کاهش 20 درصدی وارده پرونده به حوزه قضایی

رئیس دادگستری چناران در جلسه ملاقات با امام جمعه شهرستان چناران که به مناسبت گرامیداشت  هفته قوه قضائیه در محل دفتر امام جمعه برگزار شده بود با بیان اینکه در سال 1395 شاهدکاهش 20 درصدی ورودیپرونده به مجموعه قضایی چناران بودیم، گفت :تعداد وارده پرونده در دادگاه و دادسرا و شورا در سال 1395 تعداد 32983فقره  بوده است.

حجت الاسلام طاهر زاده با بیان اینکه موجودی پرونده اول سال 1395 تعداد 6414فقره بوده که در پایان سال با تلاش و مجاهدت همکاران اداری و قضایی توانستیم تعداد 1341 فقره از موجودی  پرونده ها را علاوه بر رسیدگی به 32983 فقره وارده کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه کاهش زمان رسیدگی درهر مجموعه قضایی نشان دهنده تشخیص نحوه رسیدگی‌ها است،گفت : از ابتدای سال 95 تا سال 96 شاهدکاهش 21درصدی موجودی به ترتیب شاهد کاهش موجودی دادگاه‌ها از 2209 به 1742 فقره و در دادسرا از 4205  به 3331 فقره بوده‌ایم.

وی از کاهش اوقات رسیدگی در دادگستری چناران خبر داد و گفت: در حال حاضر  میانگین اوقات رسیدگی در شعب خانواده  17تا 20 روز است که در حالی که در سال‌های گذشته این میانگین 4ماه بوده است.

وی میانگین اوقات رسیدگی در دعاوی حقوقی از جمله مطالبه وجه و خلع ید را 30تا 35 روز و در دادگاه کیفری 30 روز عنوان کرد

حجه الاسلام طاهر زاده با اشاره به راه اندازی سیستم ابلاغ اوراق الکترونیکی (ثنا)در مجموعه قضایی چناران گفت: با راه اندازی این سامانه امکان ابلاغ الکترونیکی از طریق پیامک به نحوی میسر شده است که فرد پس از مراجعه به دستگاه قضایی باید ازطریق این سامانه ثبت نام نموده و شماره همراهی ارائه می‌کند که فعال‌سازی این ثبت نام از طریق شماره رمزی است که به آن همراه پیامک می‌شود و پس از ثبت نام تمامی ابلاغات از طریق پیامک برای افراد ارسال می شود.

وی افزود: در این حالت اخطاریه در کمتر از 24 ساعت به فرد ابلاغ می شود  و با توجه به مستند شدن ارسال پیامک و مشاهده تعداد بازدید در سامانه ثنا ضمن حفظ محرمانه بودن  و تسریع در روند رسیدگی موجب رضایت فرد را نیز فراهم می اورد و از حضو ر مکرر  افراد در دادگستری جلوگیری بعمل می اورد

وی بیشترین فراوانی جرایم در بخش کیفری را متعلق به بزه ضرب و جرح عمدی در دادگستری  چناران ذکر کرد و گفت:  رانندگی بدون پروانه و سرقت و توهین به ترتیب بیشترین امار فراوانی جرایم را به خود اختصاص داده است و در حوزه حقوقی به ترتیب بیشترین امار فراوانی جرایم متعلق به مطالبه وجه –مطالبه نفقه و اعسار و تقسیط است.

رئیس دادگستری چناران مهمترین اولویت در حوزه خانواده را پیشگیری از طلاق و  ایجاد صلح و سازش عنوان کرد و گفت: در این حوزه قضایی و در راستای کاهش امار طلاق با استفاده از ایجاد مراکز مشاوره در خصوص طلاق‌های  توافقی و اجرای طرح پشتیبان برای متقاضیان ازدواج و برگزاری کلاس‌های مشاوره‌ای و فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به مشاوران در شوراهای حل اختلاف نقش بسزایی در کاهش آمار طلاق داشته است.

وی با اشاره به کاهش آمار طلاق در سال 95 به نسبت سال 94 خاطر نشان‌کرد: در طلاق‌های به درخواست زوجه در سال 94 شاهد 211درخواست و در سال 95 با کاهش چشمگیر شاهد 170 مورد درخواست طلاق بوده‌ایم.

وی در رابطه با طلاق‌های توافقی نیز خاطر نشان کرد: از تعداد 442 مورد درخواست طلاق توافقی در سال 94 با اجباری کردن حضور در مراکز مشاوره در سال 95 شاهد امار 152 فقره درخواست طلاق توافقی بوده‌ایم.

وی تشکیل کمیته حفظ حقوق بیت المال و اجرای طرح کاهش تصادفات حرجی و فوتی از طریق اصلاح نقاط حادثه  خیر شهرستان چناران و اجرای طرح  های حمایت از تولید و اشتغال  و صنعت و رفع مشکل جدی 6 شرکت در بهره برداری از آب و برق  را از دیگر اقدامات  این حوزه قضایی در سال 1395 برشمرد. در این نشست امام جمعه چناران ضمن تقدیر از تلاش‌ها و مجاهدت های صورت گرفته در دادگستری چناران  به کرامت رساندن انسان را  از اهداف حکومت اسلامی برشمرد و در این حوزه خواستار  تلاش بیشتر مجموعه قضایی چناران در حفظ کیان خانواده گردید.

 

گزارشی از جعفر نخعی

image_print
33 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *