1

روز ملی مشهد یک‌رویداد دینی ؛مذهبی؛انقلابی و مقاومتی در شهر مشهد است

 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت :قیام خونین ده دی و به شهادت رسیدن جمع کثیری از همشهریان مان نقطه عطفی برای نامگذاری روز ملی مشهد است.

به گزارش صبح امروز مهدی ناصحی با بیان این مطلب گفت:
تعیین ایام برای درج در تقویم تحت شرایط خاصی اتفاق می افتد و یکی از نکات مهم برای نسبت دادن یک حادثه به روز ملی این است که باید منبعث از منشأ انقلاب اسلامی باشد به همین جهت بعد از بررسی های متعدد در خصوص اتفاقاتی که پیرامون تعیین روز ملی مشهد رخ داده بنا شد ۱۰ دی ماه با توجه به حوادثی که در مشهد مصادف با قیام خونین مردم در انقلاب اسلامی و شهادت مردم شریف این شهر افتاد به نامگذاری روز ملی مشهد مختص شود که در واقع در ایام دی ماه رویداد های مهمی ره داده است که میتوان سر منشا اصلی و اساسی تحت عنوان روز ملی مشهد باشد.

وی ادامه داد: البته این نامگذاری قرابت های دیگری هم با سایر ایام داشت که بحث طولانی و زمان بری بود؛با توجه به اینکه نمادهای تاریخی‌ و فرهنگی زیادی در این شهر داریم تصمیم گیری دشوار بود؛ برخی معتقد بودند ولادت امام رضا (ع) و برخی دیگر شخصیت فردوسی حکیم را مناسب منشأ نامگذاری این روز می دانستند اما جمع بندی پس تحقیق های صورت گرفته بر این اساس بود که باید متناسب با اصل جمهوری اسلامی تصمیم بگیریم و سالروز قیام تاریخی مردم مشهد برای این نامگذاری رای آورد.

وی تصریح کرد: مکان های مرتبط با سالروز این حادثه مثل خیابان بهار و بیمارستان امام رضا علیه السلام محورهای اصلی احیای این روز هستند و با اتکا به این تاریخ ظرفیت های جدید فرهنگی در مشهد ایجاد خواهد شد.
ناصحی در پایان اظافه کرد: دستاورد های قابل توجه و احترام نظام مقدس ایران اسلامی و شهر امام مهربانی و حضور بارگاه ملکوتی این امام رئوف و سایر رویداد های مهم در کنار هم باعث شد تا دهم دی ماه را به عنوان روز ملی مشهد معرفی کند.