حواسمان به آب شهر هست

آخر هفته پیش بود که تصاویری در فضای مجازی با موضوع هدر رفت آب‌های زیرسطحی شهر مشهد به واسطه پروژه خط دو قطارشهری منتشر شد؛ انتشار این تصاویر واکنش‌های فراوانی را از سوی کارشناسان و دلسوزان شهری به همراه داشت و توجه مردم نیز با توجه به آن جلب شده بود که به همین دلیل سرویس ویژه اتفاقیه با پرسش از مسئولان شهری سعی بر شفاف سازی موضوع داشته است.

مدیر روابط عمومی شرکت قطار شهری مشهد گفت: با انجام آزمایشات لازم غیرقابل شرب بودن آب زیرسطحی موجود در میدان شهدا محرز شد و این آب از طریق کانال نادری به مزرعه نمونه آستان قدس منتقل می‌شود.

سید امیر حسینی در رابطه با عکس‌هایی که در فضای مجازی با عنوان هدررفت آب‌های زیرسطحی به واسطه پروژه قطارشهری منتشر شده است، گفت: کنترل و استفاده بهینه از آب های خروجی از ایستگاه‌های قطار شهری همواره در دستور کار شرکت بوده است و تلاش کرده‌ایم تا از منابع آبی شهر مشهد حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: درخصوص خروج آب‌های موجود در زیر میدان شهدا جلسات مختلفی برگزار و بنا شد تا با همکاری سازمان پارک‌های شهرداری از این آب برای آبیاری فضای سبز مناطق مختلف شهر استفاده شود.

مدیر روابط عمومی شرکت قطار شهری افزود: آب‌های زیرزمینی در برخی از مناطق مشهد با فاضلاب شهری ترکیب می‌شود که آب را از حالت شرب خارج می کند که این موضوع را نیز آزمایشگاهای مختلف به ما اعلام کرده اند.

حسینی گفت: آب موجود در لایه‌های زیرین میدان شهدا به آزمایشگاه ارسال و غیرقابل شرب بودن آن محرز شد، از این رو باهماهنگی آستان قدس این آب به کانال نادری منتقل می‌شود تا نهایتا به مزرعه نمونه آستان قدس برسد.

وی بیان کرد: اخیرا تصاویری از آب خروجی خط سه منتشر شد که مربوط به تست خروجی آب از لوله‌های تعبیه شده در خط سه می باشد و اخبار دیگر در این زمینه نیز صحت ندارد.

وی با بیان اینکه تمامی تلاش ها بر حفظ منابع آبی بوده و تلاش می شود تا بهترین اتفاقات برای شهر مشهد رقم بخورد خاطرنشان کرد: باید از مردم شریف مشهد تشکر کرد که نسبت به موضوع کم‌آبی و استفاده از منابع آب زیرزمینی نگران بوده و واکنش نشان می دهند اما باید به آنها اطمینان دهیم که اجازه هدررفت منابع آبی را نخواهیم داد.

 

آب‌های زیرزمینی اکثرا غیرقابل شرب است

مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد گفت: به دلیل استفاده از چاه‌های جذبی در بحث فاضلاب، آب‌های زیرزمینی اکثرا غیرقابل شرب است.

محمد پذیرا در گفت‌وگو با اتفاقیه در رابطه با عکس‌های منتشر شده از هدررفت آب‌های زیر سطحی به واسطه پروژه قطارشهری مشهد گفت: یک مسئله که کار را برای پروژه‌های شهری سخت می‌کند وجود قنوات و منابع آبی زیرزمینی و زیرسطحی ناشناخته در شهر مشهد است که گاهی به واسطه پروژه‌های شهری این منابع آبی سر باز می‌کنند و آب آن‌ها باید منتقل شود.

وی ادامه داد: متاسفانه پروژه‌های جمع‌آوری فاضلاب به طور کامل در شهر مشهد اجرا نشده است و در محدوده منطقه ثامن، 4 درصد شبکه جمع آوری فاضلاب دارند و از چاه‌های جذبی در آن مناطق استفاده می‌شود و به دلیل استفاده از این چاه‌ها، آب‌های زیرزمینی آن مناطق اکثرا غیرقابل شرب است.

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری مشهد افزود: البته این آب‌های زیرزمینی در صورتی که شرایط مختلف مانند بار ترافیکی منطقه و میزان آلودگی موجود در آب اجازه بدهد، از طریق تانکر به مناطق مختلف جهات استفاده برای آبیاری فضاهای سبز و غیره استفاده می‌شود و از همین آبی که عکس‌های آن منتشر شده است نیز استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: گاهی بیان می‌شود که از این آب‌ها برای به عنوان آب شرب استفاده شود که این مسئله امکان پذیر نیست چرا که به دلیل حساسیت و اهمیت بحث سلامت آب شرب مصرفی توسط شهروندان، هر نوع آبی که بخواهد به این مصرف برسد باید توسط شرکت‌های آب و فاضلاب بررسی شود و تاییدیه‌های لازم بحث بهداشت و سلامت را دریافت کند و در کنار منابع آبی شرب نباید هیچ‌گونه منبع آلودگی موجود باشد که در رابطه با آب‌های زیرسطحی شهر این موضوع منتفی است و معمولا نمی‌توان از این آب‌ها برای مصرف خانگی استفاده کرد.

پذیرا گفت: همچنین در بحث لوله کشی و انتقال این آب‌ها به سایر مناطق جهت آبیاری فضاهای سبز و باغات نیز باید توجه کرد که برای صرف این چنین هزینه‌هایی در مدیریت شهری باید به ظرفیت آب‌های زیرسطحی آن منطقه نیز توجه شود و توجیه اقتصادی این طرح تایید شود نه این که هزینه‌های فراوانی در رابطه با این طرح صورت بگیرد و منبع آبی زیر زمینی پس از مدتی خشک و یا بی‌استفاده شود.

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
22 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *