1

همدم، نشان می‌دهد که از جامعه جدا نیست!

مریم اصغری

تازه‌ترین اکسپوی عکس همدم با حضور اساتید به‌نام عکاسی مشهد، علاقه‌مندان هنر عکاسی و خیرین همدمی، گشایش یافت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ پس از برگزاری مراسمی گرم و صمیمانه در تالار موسسه، عصر روز شنبه 17 شهریور 1403 هشتمین اکسپوی عکس همدم با حضور فرزندان و یاوران موسسه و جمعی از اساتید به‌نام عکاسی مشهد و هنرمندان هموطن در نگارخانه‌ی این موسسه‌ی توانبخشی، آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاحیه‌ی اکسپوی هشتم همدم، دکتر زهرا حجت (مدیرعامل موسسه) ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان گفت: ما در همدم فراتر از زمان و مکان فعالیت می‌کنیم، از این رو خوشبختانه هنرمندان زیادی از سراسر کشور همدم را خانه‌ی خودشان می‌دانند. توانمندسازی فرزندان موسسه بر اساس هنردرمانی از اولویتهای این خانه است و ما می‌کوشیم با نشان دادن این استعداد و توانایی، همدم را معرفی ‌کنیم نه با نمایش کمبودها و گرفتاری‌ها.

وی، ضمن سپاسگزاری از داوران و یاوران برگزار کننده‌ی هشتمین اکسپوی عکس همدم، در پایان سخن گفت: عکاسانی که آثارشان را به این نمایشگاه ارسال کرده‌اند در کمال خیرخواهی و همدم‌دوستی، خواهان فروش آثارشان به نفع 400 ختر بی‌سرپرست این موسسه هستند. خداوند را بابت چنین دوستان عزیزی شکرگذار و امیدواریم که بتوانیم فرصتی پیدا کنیم تا در خدمت هنرمندان خیرخواه سایر رشته‌های هنری نیز باشیم.

 

۱۸۴۵ عکس از ۳۳۹ عکاس

امین ابراهیمی (دبیر اکسپو) نیز با بیان خاطراتی از مرحوم کامران رحمتیان (استاد عکاسی و از بنیانگذاران اکسپوهای عکس همدم) گفت: امروز به‌طور ناگهانی با سالگرد فوت دوست خوبمان کامران رحمتیان همزمان شده است. روح آن مرد خیرخواه و هنرمند همیشه در میان ما و خیرین موسسه‌ی همدم حضور دارد. ما بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و پس از اعلام اولیه و انتشار فراخوان هشتمین اکسپوی همدم، مجموعا ۱۸۴۵ عکس از ۳۳۹ عکاس و هنرمند کشورمان دریافت کردیم. ارسال این تعداد عکس به دبیرخانه‌ی اکسپو، نشاندهنده‌ی اهمیت سال‌افزون این رویداد و استقبال خوب هنرمندان خیرباور کشورمان از آن است.

او همچنین تاکید کرد: پس از داوری آثار رسیده به دبیرخانه اکسپو ۸۵ عکس و از بین عکس‌های فرزندان هنرمند موسسه نیز ۹ عکس برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب شده‌اند.

 

همدم بودن؛ یعنی ما تفکیک شده نیستیم

ساعد نیک‌ذات از هنرمندان نام‌آشنای سینمای ایران و یکی از داوران هشتمین اکسپوی عکس همدم، سخنران بعدی مراسم بود که در ابتدای سخن اظهارداشت: داوری عکس برای اکسپوی همدم یکی از بهترین خاطرات هنری من است. هنرمندان کشورمان فکر می‌کنند بایستی همیشه از تلخی‌ها و مشکلات جامعه صحبت کنیم و آن را به نمایش بگذاریم، اما ما این بار با همراهی و تایید سایر داوران محترم و توانمند اکسپو سعی کردیم عکس‌هایی را انتخاب کنیم که برعکس این رویه باشد.

وی بیان کرد: از اینکه یک موسسه‌ی توانبخشی توانسته است اینقدر جذاب و پویا باشد که هنرمندان و عکاسان خوب مشهدی و ایرانی را جذب خودش کند و این رویداد معتبر هنری را در سطح ایران برگزار کند، به وجد آمده‌ام و این اقدامی مغتنم است، همانگونه که در خود همدم از دیدن هنرهای مختلف خصوصا موسیقی و گلیم‌بافی فرزندانش به‌وجد آمدم. همه اینها نشاندهنده‌ی ذکاوت بالای خادمین و مدیران همدم است.

این فیلمبردار نام‌آشنای کشورمان ادامه داد: من از خود کلمه‌ی همدم خیلی خوشم آمد. این همدم به معنای عده‌ی خاصی از انسان‌ها نیست بلکه در مورد کلیت انسان‌ها و طبقات اجتماعی و تعامل آنها با یکدیگر معنا پیدا می‌کند. همدم بودن یعنی ما کنار همیم و تفکیک شده نیستیم. من معتقدم نباید بگوییم این ۴۰۰ دختر از جامعه جدا هستند، بلکه آنها جزوی جدی از این جامعه اند.

وی افزود: تاثیر هنردرمانی در همدم خاص و شگفت‌انگیز است. ما شاهد هنر‌هایی هستیم که به بهترین وجه ممکن در حال اجراست و نتیجه‌اش این است که بیننده از مرحله‌ی ترحم عبور می‌کند و این فرزندان هنرمند را جزوی از مجموعه‌ی زندگی خودش می‌داند. من لحظه‌ی اول و در بدو ورود احساسم درگیر شد که چرا این بچه‌ها با مشکلات خاص‌شان اینجا هستند ولی هرچه جلوتر رفتم و امکانات آموزشی آنها را دیدم از این حالت عبور کردم و به‌صورت طبیعی پذیرای رفتار و اخلاق آنها شدم.

ساعد نیک‌ذات ضمن اشاره به اهمیت عشق‌ورزی در زندگی انسان‌ها گفت: گروه کاری همدم مشغول عشق‌ورزی با این بچه‌هاست. می‌شود بگوییم مجموعه‌ی خادمین و خیرین همدم با هم خانواده‌ی تازه‌ای برای دختران بی‌سرپرست تشکیل داده‌اند که اصلا از اجتماع جدا نیست. در نتیجه شما انسان‌های بااراده و توانمندی می‌بینید که اصلا به ترحم من و شما نیازی ندارند و ما، صرفا می‌بایست احتیاجات اولیه‌ی آنها را فراهم کنیم. در این میان هنرمندان خصوصا عکاسان کشورمان هم با حضور در میان فرزندان همدم می‌توانند ضمن ارایه‌ی خدمات، تجربیات خوبی کسب کنند و با عکاسی از آنها و انتقال پیامشان به‌صورت تصویری، فرصتی برای دیده شدن بهتر اهالی این خانه به‌وجود بیاورند.

 

اکسپوی عکس همدم در بالاترین سطح ممکن است

دکتر فاطمه سلیمی (رئیس کمیسیون بانوان و خانواده در شورای اسلامی شهر مشهد) نیز یکی از میهمانان این اکسپو بود که ضمن بازدید از آثار نمایشگاه، گفت: هشتمین اکسپوی عکس همدم در بالاترین سطح ممکن از لحاظ هنری، فنی و کیفیت چاپ، ارائه شده است. اینکه همدم توانسته است میزبان این جمعیت از هنرمندان کشورمان باشد شگفت‌انگیز و باورنکردنی است. ما در شورای شهر و مجموعه‌ی مدیریت شهری آماده‌ایم هرگونه همکاری و همدلی را با این مجموعه‌ی خوب و پویا داشته باشیم و نهایتا امیدواریم ما نیز در کنار خادمین موسسه فرصت خدمت به اهالی این خانه را پیدا کنیم.

شایان ذکر است مراسم افتتاحیه و در لابلای سخنرانی‌های اکسپو، اعضای گروه سرود همدم نیز به اجرای موسیقی پرداختند که مورد تشویق و تحسین حضار قرار گرفتند. در ادامه نیز دو کلیپ کوتاه با موضوع یادی از کامران رحمتیان و تاریخچه‌ی اکسپو پخش شد. ناگفته نماند که به روال همیشه، درآمد حاصل از فروش آثار این نمایشگاه عکس، برای دختران ساکن در موسسه‌ی توانبخشی همدم هزینه خواهد شد.