1

برای جامعه خاکستری

مهناز اصغری

دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰درصدی و راهیابی مسعود پزشکیان (نامزد اصلاح‌طلبان) و سعید جلیلی (نامزد راست رادیکال) به مرحله دوم پایان یافت و طبیعتا دراین مرحله رقابت تنگاتنگ‌تر خواهد بود. در این میان باید به این مهم نیز اشاره کرد که دوره اول این انتخابات به نسبت سایر دوره‌های گذشته، نرخ مشارکت کمتری داشت و بسیاری بر این باورند که در دور دوم، آراء خفته، تعیین کننده خواهد بود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز»؛ به عقیده صاحبنظران امر؛ نسل زِد، زنان و حاشیه‌نشینان درگیر مسائل اولیه اقتصادی و معیشتی بخش گسترده‌ای از جمعیت 60 درصدی قهرکرده با صندوق آرا را تشکیل می‌دهد که حوادث  سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ قهر آنان با مشارکت سیاسی فعالانه را تشدید و در میان بسیاری از آن‌ها این موضوع را تبدیل به خشم پیداوپنهان کرده است.

در این بین، اینکه هر نامزد چه برنامه‌ای برای مدیریت شرایط داشته و تفکر و دیدگاه  اقتصادی وی در میان جامعه چه جایگاهی دارد، بی شک بر مصمم شدن این گروه برای مشارکت در دور دوم انتخابات چهاردهم اثرگذار است. بنابراین به بازخوانی نظرات اقتصادی مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای اصلاح طلب این دوره از انتخابات می‌پردازیم.

مسعود پزشکیان در جریان مناظره‌ها و دوره اول تبلیغات دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه اهداف اقتصادی برنامه هفتم توسعه یعنی تورم تک‌رقمی و متوسط نرخ رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی  را در نظر دارد از افزایش نرخ رشد اقتصادی با بهبود بهره‌وری و همچپنین جذب سرمایه و ثبات در قانون‌گذاری سخن گفت. در این میان کلیدواژه اصلی نظرات این کاندیدا بر استفاده از کارشناسان مجرب در هر حوزه ای متمرکز بود و علاوه بر آن بر رفع تحریم ها و سر و سامان دادن بروضعیت برجام و همچنین حضور ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی و البته پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF  تاکید داشت.

 

عامل اصلی تورم، دولت است

او دیدگاه خود را در حوزه اقتصاد اینگونه بیان کرد: من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دست‌رنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت‌های مختلف در معرض سوء استفاده دلالان و رانت‌خواران است و من آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم که ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان، رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات‌شان برقرار شود.

مسعود پزشکیان تاکید دارد که کارگران و مهندسان پرتوان ایران که چرخه صنعت کشور را می‌چرخاند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید رهنمون می‌سازند باید از حق و حقوقشان به طور مناسب برخوردار باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه عامل اصلی تورم، دولت است، گفت: عامل اصلی دولت است اما گناه را بر گردن تولید کننده، کسبه و دیگران می‌اندازند؛ دولت همچنین از تورم نیز مالیات می‌گیرد یعنی یک بار با تورم، جیب کسبه را خالی می‌کند و بار دوم نیز از داشته او مالیات اضافه می‌گیرند؛ این‌ها از مباحثی است که دولت باید آنها را برطرف کند و در این زمینه راه حل‌های مختلفی وجود دارد.

 

مسعود پزشکیان در جریان مناظره‌ها و دوره اول تبلیغات دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه اهداف اقتصادی برنامه هفتم توسعه یعنی تورم تک‌رقمی و متوسط نرخ رشد اقتصادی سالانه هشت درصدی  را در نظر دارد، از افزایش نرخ رشد اقتصادی با بهبود بهره‌وری و همچپنین جذب سرمایه و ثبات در قانون‌گذاری سخن گفت. در این میان کلیدواژه اصلی نظرات این کاندیدا بر استفاده از کارشناسان مجرب در هر حوزه‌ای متمرکز بود و علاوه بر آن، بر رفع تحریم‌ها و سر و سامان دادن بروضعیت برجام و همچنین حضور ایران در کنوانسیون‌های بین‌المللی و البته پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF  تاکید داشت

 

به جز دارو و کالاهای اساسی، به هرکسی ارز ارائه شود رانت است!

وی با اشاره به موضوع بسیار با اهمیت ارز نیز یادآور شد: در موضوع ارز نیز راه حل بسیار روشن است؛ غیر از ارز دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه، ارز با هر قیمتی، به هر کسی ارائه شود رانت است و این باعث می‌شود که در زمان ثبت سفارش قیمت جنس را گران اعلام می‌کنند و در زمان صادرات نیز ارزان اعلام می‌کنند تا در زمان صادرات و واردات دلار بیشتری دریافت کنند.

 

نمی‌شود به زور به مردم ماشین بدهیم و بگوییم بنزین هم باید گران شود

وی همچنین در خصوص واردات خودرو و نرخ بنزین در مرحله دوم برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه خبر اذعان داشت که اگر بنزین قرار باشد گران شود باید خودروهایی وارد کنیم که مصرف آنها پایین است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به «موافقت با افزایش نرخ بنزین» گفت: این ادعاها فیک و غیر واقعی است. هر تصمیمی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر بنزین قرار باشد گران شود باید خودروهایی وارد کنیم که مصرف آنها پایین است. نمی‌شود به زور به مردم ماشین بدهیم و بگوییم بنزین هم باید گران شود. قطعاً اگر ماشین با سوخت پایین و کیفیت بالا تولید شود و با پول ذخیره شده می‌توان به مصرف‌کنندگان بنزین یارانه داد. قطعاً برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود. بیت المال برای همه است. چرا من با سه خودرو و یه کارت بنزین سهمیه‌ای بگیرم و کسی که خودرو ندارد سهمیه نگیرد.

وی در رابطه با صنعت خودرو و موضوعات پیرامون آن نیز بیان کرد: در وهله‌ اول در رابطه با نحوه‌ عرضه خودروها بایستی انحصار خودرو را از بین ببریم؛ زمانی می‌توانیم به طور مثال عرضه‌ خودرو در بورس کالا داشته باشیم که مصرف از تولید کمتر باشد؛ زمانیکه تقاضا بیشتر از تولید است، عرضه در بورس تنها، قیمت را بالا می‌برد.

 

بدون FATF گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم

پزشکیان بهبود وضعیت اقتصادی کشور بدون ارتباط با دنیا را غیرممکن می‌‌داند و اعتقاد دارد نپیوستن ایران به FATF باعث افزایش هزینه‌ها در واردات کالاها و ارزان شدن صادرات شده و برای عده‌ای محدود رانت‌های بسیار ایجاد کرده است.

او تاکید کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی کشور و ارتباط مان با دنیا حل شود و رونق پیدا کند باید تحریم های ظالمانه را با روش های مختلف حل کنیم. ما باید FATF را یک روز نهایی کنیم. چرا که در این وضعیتی که هستیم گران می خریم و ارزان می فروشم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از وضعیت قیمت‌ها گفت: مگر نمی‌گفتند که پول گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد و دلار اینگونه نمی‌شود؟ پس چگونه شد که قیمت گوشت و مرغ افزایش یافت؟ این‌ها که به برجام ربطی نداشت، پس چرا این اتفاقات افتاد؟ در تئوری صحبت کردن از اقدامات بسیار راحت است؛ گفته می‌شد که اگر برجام و FATF نباشد ما مشکلات داخلی را برطرف می‌کنیم، خب چرا این مشکلات برطرف نشد؟

او همواره تاکید دارد که واقعیت این است که باید بپذیریم در ابتدا در داخل اختلافات را حل کنیم و همچنین امکان ندارد بدون برجام و FATF، ارتباطات خود را حتی با کشورهای همسایه برطرف کنیم!