اجماع در داخل بر مبنای عقلانیت را رقم بزنیم

نماینده تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید قدرت تطبیق پذیری در محیط بین الملل و قدرت اجماع در داخل بر مبنای عقلانیت را داشته باشیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به اینکه یکی از اشتباهات تاریخی و فاحش ما این است که فکر می‌کنیم همیشه باید آرمان‌های انقلاب را برای نسل‌های بعد تحلیل و توجیه کنیم، افزود: نسل‌های جدید به تحلیل و توجیه ما از آرمان‌ها دقت نخواهند کرد و به نتایج حاصل از آرمان‌ها توجه می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها از ما خواهند پرسید که اگر شما از عدالت، آزادی، استقلال، برابری و جلوگیری از فساد صحبت می‌کردید، حاصل این آرمان‌ها و رفتارهایی که داشتید در کجا خود را نشان داده است، متولدین دهه 70 و 80 از ما این سوالات را خواهند پرسید و می‌بایست برایشان پاسخ داشته باشیم که حاصل ایده‌ها و آرمان‌هایمان در سطح جامعه چه بوده است.

این استاد علوم سیاسی متذکر شد: زمانی می‌توانیم تحلیل و انتقال مفاهیم بین نسلی را انجام دهیم که نسل جدید عملکرد رفتار و کردار نسل قبلی خود را مثبت ارزیابی کند. متاسفانه قصد داریم فقط با زبان، توجیه و تحلیل این نسل جدید را با خود همراه کنیم.

رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب که دنیای امروز قضاوت بر پایه کارآمدی است، عنوان کرد: امروز دیگر دورانی که بر پایه تبلیغ، تفهیم و ترویج مفاهیم افراد به یک نتیجه گیری می‌رسیدند نیست.

وی افزود: دنیای امروز، دنیای فقط آرمانگرایی نیست و دنیای عملگرایی است؛ اگر میخواهیم برای نسل‌های جدید انقلاب ارتباط بین الاذهانی ایجاد کنیم، باید عملگرایانه به آرمان‌های انقلاب نگاه کنیم و از خود بپرسیم چه میزان از آرمان‌ها، هدف‌ها و شعارهای انقلاب اجرایی شده و چه حاصلی داشته است؟

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه به این سمت حرکت کنیم که در عمل داشته‌های انقلاب چه بوده و حاصلش را به جامعه نشان دهیم، تاثیرش بر روی نسل جدید بسیار بیشتر از این خواهد بود که بر پایه مفاهیم انتزاعی از عدالت، آزادی، برابری، توانایی دین در اداره امور جامعه و … صحبت کنیم.

رحیمی جهان آبادی کرد: یکی از آسیب‌های انقلاب در آستانه چهل سالگی این است که نتوانیم ایده‌ها، باورها و آرمان‌هایمان را بر اساس شرایط روز و مقتضیات زمانی دنبال کنیم. مقتضیات سال 57 و شرایط آن روزها با سال 96 یکسان نیست و باید قدرت تطبیق پذیری در محیط بین الملل و قدرت اجماع در داخل بر مبنای عقلانیت را داشته باشیم. این اجماع داخلی و سازگاری بین المللی با حفظ ارزش‌ها، آرمان‌ها و اهداف می‌تواند کمک کننده‌ی ما باشد.

وی ادامه داد: انقلاب چین ظرف کمتر از 15 سال، پنج دکترین سیاسی در سیاست خارجی و داخلی انجام داد و دکترینی همانند اتحاد، جهان سه قطبی، جهش رو به جلو … را اجرا کرد تا نهایتا به ثباتی بر پایه سازگاری بر محیط داخلی و بین المللی رسید اما ما هنوز نتوانسته ایم این تطبیق پذیری با حفظ آرمان‌ها و ارزش‌هایمان را در کشور انجام دهیم.

این عضو فراکسیون امید بیان کرد: چنانچه نتوانیم این سازگاری با حفظ ارزش‌ها را انجام دهیم در نهایت مجبور میشویم یا آرمان‌ها و اهدافمان را فدا کنیم و یا این که به دلیل عدم تطبیق پذیری و سازگاری با محیط پیرامونی تحت سخت ترین شرایط قرار بگیریم.

رحیمی جهان آبادی گفت: اما اصلی ترین آسیبی که امروز انقلابمان را تهدید می‌کند مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. مردم از این ناراضی هستند که با این امکانات و درآمد چرا وضع معیشتی و اشتغالشان اینگونه است و چرا دامنه فساد روز به روز افزایش می‌یابد.

وی افزود: این مسائل آسیب‌هایی هستند که می‌توانند انقلابمان را تهدید و بین مردم و حکومت فاصله ایجاد کنند که باعث آسیب پذیری بیشتر ما خواهد شد و می‌بایست در جهت رفع مشکلات بیش از پیش تلاش کنیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *