1

رتبه اول خراسان رضوی در سرمایه گذاری صنعتی و اشتغال

مریم اصغری

معاون صنایع سازمان صمت استان بیان کرد:  بر اساس پایش در محیط کسب و کار، بخش صنعت استان، رتبه اول سرمایه گذاری صنعتی کشور را در ۴ ماه اول سال جاری با قریب به ۱۲ هزار میلیارد تومان واحدهای تجاری و توسعه کسب کرده است؛ همچنین به لحاظ اشتغال صنعتی، استان خراسان رضوی با ۹۷۳۰ شغل، رتبه اول را دارا و در خصوص تعداد پروانه بهره برداری، رتبه ۴ کشور را کسب کرده است.

به گزراش روزنامه «صبح امروز»؛ روز گذشته بازدید ازخط تولید فرش پرشین مشهد به همت خانه صنعت معدن و تجارت استان و به میزبانی حسین عابدین زاده رئیس کمیسیون جوانان خانه صمت خراسان رضوی و با حضور فیروز ابراهیمی رئیس خانه صمت استان، ناصر بهزاد معاون صنایع سازمان صمت استان و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

هر روز قطعی برق صنایع در استان هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد

در حاشیه این مراسم و پس از بازدید از خطوط تولید مجموعه فرش پرشین مشهد در شهرک صنعتی طوس، فیروز ابراهیمی در نشستی دوستانه با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار، این فعالیت را جزو مشاغل سخت عنوان و در ادامه بیان کرد: مجموعه فرش پرشین در حوزه‌های مختلف از افتخارات اقتصاد کشور است و رشد این واحد در سال‌های اخیر، بیانگر استفاده از علم روز است.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی، صنعت نساجی را یکی از صنایع مهم و اولویت دار دانست که در زنجیره تامین، تولید، عرضه و همه آنچه که مورد نیاز صنعت استان است را دارا و قابل توسعه در عرصه صادرات است.

وی به ناترازی انرژی و قطعی برق در صنایع استان اشاره کرد و افزود: ناترازی انرژی آسیب جدی به صنایع استان وارد کرده و  هر روز قطعی برق صنایع، هزار میلیارد تومان هزینه در استان به همراه دارد.

 

چالش ناترازی بانکی و انرژی

در ادامه این مراسم معاون صنایع سازمان صمت استان در پاسخ به پرسش خبرنگار «صبح امروز» در خصوص آمار صنایع رو به افول و تعطیلی در استان مطرح کرد: در جریان پایش صنایع استان در سال  گذشته،  با 373 واحد با وضعیت نامشخص مواجه شدیم  که با ورود ما و  کمک تشکل‌ها، بخش عمده آنها و به عبارتی، نرخی بالغ بر 80درصد، به چرخه صنایع فعال استان بازگشتند

ناصر بهزاد با اشاره به اینکه «همچنین برنامه ریزی برای برگشت به چرخه تولید 35 واحد باقی مانده نیز انجام شده است» مطرح کرد: از ۳۷۳ واحد صنعتی، برای ۳۵ واحد برنامه ریزی جهت برگشت به چرخه تولید انجام شده است و اکثر این واحدها منتظر دریافت تسهیلات بانکی برای فعالیت مجدد هستند که در این زمینه نیازمند همکاری بانک‌ها می‌باشیم.

وی نقدینگی برای بخش تولید را مسئله مهمی دانست و گفت: ما اگر ناترازی بانکی و انرژی نداشتیم و برق به شکل مناسب تامین شود، تولید کار خود را انجام می‌دهد؛ همچنین تسهیلات بانکی نیاز جدی برای بخش صنعت است.

معاون صنایع سازمان صمت استان بیان کرد:  بر اساس پایش در محیط کسب و کار، بخش صنعت استان رتبه اول سرمایه گذاری صنعتی کشور را در ۴ ماه اول سال جاری با قریب به ۱۲ هزار میلیارد تومان واحدهای تجاری و توسعه کسب کرده است؛ همچنین به لحاظ اشتغال صنعتی استان خراسان رضوی با ۹۷۳۰ اشتغال رتبه اول را دارا و در خصوص تعداد پروانه بهره برداری، رتبه ۴ کشور را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه «خراسان رضوی جهش قابل ملاحظه‌ای در صنعت به ویژه صنعت نساجی داشته است» گفت: امسال توجه ویژه ای به حوزه ماشین آلات صنعتی به عنوان صنایع مادر برای صادرات شده است و امیدواریم رویکرد دولت چهاردهم در بخش‌های مختلف سیاست‌های ابلاغی را اعمال کنیم که روز به روز شاهد رشد در صنعت باشیم.

همچنین بهزاد ضمن قدردانی از جامعه خبری استان بیان کرد: نگاه ما به خبرگزاری‌ها و رسانه نگاه روایت گری و بسیار ارزشمند است، چرا که رسانه‌ها اقدامات در دولت و بخش خصوصی را انعکاس می‌دهند و در واقع نقش آگاه سازی جامعه را برعهده دارند.

وی در ادامه به مجموعه فرش پرشین مشهد اشاره کرد و گفت: این مجموعه با همکاری یک زوج خوش نام در صنعت نساجی، به عنوان مجموعه ای فعال و افتخار استان است.

معاون صنایع سازمان صمت افزود: ذوق و هنر ایرانی در قالب تولید فرش، ظرفیت خوبی برای فروش در داخل و خارج ایجاد و زمینه رقابت را فراهم کرده است و این واحد تولیدی به لحاظ ماشین آلات و امکانات تولید با بروز کردن سرمایه، برنامه ریزی، تلاش و آنچه در اختیار دارند، بهترین خروجی را برای صنعت استان در این بخش اجرا کردند.

 

 

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی: در جریان پایش صنایع استان در سال  گذشته،  با 373 واحد، با وضعیت نامشخص مواجه شدیم، که با ورود ما و  کمک تشکل‌ها، بخش عمده آنها و به عبارتی، نرخی بالغ بر 80درصد، به چرخه صنایع فعال استان بازگشتند

 

سعی داریم در محصولات تولیدی، فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را حفظ کنیم

در ادامه مدیر مجموعه تولیدی فرش پرشین مشهد، ضمن قدردانی از بازدید خبرنگاران از این مجموعه، بیان کرد: خبرنگاران به عنوان مغز جامعه، نقش حیاتی دارند و خبرنگاری در محدویت و سختی است؛ آنها برای آگاهی رسانی زندگی خود را به مخاطره می‌اندازند.

عابدین زاده با اشاره به «تحولات بسیار خوب در خانه صنعت که موجب از بین رفتن فاصله بین دانشگاه و خانه صنعت شده است» بیان کرد: خانه صنعت دلسوزانه برای صنایع قدم بر می‌دارد.

رئیس کمیسیون جوانان خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی، فرش پرشین را یکی از شاخه‌های هلدینگ نگین عنوان کرد و گفت: سعی داریم در تمامی این هلدینگها از محصولات و خدمات ارائه شده فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را حفظ کنیم .بیشتر فرش‌های ما اصیل و سنتی است و امیدواریم این فرهنگ و هنر برای همیشه حفظ شود.

وی با اشاره به صادرات فرش به کشورهای به کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان افزود: بخش عمده از مواد اولیه فرش را خود ما تولید می‌کنیم و در عراق و افغانستان و ترکمنستان دفتر داریم.

مدیرعامل فرش پرشین مشهد بیان کرد: تولیدات این کارخانه بر اساس سلایق مختلف مناطق تولید می‌شود و بی شک ارتباط مستقیم با مشتری تاثیر بسزایی در رضایتمندی مصرف کنندگان دارد.

 

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی: ناترازی انرژی آسیب جدی به صنایع استان وارد کرده و  هر روز قطعی برق صنایع در استان، هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد