پدال‌های پیانو

سنتوری را در نظر بگیرید. وقتی با مضراب روی یک سیم آن ضربه می‌زنیم صدا حاصل می‌شود و آنقدر می‌ماند تا ارتعاش سیم تمام شود و صدا قطع. اما حالتی را در نظر بگیرید که دست خود را روی سیم‌ها گذاشته‌ایم و به محض اینکه با مضراب به سیم ضربه می‌زنیم دست خود را برداریم و سپس سریعا بر روی سیم قرار دهیم.

ساز و کار پیانو مانند سنتور است. پیانو هم از تعدادی سیم تشکیل شده است و «چکش‌های نمدی» مانند همان دست عمل می‌کنند. پیانو سه پدال دارد. مادامی که پایمان را روی پدال سمت راست قرار نداده‌ایم مثل حالتی است که دستمان روی سیم‌ها گذاشته شده است. «دا خفه کن» ها دائما روی سیم‌ها قرار دارند. وقتی شستی را پایین می‌آوریم چکش به سیم ضربه می‌زند و صدا خفه کن عقب می‌رود تا زمانی که شستی را پایین نگه داشته‌ایم چکش روی سیم هست و صدا خفه کن عقب.

به محض اینکه انگشتمان را از روی شستی بر می‌داریم صدا خفه کن روی سیم قرار می‌گیرد و چکش عقب می‌رود. حال اگر پدال سمت راست را پایین بیاوریم صدا خفه کن‌ها عقب می‌روند و این مانند حالتی است که دستمان را روی سنتور قرار نداده‌ایم. پس صدا می‌ماند تا وقتی که ارتعاش سیم تمام شود. مگر پایمان را از روی پدال برداریم.

حال فرض کنید پارچه‌ای را روی سیم‌های سنتور بیندازیم و بعد مضراب بزنیم. در این حالت زنگ صدا گرفته و تا حدودی شدت آن کم می‌شود. وظیفه پدال وسط این است.

حالت سوم وضعیتی را در نظر بگیرید که مضراب‌ها را از فاصله نزدیک‌تر به سنتور ضربه بزنیم که شدت و حجم صدا پایین بیاید.کاربرد پدال سمت چپ اینست که چکش‌ها را به سیم ها نزدیک‌تر می‌کند.

البته در پیانوهای حرفه‌ای‌تر (تقریبا قیمت پنجاه میلیون تومان به بالا)پدال وسط وظیفه دیگری دارد و عملکرد حذف زنگ صدا از آن حذف شده است.

 

محمد ضروری

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *