تصویب لایحه تامین امنیت بانوان در برابر خشونت

نقطه پایان قتل های ناموسی

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، از تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت به عنوان نقطه پایانی بر بروز قتل‌های ناموسی در کشور یاد کرد.

هاجر چنارانی در مورد بروز قتل‌های ناموسی متعددی که در هفته‌های اخیر در استان‌های مختلف کشور اتفاق افتاده است، گفت: بی‌تردید تصویب لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت پایانی بر بروز چنین اقدامات خشونت‌آمیزی در کشور خواهد بود.

غفلت از تقویت حوزه فرهنگی عامل بروز اقدامات خشونت‌آمیز در کشور است

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بروز این نوع حوادث ناشی از غفلتی است که در حوزه فرهنگی داشته‌ایم و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت توجه به امور فرهنگی تاکید فرمودند.

وی تصریح کرد: ما جامعه‌ای در حال گذر هستیم به این معنا که قرار است برنامه‌هایمان از حالت سنتی به توسعه‌یافته تبدیل شوند و در این زمینه با دیدگاه‌های دو نسل مواجه هستیم که چنانچه انتظارات یکی از آنها برآورده نشود با شکاف بین نسلی مواجه خواهیم شد، چراکه والدین نمی‌توانند فرزندان خود را درک کنند و جوانان نیز نمی‌توانند آئین و سنت‌های نسل گذشته را بپذیرند.

چنارانی یادآور شد: متاسفانه یکی از مشکلات کنونی که به این شکاف بین نسلی دامن می‌زن، برقراری ارتباط فرزندانمان از طریق فضای مجازی است که خود را با دنیای مدرنیته مقایسه می‌کنند، آن هم در شرایطی که برخی والدین به هیچ‌وجه الگوهای مندرج در این فضا را نمی‌پذیرند و دیدگاهشان همچنان با نگاه سنتی پیوند خورده است.

وی افزود: پیشگیری از بروز حوادث خشونت‌بار در جایی امکانپذیر است که بتوان از طریق ارائه برنامه‌های آموزشی فاصله بین والدین و فرزندانشان به ویژه در برقراری ارتباط با دختران را کاهش داد، به صورتی که یک تطابق فرهنگی بین آنها ایجاد شود.

چنارانی خاطرنشان کرد: این خلاء بیشتر در جوامعی مشاهده می‌شود که از حالت سنتی به مدرنیته در حال تغییر هستند و به نوعی والدین در برابر این نوع تغییرات مقاومت می‌کنند و واکنش‌هایی برگرفته از دیدگاه های سنتی خود دارند، بنابراین لازم است هم رسانه ملی، هم آموزش و پرورش و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع این خلاء برنامه‌ریزی کنند.

برنامه فراکسیون زنان برای کاهش خشونت علیه زنان

نماینده مردم نیشابور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه تغییر نوع مجازات تعیین شده برای فرزندکشی نقش بسزایی در کاهش قتل‌های ناموسی خواهد داشت، تاکید کرد: البته تغییر مجازات‌ها در این حوزه به گونه‌ای که بازدارنده باشد از جمله موضوعاتی است که باید از طریق کمیسیون قضایی و حقوقی پیگیری شود، اما پیگیری تصویب قوانین صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت و منع ازدواج دختران کمتر از 13 سال از جمله موضوعاتی است که به طور جدی آنها را از طریق فراکسیون زنان مجلس پیگیری می‌کنیم.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *