1

توسعه معادن محرکی برای توسعه اشتغال

 

وجود معدن یکی از مهمترین سرمایه ها برای یک کشور محسوب می شود و فعالیت های معدنی یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در ارتقاء خود کفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور است.

همایش بزرگداشت روز مهندسی با رویکرد مسئله یابی در حوزه های ساختمان، کشاورزی و معدن ظهر پنج شنبه با حضور کارآفرینان موفق، مدیران صنایع و فعالان حوزه معدن در هتل پردیسان مشهد مقدس برگزار شد.

در این مراسم آتبین یحیایی مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه صنایع و معادن دو بازوی توانمند و اصلی توسعه پایدار کشور هستند گفت: رشد روزافزون مهندسی صنایع از ابتدای انقلاب تاکنون آنقدر رشد و توسعه داشته است که امروز برای تامین بسیاری از ادوات و ماشین های صنعتی نیازی به خارج از کشور نداریم.

تخصص گرایی راه افزایش بهره وری

یحیایی با بیان اینکه فعالیت در امور معدنی نیاز به تخصص و ماشین آلات خاص خود دارد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از ظرفیت معدنی کشور به صورت سنتی بهره برداری می شود که این امر می تواند به ایجاد مخاطراتی در انجام کار یا افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاری در حوزه معدن منجر شود.

وی عنوان کرد: داشتن معدن به معنی طی کردن تمامی مسیر نیست؛ یک معدن زمانی از استانداردهای لازم برخوردار است که از تمامی استانداردها در حوزه اکتشافی، استخراجی و فرآوری برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: معادن تامین کننده مواد اولیه بخش بزرگی از صنایع هستند. به طور مثال اگر صنعت فولاد، سیمان، صنعت سنگ ، کارخانه‏ های سرب و روی و نظایر آن در کشور، سودآورند به دلیل وجود فعالیت‏ های متعدد معادن به عنوان تامین کننده اصلی ماده اولیه آن است.

خدمات باید پیوسته و کامل باشد

وی با یادآور شدن هدررفت سرمایه های بسیار در مسیر فعالیت های بدون مطالعه در برخی معادن بیان داشت: اگر صرفا به دلیل داشتن سرمایه به سوی معدن کاری برویم قطعا سرمایه خود را در معرض خطر قرار داده و زمان را نیز از دست می دهیم بنابراین داشتن اطلاعات کافی برای ورود به این حوزه بسیار مهم است.

یحیایی با تاکید بر اینکه ورود به این حوزه باید بر اساس تخصص گرایی عمیق و جدی صورت بگیرد افزود: سازمان صنعت و معدن با راه اندازی دفاتر خدمات فنی تلاش دارد تا این موضوع مورد توجه قرار بگیرد اما این موضوع زمانی محقق خواهد شد که گستردگی خدمات این دفاتر از اکتشافات شروع و پس از مراحل استخراج تا بازاریابی برای فروش محصول ادامه داشته باشد.

 

معدن کاران، مستاجر دولت

وی با بیان اینکه طبق قانون معدن کاران مستاجر دولت هستند گفت: بسیاری از حقوق دولتی ها به معدن کاران تحمیل می شود که این موضوع در سالهای اخیر چند برابر شده است که این مهم برخلاف منویات رهبر انقلاب است و درحمایت تولید و منافع کشور نیست و از مسئولان سازمان های مربوطه درخواست داریم تا نسبت به این موضوع تمهیداتی بیاندیشند.

یحیایی با اشاره به مشکلات معدن کاران در مسیر فعالیت های خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین ارتباط را منابع طبیعی و سازمان محیط زیست با معدن کاران دارند اما متاسفانه موضوعی نانوشته سبب می شود تا بسیاری از کارشناسان این سازمان ها در مواجهه با معدن دار و دستگاه معدنی در ابتدا یک مهر رد بر درخواست آنها ثبت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم کره زمین را زنده نگه داریم و به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی توجه کنیم بیان داشت: تعامل بین بخش خصوصی و سازمان های دولتی باید به گونه ای باشد که تعامل سازنده و کاربردی در راستای توسعه تولید و ارزش آفرینی برای کشور ایجاد شود.

یحیایی بیان داشت: به منظور افزایش میزان این تعاملات به نظر می رسد که کارشناسان سازمان های مربوطه در کلاس های آموزشی با مفاهیم تخصصی و عامیانه معدن کاری آشنا شوند و از سوی دیگر نیز کارشناسان و مهندسین حوزه معدن به صورت کامل نسبت به قوانین اشراف داشته باشند.

 

سهم۹۸ درصدی معادن کوچک مقیاس در کشور

یحیایی با بیان اینکه ۹۸ درصد از معادن کشور،کوچک مقیاس شناخته می شوند گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد فعالان حوزه معدن در معادن کوچک مقیاس مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه معادن کوچک مقیاس از حیث اشتغال زایی نقش بسزایی داشته اند گفت: استان کرمان با تامین ۳۷ درصد مواد معدنی مورد نیاز کشور به عنوان یکی از قوی ترین استان های کشور از حیث منابع معدنی شناخته می شود.

یحیایی ادامه داد: تعداد پنج معدن 95 درصد از این محصولات را تولید و 2 هزار معدن کوچک مقیاس دیگر، 5 درصد محصولات معدنی کرمان را تولید می کنند.

آتبین یحیایی

 

توسعه صنعت و معدن در گروی توجه به معادن کوچک مقیاس

یحیایی یکی از مهم ترین راه های توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی را توجه جدی به معادن کوچک مقیاس برشمرد و گفت: یکی از اصلی ترین مسائل در زمینه معادن کوجک مقیاس مسئله تأمین مالی برای مالکان معدن، بهره برداران و مدیریت معدن می باشد

وی خاطرنشان کرد:در سالهای اخیر سازمان صنعت و معدن و وزارت خانه تمهیداتی اندیشده است که صلاحیت های مالی را سخت گیرانه تر از دوران سابق انجام دهد تا کسانی که توانایی مالی ندارند وارد کار معدن کاری نشوند.

یحیایی ادامه داد: در گذشته افرادی که توانایی مالی نداشتند، معدنی راه انداخته و پروانه ای به نام خود گرفته اند و اکنون ان معدن راکد است و امروز شرایط استفاده از یک سرمایه ملی در دسترس نیست.

وی افزود:با سخت گیریهایی که می شود این افراد از چرخه معدن کاری حذف می شوند اما پیشنهاد می شود راهکار منصفانه ای باشد تا کسی که عمر و سرمایه اش را صرف آن معدن کرده با یک سلب صلاحیت ساده زحمت هایش به هدر نرود.

 

باید تسهیلات را در معادن کوچک مقیاس تقویت کنیم

یحیایی تصریح کرد: پس از بررسی  های صورت گرفته در حوزه معادن کوچک مقیاس به این نتیجه رسیدند که اگر تسهیلات به سوی فرآوری و سرعت عمل در استخراج معادن برود می تواند سبب شود این معادن رونق پیدا کرده و معادن غیر فعال پویا شده و از خام فروشی جلوگیری به عمل بیاید.

وی با بیان اینکه مردم بسیاری از جوامع عقیده دارند که باید نفت به عنوان سهمی برای آیندگان حفظ کنیم گفت: تحقیقات و پژوهش ها نشان میدهد که در چند دهه ةینده قبل از پایان یافتن ذخایر نفت، نیاز بشر به این ماده سیاه و با ارزش از بین رفته و نیازهای جدیدی نسبت به تکنولوژی های روز به وجود می آید.

وی استخراج از معادن را عاملی برای رشد تولید ناخالص داخلی برشمرد و بیان داشت:ممتاسفانه در کشور ما با توجه به اینکه معادن سنگ آهن چرخه بحث منابع مالی گردش های مالی بالایی دارند مسئولین و سازمان ها یک مقداری سخت گیرانه تر نسبت به معادن آهن برخورد می کنند.

یحیایی با بیان اینکه تحقیقات جدید نشان می دهد آهن همانند نفت در آینده نیاز اصلی بشر نیست گفت: فرض کنید 200 واحد اهن روی زمین است ، نیاز بشر 100 واحد است اگر در نظر بگیریم که تاکنون 90 واحد استخراج شده به این نتیجه می رسیم کسی در این راه موفق می شود که در استخراج 10 واحد باقیمانده از سرعت عمل بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سال جاری برای اولین بار به عنوان مجموعه دانش بنیان معرفی شدیم گفت: آمادگی خود را برای تحقق سیاست های گام دوم انقلاب اسلامی در قالب ایجاد یک پژوهشگاه سنگ آهن در سنگان خواف اعلام می کنیم.

توسعه معادن محرکی برای توسعه اشتغال

وی با بیان اینکه در فاز اول معادن یحیایی بیش از ۱هزار شغل مستقیم ایجاد شده است گفت: با توجه به تکمیل شدن فاز دوم مجموعه کاری پیش بینی می شود میان اشتغال مستقیم به ۲هزار و اشتغال غیرمستقیم به۶ هزار نفر برسد.

یحیایی با بیان اینکه چشم انداز ما در ۵ سال آینده ایجاد ۵ هزار شغل مستقیم است گفت: در سال ۱۴۰۱ با ۱ هزار نیرو توانستیم حدود ۳ میلیون تن سنگ آهن استخراج و در اختیار مجموعه های ذوب آهن در داخل کشور قرار بدهیم.