آمارهایی که باورش سخت است

دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: از هر ده معتاد، سه زن مصرف کننده موادمخدر هستند و میانگین سنی آنها 26سال است.

ابراهیم قربان‌زاده در همایش علمی- تخصصی «بررسی آسیب‌های روانی و اجتماعی اعتیاد بانوان» با بیان اینکه امروز اعتیاد بلایی خانمان‌سوز است که گریبان‌گیر تمام کشورهای جهان است، افزود: ایران و به ویژه استان خراسان رضوی با همسایگی با بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در دنیا شرایط خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مرزها برای جلوگیری از ورود موادمخدر به کشور، ادامه داد: با وجود اقدامات صورت گرفته مواد مخدر همچنان وارد کشور می‌شود و اقداماتی مانند کشیدن دیوار و حصار در مرزها باعث کاهش واردات مواد مخدر به ایران نشده بلکه تنها باعث سخت‌تر شدن ورود آن شده است.

قربان‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در استان در مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، تصریح کرد: برگزای حدود 460 کارگاه آموزشی آیین همسرداری و آیین زندگی، 9 کارگاه توانمدسازی برای مسئولین و سازمان‌های مردم نهاد، برگزاری جشنواره‌ها و… از جمله اقدامات این سازمان در پیشگیری از مواد مخدر بوده است.

وی افزود: همچنین از سال 91 تاکنون بیش از 2584 نفر در مرکز ماده 16 زنان پذیرش شده‌اند، همچنین 1360 نفر در مراکز ماده 15 و روزانه بین 130 تا 200 نفر در مرکز ماده 16 نگهداری می‌شوند و چیزی حدود 300 نفر هم روزانه در مراکز ماده 15 نگهداری می‌شوند.

دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به اسکان 12 هزار نفر در خانه‌های بین راهی، خاطرنشان کرد: افرادی که سرپناه ندارند در این خانه ها اسکان داده می‌شوند، روزانه حداقل 35 و حداکثر 75 نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی نیز در حوزه درمان صورت گرفته است، گفت: فعالیت 59 تیم اجتماع محور در محلات که حدود 900 هزار نفر را تحت پوشش قرار دادند، انجام تست غربالگری برای معتادین و… نیز از دیگر اقدامات این ستاد بودند.

قربان‌زاده با بیان اینکه اولویت نخست استان در مبارزه با مواد مخدر، اعتیاد است، عنوان کرد: امروز حدود 50 درصد از زندانیان ما به دلیل مواد مخدر زندانی هستند و حدود 35 درصد سایر جرایم هم با مواد مخدر در ارتباط هستند.

مشاوره دبیرکل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: گرایش زنان نسبت به اعتیاد دلایل مختلفی از جمله زمینه‌های فردی، زمینه‌های خانوادگی، زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی با اشاره به زمینههای فردی گرایش زنان به مواد مخدر افزود: مواردی مانند بحران هویت، هیجانات درونی، شکست عاطفی، خشونت روانی و فیزیکی از سوی والدین یا همسر، افسردگی و استرس می‌تواند تاثیر بسزایی در گرایش به مصرف موادمخدر باشد. همچنین وجود تبعیض در منزل، ضعف اعتقادات مذهبی و محدودیت افراطی فرزندان توسط والدین از دلایل عمده گرایش به مواد مخدر است.

حمیدرضا صرامی تصریح کرد: دسترسی آسان به مواد مخدر از مهم‌ترین زمینه‌های اجتماعی گرایش به مصرف موادمخدر بوده و اسکان افراد در محل‌های نامناسب، احساس نیاز به دریافت تایید اجتماعی از سوی حلقه دوستان از دیگر علل اجتماعی و فرهنگی است.

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر خاطرنشان کرد: ما با معضل توسعه آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم و اعتیاد در صدر این جدول و در اولویت اول آسیب‌ها قرار دارد، به همین دلیل باید از همین نقطه برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی خودمان را آغاز کنیم. متاسفانه 6/0 از جمعیت زنان، بالغ بر 156هزار نفر از زنان، معتاد هستند و این اعتیاد به معنای استفاده مستمر و دائمی از مواد مخدر است. اگر بخواهیم به معضل اعتیاد بپردازیم نباید با رویکرد ساده‌انگارانه به این موضوع نگاه کنیم و در واقع این دیدگاه همه‌جانبه نیست.

صرامی با اشاره به میزان قابل تامل زنان معتاد در کشور گفت: از هر ده نفر سه زن مصرف کننده موادمخدر هستند و میانگین سنی آنها 26سال است.  در ایران سالیانه حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر زن باردار وجود دارد که نیم درصد آنان که رقمی حدود 7500 نفر را شامل می‌شوند؛ در دوران بارداری خود مواد مخدر مصرف کرده و قطعا کودکان وابسته به مواد را متولد می‌کنند. همچنین میانگین مصرف مواد مخدر در خراسان رضوی 2.76درصد است و با استعمال سیگار، قلیان، الکل و انواع مواد مخدر مواجه هستیم.

 

گزارشی از نیلوفر اقبال

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *