرفت در کشور یکی از نقاط آغازش در حوزه علم و پژوهش است که در این صورت شاهد رونق در حوزه‌های دیگر خواهیم بود و بحث‌هایی مانند تولید و صادرات از جمله آن شمرده می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی وقف و علم و فناوری خراسان رضوی با تاکید به اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه ناکافی و ناچیز است،گفت: حتی درصد اندکی بودجه که برای این بخش پیش بینی می‌شود تحقق پیدا نمی‌کند. وی ادامه داد: ازاینرو باید سراغ مردم و سرمایه‌های آنها برویم. در حوزه‌های وقف و خیریه کمتر به مقوله علم و پژوهش و فناوری توجه شده و نخستین همایش ملی وقف و علم فناوری که در ۹ اسفند ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود، شروعی برای جلب توجه مردم و نخبگان و سرمایه‌گذاران است ک بخشی از سرمایه‌های وقف را به سمت علم و فناوری سوق دهند.

عباسی با اشاره به برگزاری این همایش در دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: اینکه مکانی که مرجعیت علمی دارد را انتخاب کرده ایم، به خاطر میزان تاثیر گذاری اش است که با حمایت اوقاف، شروعی برای فرهنگ سازی است تا در آینده نتایج آن را جامعه شاهد باشیم. وی ادامه داد: این همایش تفاوتی با سایر همایش‌ها دارد. بحث علم و فناوری و وقف بحث نویی است و حدود ۲۰ نفر از افراد شاخص را دعوت کرده ایم و تاکنون ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه رسیده است. ما به کیفیت بیشتر اهمیت می‌دهیم و به عنوان شروع کار استقبال خوبی شده است.

دبیر علمی نخستین همایش ملی وقف و علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: در این همایش تولیت آستان قدس رضوی، ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، قائم مقام وزیر علوم، معاونت علم فناوری ریاست جمهوری و استادان برجسته حوزه و دانشگاه حضور خواهند داشت.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان خراسان رضوی، با حضور رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت رضوی و مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فن آوری در خانه صنعت و معدن و تجارت با اصحاب رسانه برگزار شد.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *