نبودن صندوق مکانیزه چالشی برای حذف قیمت‌ها

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نبودن صندوق مکانیزه فروش در همه مراکز فروش طرح حذف برچسب قیمت را با چالش مواجه می‌کند.

سعید باستانی با اشاره به ابلاغیه دولت مبنی بر حذف قیمت‌ها از روی کالا افزود: با این اتفاق عملا حذف قیمت صورت نمی‌گیرد، بلکه قیمت توسط کارخانه‌ها به عنوان قیمت مصرف کننده روی کالا درج نمی‌شود، البته در تمامی نقاط دنیا قیمت به جای کالا روی قفسه درج می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته عدم اجرای سیستم مکانیزه فروش است، افزود: در بیشتر کشورهای دنیا اگر طرح حذف برچسب از روی کالا اجرا می‌شود، صندوق‌های مکانیزه فروش نیز در فروشگاه‌های آن وجود دارد و از سوی دیگر سیستم خرید فروشگاهی این کشور کامل است، اما اگر این طرح در ایران اجرا شود عملا در مغازه‌های کوچک و خرده فروشی مشکلاتی ایجاد می‌کند که امکان رصد کردن قیمت‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر در تمام فروشگاه همانند فروشگاه‌های شهروند زیرساخت‌ها مهیا شود، می‌توان طرح حذف برچسب را اجرایی کرد، یعنی زمانی که فردی وارد فروشگاه شود، می‌تواند قیمت هر کالایی را روی قفسه ببیند، اما هم اکنون در بیشتر مناطق کشور زیرساخت‌ها مهیا نبوده و صندوق‌های مکانیزه فروش وجود ندارد، بنابراین اجرای این طرح با این شرایط مشکل ایجاد می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس و نمایندگان نیز مشکلات حذف برچسب قیمت از کالا با توجه به شرایط کنونی را گوشزد کرده اند و تاکید شده که برای این مشکلات تدابیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه اگر قیمت گذاری در مجموع به گونه ای باشد که بازار آن را تعیین کند به نفع کشور است، اما به شرط اینکه شرایط بازار فراهم باشد، افزود: این طرح می‌تواند پس از زمانی که صندوق‌های مکانیزه فروش در فروشگاه‌ها حتی در مغازه‌های کوچک و نقاط دورافتاده قرار داده می‌شود اجرایی شود، چراکه فروشنده‌ها فرصت درج قیمت را ندارند و از طرفی خریداران نمی‌توانند جنس را ببیند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حذف قیمت از روی کالاها در فروشگاه‌های بزرگ که زیرساخت‌های کامل در آن مهیا مشکلی ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: مصرف کننده‌ها با ورود به فروشگاه‌های بزرگ می‌توانند از زیر قفسه قیمت کالا را بخوانند و نظارت و کنترل نیز بر همین قیمت‌ها انجام می‌شود، از سوی دیگر سیستم مکانیزه صندوق فروش به صورت آنلاین به سیستم مالیاتی متصل بوده و درآمدها قیمت‌ها را مشخص می‌کند، اما مشکل اجرای این طرح در این موضوع بوده که برخی فروشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم را ندارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *