1

سريال مسموميت دانش آموزان کي تمام مي شود؟

سيد حبيب قاآني/ تقريبا بيست و چهار ساعت بعد از انتشار صحبتهاي يونس پناهي معاون وزير بهداشت درمشهد که برعمدي بودن ماجراي مسموميت دانش آموزان قمي تاکيد داشت دوباره شاهد تکرار اين اتفاق درمدارس بروجرد بوديم .

مسموميت سريالي که تقريبا هشتاد روز درمدارس شهرهاي قم و بروجرد تکرار مي شود و علاوه بر اينکه هنوزنه شفافيت در تشريح ماجرا انجام شده ،اختلاف نظر درباره دلايل و مسايل مرتبط با آن در بين مسئولين مرتبط  کم نبوده است.

روز گذشته دانش آموزان بروجردي که از سه شنبه دوم اسفندماه در دبيرستانه دخترانه احمديه اين شهر درگير مسموميت شده بودند پس از چندين روز به مدارسي ديگر و از جمله به مدرسه پسرانه خيام بروجرد نيز اين اتفاق ناخوشايند سرايت کرده است.

يونس پناهي که عضو اصلي کميته علمي تخصصي بررسي اين ماجرا نيز بوده در مشهد و در جمع خبرنگاران گفت: پس از مسموميت چندين باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادي دوست داشتند که تمامي مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطيل شوند.

او افزود: مسموميت دانش آموزان مدارس قمي ناشي از ترکيبات شيميايي در دسترس بود از اين رو عفوني و قابل انتقال به ديگران نيست.

وي تصريح کرد: اين موضوع با تاکيد ويژه وزير بهداشت، مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده، ترکيبات مواد شيميايي، جنگي نيست و هيچ نشانه اي از مسري بودن ندارد.

با اين همه هنوز هيچ مقام مسئولي بصورت شفاف وصريح درباره جزييات اين موضوع اظهار نظر نکرده وهمين امر باعث دلواپسي هاي بيشتر والدين دانش آموزان شده است بويژه که همزمان با اين ماجرا که در رسانه‌هاي غيررسمي و شبکه‌هاي اجتماعي، خبر و ويدئوهايي درباره فلج شدن دختران دانش‌آموز هم در حال دست به دست شدن است وبه قول معروفي در فضاي مجازي ويو و لايک خور خوبي هم دارد.

در جامعه‌شناختي شايعه گفته مي شود کوششى جمعى براى تفسير يک موقعيت مبهم ولى جذاب است. يک مطالعه موردى درباره شايعه نشان مى‌دهد وقتى که جمعيتى به چيزى به شدت دلبستگى پيدا مى‌کند، شايعه به طور کامل و متنوع توليد مى‌شود. “شايعه” عموما به توضيح يا تبيين‌هاى تاييد نشده‌اى اطلاق مى‌‌شود که به يک موضوع، واقعه يا مساله عمومى مرتبط است و از شخصى به شخص ديگر منتقل مى‌گردد.

يكي از آسيب هايي كه در سال هاي اخيربا آن مواجه بوديم نبود يک روند درست و شفاف اطلاع رساني بوده که باعث شده هميشه گوي سبقت را رقبا بروبايند

رواج بسياري يافته ، شايعه است. البته شايعات به مقتضيات زمان و در برهه‌هايي خاص، ماهيتي متفاوت داشته و بنا به نيازها و فراخور حال منابع به وجود آورنده آن، گاهي كمرنگ و در زماني پر‌رنگ مي‌شود

با اين تفاسير ضرورت اطلاع‌رساني شفاف و دقيق از سمت نهادهاي دولتي در چنين موضوع مهمي کاملا روشن است وبايد رسانه هاي را محرم وامين خود بدانند.