بخش خصوصی بال جریان فرهنگی و هنری کشور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بخش خصوصی فعال و پویا در عرصه فرهنگ و هنر، بال جریان فرهنگی و هنری جامعه است.

سید سعید سرابی در همایش آموزشگاه‌های آزاد هنری و سینمایی استان که در هتل میثاق برگزار شد، گفت: از شاخص‌های جدی خراسان رضوی در مقوله‌های فرهنگی که نسبت به سایر استان‌ها متمایز است، فعالیت‌های بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد هنری است.

وی ادامه داد: اگر در استان کاستی‌ها و محدودیت‌هایی در بعضی از بخش‌های مختلف هنر داریم، زحمت این محدودیت‌ها به گردن آموزشگاه‌هاست و اگر در موقعیت ممتازی در جریان‌های هنری در کشور هستیم به خاطر آموزش و فعالیت‌های آن‌هاست. بخش خصوصی فعال و پویا در عرصه فرهنگ و هنر، بال جدی جریان فرهنگی و هنری کشور است که البته با مشکلات، موانع و محدودیت‌هایی نیز روبرو هستند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی این همایش، ایجاد زمینه‌ای برای تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌ها با آموزشگاه‌های آزاد است، گفت: مقوله اقتصاد فرهنگ و هنر به‌عنوان اولویت جدی عرصه فرهنگ و هنر کشور مطرح است و یکی از اهداف راهبردی و کلیدی دولت تدبیر و امید نیز به شمار می‌رود که بدون توجه و توسعه جریان آموزشی در آموزشگاه‌های هنری و جریان بخش خصوصی، محقق نمی‌شود.

سرابی تصریح کرد: محور جریان اقتصاد فرهنگ و هنر، بخش خصوصی است و حاکمیت جای خود را به بخش خصوصی داده است اما فاصله با میانگین بین‌المللی بسیار زیاداست و بخش خصوصی هنوز سهم زیر یک‌درصدی از اقتصاد فرهنگ در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد نگارخانه‌های استان در چهار سال اخیر نشان از آغاز توجه به مقوله اقتصاد هنر است اما دولت نیز باید در قالب تسهیلات و همراهی به این بخش توجه ویژه داشته باشد. توانمند کردن بخش خصوصی فرهنگ و هنر و اقتصاد پویا، از اهداف فعالیت‌های رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شمار می‌رود.

در ادامه این مراسم افشین تحفه گر معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از دلایل و ضرورت‌های برگزاری این همایش، نقش آموزشگاه‌های هنری و آزاد در آموزش زیرساخت توسعه پایدار در فرهنگ و هنر است که با مشکلات و موانعی روبرو هستند. با این نشست، موانع، مشکلات و محدودیت‌های آموزشگاه‌ها بررسی شد که نقشه راهی برای ادامه راه و برداشتن این موانع  میسر شود.

تحفه گر تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی این همایش در دو محور «اقتصاد هنر و تأثیر آن» و «حوزه نفوذ فرهنگی در مراکز هنری» برگزار شد که امیدواریم سرآغازی برای حرکت به‌سوی توسعه فرهنگی و هنری امیدبخش در جامعه و استان شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *