1

بازی‌ها به گسترش مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند

مریم اصغری

نخستین فرهنگستان تخصصی بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سالم کشور در مشهد افتتاح شد.

به گزارش «صبح هشت»؛ نخستین فرهنگستان تخصصی بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سالم کشور با نام «سرزمین هنر، اثر و سرگرمی» در راستای ترویج فرهنگ بازی‌های بومی و با حضور مدیران و مسئولین شورای شهر، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، اداره کل آموزش و پرورش و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی افتتاح شد.

مدیر مجموعه سرزمین هنر گفت: این مجموعه در سه بخش طراحی و ایجاد شده است. در بخش سرگرمی، فضایی اختصاصی برای سرگرمی‌ها در نظر گرفته شده که در آن کانون‌های آزمایشگاهی قرار دارند و بازی‌ها در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا علاوه بر ایجاد لحظاتی مفرح، بازی‌ها و سرگرمی‌های تولیدشده در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته و برای عموم قابل دسترس شوند. بخش دوم به نمایشگاه ارائه آثار هنری صنایع دستی توام با بازار مجازی اختصاص یافته و در طبقه سوم که سرزمین هنر نام دارد، پیوست‌های فرهنگی مرتبط با تولیدات تهیه و تنظیم میگردد و شامل استودیوهای صدا، تصویر، عکس، گریم، تدوین، واحد تولید محتوا و سوشال مدیا است.

 

دارا بودن پیوست‌های فرهنگی و ویدئو‌های آموزشی مرتبط با هر بازی

محمدعلی صباغی یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بازی‌های سرزمین هنر را دارا بودن پیوست‌های فرهنگی و ویدئو‌های آموزشی مرتبط با هر بازی دانست و ابراز کرد: ترند شدن بازی مافیا در میان جوانان تنها با پیوست فرهنگی اتفاق افتاد، اما بسیاری بر این باور بودند که غیرایرانی بودن بازی باعث استقبال از آن بوده است. در این بین مهران مدیری با ساخت مجموعه گل یا پوچ ثابت کرد که بومی و غیربومی بودن اهمیتی ندارد و ساده ترین بازی‌ها می‌تواند با پیوست فرهنگی – رسانه‌ای به چرخه بازی‌های روز بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه «هدف مجموعه سرزمین هنر، توسعه تولیدات فرهنگی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در حوزه کودکان و نوجوانان است» عنوان کرد: این مجموعه تلاش کرده است تا هر بازی ضمن فراهم‌کردن امکان سرگرمی، از جنبه‌های آموزشی در کنار گسترش مهارت‌های اجتماعی و حتی گفتاردرمانی نیز برخوردار باشد.

 

توزیع بازی‌ها در حاشیه شهر

این فعال عرصه فرهنگی در خصوص قیمت‌گذاری بازی‌ها توضیح داد: هدف مجموعه این است که بازی‌ها برای اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه خانواده‌های کم‌برخوردار، نیز در دسترس باشند.

صباغی افزود: بازی‌های تولیدی در دو نسخه اقتصادی و ویژه (وی‌آی‌پی) عرضه می‌شوند تا همه افراد، حتی با بودجه‌های محدود، بتوانند از آن‌ها بهره ببرند.

وی با اشاره به تجربه توزیع بازی‌ها در حاشیه شهر،گفت: ما از دو سال گذشته داوطلبانه توزیع رایگان برخی از بازی‌های خود را در مناطق کم‌برخوردار آغاز کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این فعالیت را ادامه دهیم.

 

انتقال هویت فرهنگی به نسل‌های جوان

مدیر مجموعه سرزمین هنر، اثر و سرگرمی با بیان اینکه در حوزه بازی و سرگرمی کشور، جوان نوپایی هستیم و بسیاری از سناریوها تکراری و بازتولید شده از بازی‌های خوب غربی هستند، ادامه داد: با این وجود اکنون ۱۰۰ عنوان بازی بازتولیدی و ۵۰ عنوان بازی را در مجموعه خود مانند بازی‌های «قشم»، «قلعه لشتان»، «عملیات اصلی»، «سیزده بدر» و «اسم فامیل» تولید کرده‌ایم که از این طریق ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی درباره برنامه‌های آینده این مجموعه عنوان کرد: برای نخستین بار در ایران، یک فیلم سینمایی مرتبط با بازی‌های کودک و نوجوان و با محوریت فرهنگ و لهجه مشهدی تولید کرده‌اند.

صباغی افزود: این فیلم به زودی به بازار عرضه خواهد شد و امیدوار است که بتواند مکملی فرهنگی برای بازی‌های مرتبط باشد. تولید فیلم‌ها و انیمیشن‌های بومی با الهام از فرهنگ ایرانی می‌تواند نقش مهمی در انتقال هویت فرهنگی به نسل‌های جوان داشته باشد.

 

حمایت از هنرمندان و همکاری با نهادهای فرهنگی و دولتی

صباغی با اشاره به اینکه این مجموعه یک مجموعه خصوصی است که با نهادهای دولتی از جمله شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، و وزارت ورزش و جوانان همکاری می‌کند، افزود: این مرکز در تلاش است تا همسو با دیگر سازمان‌ها، نقش موثری در ترویج فرهنگ و هنر ایفا کرده و فضایی برای تولید و انتشار محتواهای فرهنگی و هنری برای جامعه فراهم کند.

وی تصریح کرد: به عنوان اولین فرهنگستان تخصصی در زمینه بازی‌های فکری و سرگرمی‌های سالم، گامی نوین در مسیر فرهنگ‌سازی و ترویج ارزش‌های فرهنگی کشور به شمار می‌آید و فرصتی تازه برای توسعه محصولات فرهنگی و هنری در ایران فراهم می‌سازد.

مدیر «سرزمین هنر، اثر و سرگرمی» با تاکید بر اینکه «بازی‌های فکری صرفا یک سرگرمی نیستند، بلکه انتقال دهنده هویت فرهنگی و اثرگذار هستند» افزود: در حوزه تبلیغاتی، عمر نگهداری یک تراکت در کشور ما زیر یک دقیقه است. این درحالی است که حداقل عمر نگهداری یک بازی برای مخاطب 30 روز است و به طور میانگین با یک بازی، 28 نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر می‌شوند، زین جهت بازی حتی میتواند ابزاری برای تبلیغات ماندگار باشد.

صباغی در پایان بندی صحبت‌های خود مطرح کرد: طبق مذاکره با شهرداری، آموزش و پرورش و همچنین میراث فرهنگی گردشگری مقرر شد در اولین گام پیش رو، تا نوروز 1404، حداقل 3بازی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد تولید گردد و به عنوان یک محصول فرهنگی و سوغاتی، در اختیار زائران و مجاوران قرار گیرد.

الهام از بازی‌های اصیل و بومی ایرانی

معاون سرپرست بخش بازی مجموعه سرزمین هنر، اثر و سرگرمی نیز در حاشیه این افتتاحیه در جمع خبرنگاران گفت: ما در این مجموعه سعی می‌کنیم با کمک طراحی بازی‌های مختلف و بازتولید بازی‌های معروف، فرهنگ بازی کردن را گسترش دهیم. بازی‌های فکری اخلاق اجتماعی را تقویت می‌کنند و همچنین در گفتار درمانی کمک می‌کنند و تأثیرات زیادی بر روی مردم دارند.

سینا حیدری متذکر شد: اگر این بازی‌ها به‌صورت هدفمند و با استفاده از روش‌های روانشناسی پیاده‌سازی شوند، بسیار مؤثر خواهند بود؛ چرا که علاوه بر جنبه آموزشی، جنبه سرگرمی نیز دارند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بازی‌ها ترجمه شده‌اند و برخی دیگر مانند «دهکده کوتوله‌ها» برای یادگیری اعداد به کودکان طراحی شده است. بازی «سیزده بدر» نیز برای نزدیک کردن اعضای خانواده به یکدیگر طراحی شده است. علاوه بر این، بازی‌های «قشم»، «قلعه لشتان» و «اسپین» را داریم که با الهام از بازی‌های اصیل و بومی ایرانی بازتولید شده‌اند.

معاون سرپرست بخش بازی مجموعه سرزمین هنر،اثر و سرگرمی ادامه داد: بازی «اسپین» برای آشنایی با اسب‌های کاسپین، به عنوان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین نژاد اسب دنیا، طراحی شده است. بازی «قشم» همچنین با هدف آشنایی با روش‌های تجارت و ماهیگیری جزایر مختلف جنوب ایران طراحی شده است. همچنین بازی «لشتان» نیز اسم یک جزیره باستانی و تاریخی است که در زمان خود قطب تجاری محدوده‌اش بوده است.

حیدری تأکید کرد: سعی کرده‌ایم بازی‌های بومی و قدیمی ایران را در چهارچوب این بازی‌ها معرفی کنیم تا مردم هم با بازی‌ها و هم با فرهنگ ایرانی آشنا شوند.