1

فرهنگ و ادبیات ایران در خراسان و خراسان در نیشابور خلاصه می‌شود

? فرهنگ و ادبیات ایران در خراسان و خراسان در نیشابور خلاصه می‌شود

اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی در مراسم خاکسپاری دکتر محمدعلی استاد اسلامی ندوشن:
 این، شما مردم نیشابور و این، استاد اسلامی ندوشن؛ هدیه‌ی ما یزدی‌ها به شما

به گزارش «صبح امروز»دکتر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی و یکی از دوستان اسلامی ندوشن فقد، در مراسم خاکسپاری وی خطاب به مردم نیشابور گفت:

همان گونه که استاد اسلامی ندوشن گفته‌اند، خراسان یعنی خلاصه‌ای از فرهنگ ایران و نیشابور نیز خلاصه‌ای از فرهنگ خراسان است پس نیشابور یعنی ایران.

برای اینکه ما را تحقیر کنند که البته گمان کرده‌اند و ما تحقیر نخواهیم شد، می‌گویند نیشابور در مقابل مغول دستان خود را بالا برد. بارها نقل شده که مغولی گفت «دورت را یک خط می‌کشم، اینجا بایست، تکان نخور تا شمشیرم را بیاورم و بکشم تو را بکشم»؛خیر عزیزم! اگر شهری مقابل مغول مقاومت نمی‌کرد، با آن شهر کاری نداشت. چرا دو بار شهر یک میلیونی نیشابور که خود خبر از تمدنی عظیم می‌دهد، در آن روزگار درو شد؟ فقط چون مقاومت کردند. مردم نیشابور با تمام وجود جنگیدند. هیچکس دست بالا نبرده بود؛ گسستگی مدیریت -متاسفانه که خیلی وقت‌ها گرفتارش هستیم- باعث شد کار به آنجا برسد.

در بخشی دیگر از سخنرانی، اصغر دادبه در وصف ارادت اسلامی ندوشن به ایران چنین گفت:

ابن سینا می‌خواهد اثبات نفس کند و می‌گوید اگر حتی موجودی باشد که اندام‌هایش از هم گسسته باشد، حتی چنین موجودی از خویشتن خویش غافل نخواهد شد. ابن سینا از این طریق وارد می شود تا استقلال نفس را نسبت به بدن ثابت کند. با این اعتبار، از همین جا ادعا می‌کنم که اسلامی ندوشن اگر خودش را با تمام توضیحات ابن سینا در لحظاتی فراموش کرده باشد، ایران را از یاد نبرده است. در آخرین کلیپی هم که از اسلامی ندوشن پخش شد در آن حال نزار باز هم فکرش آکنده از ایران بود و زمانی که از او پرسیدند چه پیامی برای ایران داری، پاسخ داد «ایران هیچگاه تنها نیست»

دادبه با بیان این نکته که «من حامل پیام سلام همشهریان او و همشهریان خودم به مردم خراسان بزرگ به طور عام و به طور خاص, به مردم نیشابور هستم» افزود:

این امانت را به شما می‌سپاریم، همانطور که اسلامی ندوشن می‌گوید «سعدی سرآغاز اوست، و در جوانی با فردوسی می‌آمیزد؛ همه عمر ادامه می‌دهد و با سعدی از فارس و فردوسی از خراسان در می آمیزد، از این ترکیب چنین پدیده‌ای با نام اسلامی ندوشن پدید می‌آید.

استاد ندوشن این شهر را با این پیشینه و فرهنگ که دو نمادش، خیام و عطار، در آن آرمیده‌اند برای آرام گرفتن انتخاب کرد. این، شما مردم نیشابور و این، استاد محمد علی اسلامی ندوشن؛ هدیه ما یزدی‌ها به شما.