1

کریدورها بی صاحب و فاقد اعتبارند!

✍️هنگامه طاهری

📌به گزارش خبرنگار «صبح امروز» سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور با حضور «آقا محمدی» رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و جمعی از مدیران دولتی و خصوصی استان‌های شرقی کشور برگزار شد.

♦️تقویت ترانزیت چابهار

🔸در این نشست دکتر ریگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، اعلام کرد: ” اندیشه و بنیان تاسیس منطقه آزاد چابهار مولود طرح توسعه محور شرق بود. از اهداف این طرح خروج از بن بستهای توسعه در شرق کشور است تا بتوانند نقش مهمی در ترانزیتی و کریدوری منطقه آزاد چابهار داشته باشند.
او گفت : زیر بنای تحولات سیاسی در ایران با اقتصاد است .لذا وقتی امنیت بین المللی می شود که اقتصاد بین المللی شود از این رو برای افزایش ضریب امنیت ایران باید ترانزیت چابهار را تقویت کنیم.
وی افزود : همافزایی و تعالی برنامه‌های تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشست‌ها است.”

♦️ کریدورها بی صاحبند!

🔸حامد صالحی، دبیر کارگروه هماهنگی توسعه شرق، تاکید کرد: “مستند کریدور شرق در سال ۸۴ مورد تایید هیات وزیران قرار گرفت و وظایفی هم برای دستگاه های مختلف مشخص کردند تا توسعه محقق شود.اما هیچ وقت پیگیری نشد و دستگاه های اجرایی نتوانستند مصوبات شان را انجام دهند. اینک فلسفه ایجاد این کار گروه هم افزایی بین دستگاه هاست.لذا دبیرخانه و کمیته های استانی تشکیل دادیم که همه فعال شدند به جز سیستان و بلوچستان.
وی تصریح کرد: توقع داریم ارتباط ما به این جلسات خلاصه نشود،تکالیف دستگاه ها دنبال شود و نظارت بر این امور صورت بگیرد تا کریدورها صاحب پیدا کنند.در کشور ما کریدورها صاحب ندارند.
او بیان داشت : امروز ما با حداقل ظرفیت ۲۰ میلیون تن ترانزیت آسیای میانه به افغانستان از طریق چابهار مواجه هستیم که توان تأمین زیرساخت‌هایش را نداریم. در حالیکه بخش خصوصی آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه و بهره‌برداری کریدور شرق را دارد. ”

♦️افغانستان معطل نمی ماند

🔸سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان،نیز افزود: “از اهداف اصلی توسعه چابهار بحث ترانزیت است اما با این شیوه که تا کنون رفته ایم این خواسته ها محقق نخواهد شد. پیشنهاد میکنم کارگروه مرکزی با محوریت خراسان رضوی در این استان تشکیل شود و ریاست این کارگروه به صورت دوره‌های دوساله بین استانداران استان‌های شرقی تغییر کند.
او تاکید کرد : برای توسعه این کریدور، انگیزه‌های بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد اما مسلما معطل نمی‌مانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید درحال ایجاد است و ما بدلیل تحریم‌های خارجی و قصور و کوتاهی ، از این مسیرها جا می‌مانیم.”

♦️مشکل لاین حل اعتبار و سوخت

🔸جعفری، معاون هماهنگی استان خراسان جنوبی، بر نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق، نوسازی ناوگان باری و توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی تاکید کرد و گفت: “اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی کریدور ها لازم است. به جذب اعتبارات برای ناوگان باری نیازمندیم اما ما ناوگان سرپایی نداریم و باید نوسازی شود.برای توسعه خدمات زیر ساختی کریدور نیازمند اعتبار ویژه ایم. نیاز به تسریع در روند پروژه راه آهن منتهی به مرزها داریم.اما با این که بودجه آن با دستور حضرت آقا مشخص شده بود ،سازمان برنامه بودجه و وزیر راه و شهرسازی آن را از دستور کار خارج کردند.
او خاطر نشان کرد : درمورد توسعه کریدورها صحبت می‌شود اما مشکل سوخت کامیون دارها همچنان پابرجاست و نمی‌گذارد پروژه بازدهی داشته باشد. همدلی استان های شرقی رکن اصلی به ثمر رسیدن طرح توسعه کریدور شرق است.”

♦️آورده مردم را پای کار بیاورید

🔸نوری‌زاده، معاون هماهنگی استان خراسان رضوی، بیان کرد: “آنچه در فرآیند محور شرق وجود دارد و طبق واقعیت هایی که در صحنه داریم نشان می دهد اعتبارات دولتی کافی نیست.با توجه به رشد مبادلات اقتصادی در دنیا و تامین امنیت در کشورهای هدف مخصوصا افغانستان و برای بدست آوردن بازار این کشور پیشنهاد می کنم برای احداث جاده و مسیر ریلی صندوق سرمایه گذاری تشکیل داده و در اختیار بخش خصوصی بگذاریم و آورده مردمی را پای کار بیاوریم.چرا که با تکیه بر اعتبارات محدود دولت، انجام این امر مهم مدت‌ها طول خواهد کشید.
وی گفت: گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS هست و باتوجه به اینکه کشورهایی مصرف‌گرا هستند و بازارهایشان به شدت برای صادرات کالای ایرانی مناسب است، منطقه سرخس نیازمند توجه ویژه است.”

♦️اعتبار،اعتبار و باز هم اعتبار

Taghizadeh, [۲۶.۱۰.۲۴ ۱۲:۰۳]
🔸ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: “پیشرفت های لجستیکی خوبی انجام شده اما تنها حلقه مفقوده ابر پروژه توسعه کریدور شرق، تخصیص اعتبار است و اگر به توصیه رهبری نبود، پروژه تا همینجا هم پیش نمی‌رفت. برای مثال در بخش جاده‌ای، هزارو ۹۵ کیلومتر مسافت شمال به جنوب است و ۹۵۵ کیلومتر تبدیل به جاده شده که یکی از ده پروژه مهم راه در کشور است اما ادامه پیشرفت همین پروژه هم منوط به تخصیص اعتبار است.
او تصریح کرد: لازم است این پروژه از هر منبعی که ممکن است تأمین اعتبار شود .
وی افزود : ریل زاهدان به چابهار و زاهدان به مشهد در حال احداث است . ظرفیت خوبی هم در کریدور شرق در حال انجام است اما نیازمند تخصیص اعتبار می باشد.اگر تامین اعتبار به دستور رهبر اتفاق بیفتد انشالله قطعه خاش به ایران شهر و ایرانشهر به چابهار سریعتر به بهره برداری می رسد.
او بیان داشت:کریدور زاهدان به مشهد ۲۳ قطعه است و به پیمانکاران سپرده و تجهیز کارگاه شده ولی همچنان درگیر مشکل اعتباری است. همچنین توسعه ناوگان و توسعه پایانه‌های ترانزیتی دو نیاز اصلی برای تکمیل توسعه این کریدور است.”

♦️نیروی انسانی نداریم

🔸محمدعلی خاشی، ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیرکل گمرک زاهدان، گفت: “ما در گمرکات کشور با ضعف شدید نیروی انسانی مواجه هستیم. توسعه کریدور شرق، نیاز به احیا نیرو دارد. شبانه روزی شدن گمرکات که توصیه رییس جمهور شهید بود، نیاز به افزایش نیرو دارد. چرا دولت مجوز استخدام نداد حالا هم که بعد از ۱۲ سال مجوز جذب نیرو داده ۵۰ نفر به من دادند که از این تعداد فقط ۳۰ نفر آمدند و باز چند نفر هم بخاطر سختی کار استعفا دادند.”

♦️حذف بروکراسی

🔸پوراحمدی، مدیر اجرایی منطقه آزاد سرخس و دوغارون، بر لزوم کاهش بروکراسی حوزه حمل و نقل تاکید کرد.

♦️مدیریت واحد

🔸علیپور، رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه دوغارون، اضافه کرد: “افزایش بی‌رویه پرسنل دستگاه‌های دولتی، باعث می‌شود سخت‌گیری‌های بیش از حدی از سمت گمرک و دولت اعمال شود. از این رو مدیریت واحد نیاز است.”

♦️بودجه ها را پیگیری کنید

🔸آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، با تأکید بر اهمیت همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی، اظهار داشت: “این جمعی که بدون اجبار و الزام قانونی دور هم جمع شده‌اند، دغدغه عظیمی که دارند بسیار ارزشمند است. جمع کردن ارکان صادرات کشور دور یک میز و توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور، کار بسیار بزرگی است. بدون شک باید مردم را پای کار بیاورید. تغییر روش با بخشنامه حل نمی‌شود. همین نشست‌ها نیاز است سازماندهی شود و در قالب یک دبیرخانه چارچوب‌بندی شده، شفاف باشد.”
وی ادامه داد: “رهبری یازده میلیارد دلار برای حل مسائل این‌چنینی تخصیص داده اند. جا دارد برای گرفتن اعتبارات از همین محل، پیگیری‌ها را انجام دهید.”
او افزود :”همانطور که ردیف بودجه هایتان را پیگیری می کنید، این اعتبارات را هم از طریق نامه پیگیر باشید و چنانچه دولت مشکل دارد با بخش خصوصی وارد مذاکره شوید.”

پ.ن : پس از خروج «آقا محمدی» از سالن بلافاصله معاون هماهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: آقایان این پروژه ها اعتبار می خواهد!