1

جشن یلدایی به بلندای گرانی

شب یلدا، آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال یک جشن دیرینه ایرانیان از راه می‌رسد،در طول سال‌های اخیر به‌علت بیماری کرونا این آیین کمرنگ شد، اما به‌نظر می‌رسد امسال نیز یلدا به رونق سال‌های گذشته نباشد.
با اینکه مسولان هرساله از بابت افزایش قیمت انواع کالاها در آستانه مناسبت‌های خاص به مردم این اطمینان را می‌دهند که قرار نیست هیچ کالایی گران شود اما چند سالی است کاهش قدرت خرید خانوار‌ها به دلیل وجود تورم کاهش یافته است، باید دید در این روزها و با حاکم شدن تورم در کشور و کاهش توان خرید مردم، آیا اقتصاد به خانواده‌های ایرانی این مجال را می‌دهد که آیین‌ها و رسوم دیرینه خود را پاس بدارند.
به نظر می رسد آنچه که امسال رکود را در بازار شب یلدا رقم زده، افزایش چشمگیر قیمت ها در کنار کاهش قدرت و توان خرید مردم است که این مساله نیز از عوامل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی، بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی ناشی می شود که رنگ و بوی شادی و گرمی شب یلدا را زمستانی و سرد کرده است.

هزینه های خرید شب یلدا برای مردم سرسام آور است

به نقل از اتفاقیه خراسان شمالی یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما هزینه‌های حداقلی شب یلدا را برای یک خانواده‌ی کارگری برآورده کرده و می گوید: با یک حساب سر انگشتی هزینه شب یلدا برای برای یک خانواده ۴نفری با میوه و آجیل و شام مختصر، اگر هیچ خرج اضافه‌ای در کار نباشد، بیش از دو میلیون تومان هزینه در بردارد که با دستمزد اندک کارگری اصلا هم خوانی ندارد.
رحیمی می افزاید: حقوق ماهانه‌ی یک کارگر در این استان کمتر از ۶ میلیون تومان است و چطور می شود کارگران یک سوم حقوق یک ماه خود را فقط برای یک شب خرج کنند پس مابقی ماه و هزینه های سرسام آور زندگی را چگونه باید جواب گو باشد.
رحیمی می گوید: با این اوضاع مملکت هیچ کارگری نمی‌تواند از پس هزینه‌های شب یلدا بربیاید و شرمنده زن و بچه خود می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: وقتی پسته بیشتر از کیلویی ۶۰۰هزارتومان و آجیل کیلویی بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان و گوشت بیش از کیلویی ۲۴۰هزارتومان، مرغ کیلویی۶۵هزار تومان و برنج کیلویی ۱۲۰هزارتومان چگونه می شود این اقلام را تهیه کرد.
اضافه می‌کند: به نظر من شب یلدا که یکی از جشن‌های اصیل ایرانیان و همواره مورد استقبال مردم بوده، با این اوضاع به کام مردم تلخ است و در جایی که جیب‌ مان خالی‌ باشد جشنی هم در کار نیست.

مردم توان خرید میوه و آجیل شب یلدا را ندارند

یکی از فروشندگان میوه نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: امسال میزان فروش میوه نسبت به سال گذشته در آستانه شب یلدا کم شده است.
وی با بیان اینکه مردم پولی برای خرید کردن ندارند، می گوید: با افزایش قیمت ها و گرانی قدرت خرید مردم خیلی کم شده است و تنها بعضی از مردم آن هم به خرید مختصر قناعت می کنند.
سعادتی ادامه می دهد: با این که چند شب تا شب یلدا باقی نمانده و انواع میوه ها به میزان کافی در بازار موجود است اما تنها استقبال برای خرید چند نوع میوه وجود دارد.

کمبودی در تامین میوه شب یلدا وجود ندارد

 

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز استان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هیچ کمبودی در تامین میوه شب یلدا در بازار استان وجود ندارد.

امید فیروزه اظهار داشت: قیمت میوه شب یلدا در استان افزایش ندارد و در این بازه نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم از واحدهای صنفی انجام می‌شود.

فیروزه تصریح کرد: روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن بار در میدان میوه و تره بار مرکز استان برای توزیع و عرضه تخلیه می شود.

وی تصریح کرد: استقبال و قدرت خرید مردم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است و استقبال مردم از میوه هایی مانند انار انگور، کدو و چغندر است.

وی افزود: طی روزهای اخیر افزایش بسیار ناچیز در برخی از اقلام وجود داشته است و بیش از ۳۰۰ واحد صنفی عرضه میوه را در سطح بازار دارند.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد عنوان کرد: قیمت انار به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان، نارنگی ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال شمال ۷ هزار تا ۱۲هزار تومان و پرتقال جنوب از ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان، انگور ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، موز ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان و هندوانه ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان است.

 

استقبال مردم به دلیل کاهش قدرت خرید کاهش یافته است

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مرکز استان گفت:امسال استقبال مردم به دلیل کاهش قدرت خرید بسیار کاهش یافته است.