جایی برای عابران نیست!

شاید این تصاویر برای شما تازگی نداشته باشد و هرروز با آن مواجه شده‌اید؛ ماشین‌هایی که جای عابران را در پیاده‌روها تنگ کرده‌اند و برای رفت‌وآمد مجبورید بسختی از کنار آن رد بشوید یا مسیر خیابان را برای عبور انتخاب کنید. گاهی ممکن است حتی گوشه لباستان به ماشین گیر کند و پاره شود؛ آنوقت است که کلافه می‌شوید و البته کسی نیست که پاسخ شما و لباس پاره شده را بدهد.

اگرچه این موضوع تازه‌ای نیست اما آنقدر اهمیت دارد که نباید از کنار آن بسادگی عبورکرد. خودخواهی، نااگاهی نسبت به قانون، فرهنگ شهری و شهروندی پایین و یا هرچیز دیگری که اسمش را بگذاریم، قبل از هرچیز باید ببینیم که برای حل این معضل تاکنون چه کرده‌ایم و چه کارهایی هست که باید انجام دهیم.

برای اینکه بدانیم اصلا حریم ملک‌ها و پلاک‌ها تا کجاست بسراغ مدیریت طراحی و بهسازی محیط شهری معاونت شهرسازی و معماری  شهرداری مشهد رفتیم تا از زبان او درباره این موضوع بشنویم.

 

 

پیاده‌رو مال همه شهروندان است

مهندس طاهری‌پور با اشاره حریم پلاک‌ها گفت: حد مالکیت یک پلاک و یک ملک دقیقا همان چیزی است که در سند قید شده‌است و حتی یک سانت بیشتر از آن بعنوان حریم در قانون پیش‌بینی نشده‌است و جایگاهی ندارد. به‌همین دلیل نباید کسی تصرفی داشته باشد؛ این مسئله علاوه بر منع قانونی، از نگاه شرعی نیز رد شده‌است و تصرف مسیر تردد دیگران جایز نیست.

وی درباره حقوق صاحبان پلاک‌ها بیان کرد: مسئله اینجاست که هر پلاکی حق دسترسی سواره و پیاده دارد که با توجه به موقعیت و ظرفیت موردنیاز تعریف می‌شود. اگر این ظرفیت‌ها ایجاد و رعایت نشود، شهروندان به ناچار خودروهای خود را درمحل‌های عابرپیاده مجبورند پارک کنند که به نوعی تصرف مشاعات است و خود رها کردن خودروها در خیابان،ناامنی ایجاد می‌کند.

طاهری‌پور یک اما هم برای این دسترسی‌ها داشت و تاکید کرد: شهرداری موظف است حق دسترسی به پارکینگ را بدهد اما این مسئله صرفا برای دسترسی است و حق ماندگاری و توقف را روی پل و محل عبور عابرپیاده وجود ندارد.

آقای مدیر با شجاعت به یک اقدام اشتباه اجباری اعتراف کرد و گفت: ما بعنوان یک مسکن یا به نوعی عکس‌العمل اجباری به یک اتفاق غلط، ناچارا امکان حرکت طولی در پیاده روها را با نصب راه‌بندان محدود می‌کنیم که خود این راه‌بندان ها، مخصوصا برای نابینایان ایجاد خطر می‌کند.

او با قاطعیت اعلام کرد: تاکید میکنم پیاده‌روها مشاع تمام شهروندان است و بهره‌برداری اختصاصی برای هیچ پلاکی مجاز نیست؛ حتی درب پارکینگ‌ها نباید به بیرون باز شود و ساختن پل جلوی یک منزل، برای آن حریم ایجاد نمی‌کند.

مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورا تعداد دسترسی‌های هر پلاک برای سواره بر اساس  یک قاعده تعریف می‌شود. ما برای این مسئله حق و حقوقی قائلیم و اجازه نمی‌دهیم تمام عرض یک ملک برای دسترسی استفاده شود و حق دیگر شهروندان تضییع شود.

 

 

20تا 50هزارتومان، جریمه پارک خودرو در پیاده‌روها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد گفت: پارک خودرو در مسیر عابر پیاده بین 20 تا 50هزارتومان جریمه دارد و پلیس درصورت مشاهده، متخلفین را اعمال قانون خواهد کرد.

سرهنگ حاجی زاده اضافه کرد: نصب برچسب‌های پارک مساوی با پنچری خلاف قانون است و هرکسی به اموال دیگری آسیب بزند بموجب قانون مدنی درمقابل آن مسئول است.

 

 

به حقوق همدیگر احترام بگذاریم

پیاده‌روه‌ها برای رفت‌وآمد آسان و بدون خطر عابران پیاده تعریف شده است. تاکید می‌کنم عابران پیاده،نه موتورسوران، نه دوچرخه‌سواران و نه خودروها که برای پارک از آن استفاده می‌کنند. احترام به حقوق یکدیگر بخش اصلی فرهنگ شهروندی است.

حل بسیاری از معضلات شهری وابسته به اصلاح و تقویت فرهنگ شهروندی است، این یعنی درست شدن خیلی از چیزها به خودمان برمی‌گردد. مثلا چه می‌شود که بین خطوط رانندگی کنیم یا به محض اینکه در مسیری شلوغ قرار می‌گیریم بدون ملاحظه تغییر لاین ندهیم. چه‌ می‌شود اگر موقع ایستادن پشت چراغ قرمز حریم عبور عابران پیاده را رعایت کنیم یا هرجایی بوق نزنیم.

 

 

روحیه گذشت، فداکاری و برخورد مودبانه در کنش‌ها و تعاملات اجتماعی از بروز خیلی از اتفاقات ناخواسته و ناگوار ججلوگیری می‌کند که بازهم به خودمان برمی‌گردد.

پس بیایید از خودمان شروع کنیم؛ مطمئنا فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ شهروندی به عهده مدیریت شهری است اما قسمتی از آن‌هم به خودمان برمی‌گردد. اینکه بپذیریم قسمتی از رفتارهای فردی و اجتماعی ما اشتباه است و بخواهیم اصلاح شود. آنوقت برنامه‌ها و راهکارهای مدیران و مسئولان ذیربط موثر خواهد بود و خیلی چیزها در طول زمان تغییر خواهد کرد.

 

 

 

گزارشی از صادق شیخی

تصاویر پارک‌های خودخواهانه، رسالی از مخاطبین

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *