1

نفرت‌پراکنی را تمام کنید

هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که بسیاری دوقطبی شدن مسئله حجاب و گشت ارشاد را بی‌تاثیر از سخنان شاذ او نمی‌دانند در اظهار نظری جدید بازهم جنجال بپا کرد اما اینبارصحبت‌های گلپایگانی واکنش‌های تندی را هم نیز به همراه داشت.

اما دبیر ستاد امر به معروف چه گفته بود؟

براساس گزارش اداره کل روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سیدمحمدصالح‌ هاشمی‌گلپایگانی در دومین نشست مسئولان عفاف و حجاب دستگاه‌های اجرایی کشور، تسامح و تساهل مسئولان در بخش های مختلف از جمله قانونگذاری را عامل اصلی شکل گیری وضع فعلی در حوزه عفاف و حجاب و ایجاد بسترهای مشکل سازی دانست که دشمن می تواند روی آنها فتنه را شکل دهد. مجلس درباره حجاب خود را کنار کشیده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قوانینی را تصویب می‌کند که ضمانت اجرایی ندارد.

هاشمی‌گلپایگانی با بیان اینکه ستاد امر به معروف در برابر ناهنجاری های اجتماعی مانند دستگاه های دیگر منفعل نیست، گفت: طرح جامعی را برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت فعلی عفاف و حجاب در جامعه تدوین کرده ایم که عدم تشکیل پرونده قضایی برای بدحجابان، دولتی نکردن موضوع عفاف و حجاب و جلوگیری از ورود مستقیم پلیس به برخورد با بدحجابان، سه راهکار پیش بینی شده در این طرح است.

وی ساماندهی مردمی در درون دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و توده‌های مردم را راهکار‌های اجتماعی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور برای حل مشکلات عفاف و حجاب عنوان کرد و گفت: اکنون ۳ میلیون نفر تمایل ورود به عرصه‌های مختلف عفاف و حجاب را دارند؛ آیا نمی‌توان با ساماندهی این افراد با بی حجابی مقابله کرد؟ استفاده از کمربند ایمنی زمانی فرهنگ شد که پلیس در کنار کار فرهنگی جریمه هم اعمال کرد و اگر بنا باشد مشکلات با فرهنگ سازی صرفا حل شود، دولت هم با کار فرهنگی از مردم مالیات بگیرد.   چند میلیون راننده تاکسی اینترنتی اگر بدانند که با سوار کردن فرد بی حجاب جریمه می‌شوند بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودرو‌ها حل می‌شود و در این صورت ۴ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.

وی در ادامه به نحوه جذب و گزینش معلمان اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در حرکتی سیاسی- انتخاباتی به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند ۲۵ هزار نفر را استخدام و ظرف تنها ۱۸ روز گزینش کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از این اقدام آموزش و پرورش به عنوان ظلم و خیانت سیستمی یاد کرد و گفت: با این نحو گزینش، احتمال اینکه معلمانی بی اعتقاد به دین وارد مدارس شوند بالاست و بعد انتظار داریم که خروجی مدارس، دختران باحجاب باشد!

آقای دبیر ستاد امر به معروف! طرح ندادن بلدی؟

مصطفی داننده در واکنش به اظهارات هاشمی گلپایگانی در عصرایران نوشت: کیست که نداند بسیاری از حساسیت‌ها به گشت ارشاد در کشور از زمانی آغاز شد که این آقا هر روز در مورد حجاب و گشت ارشاد حرف زد.

بارها نوشته‌ایم مردم را در برابر هم قرار ندهید اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف این آقا و ستاد امر به معروف، قرار دادن مردم روبروی هم است. با این کار مردم دیگر در برابر پلیس به عنوان ضابط گشت ارشاد نیستند بلکه رو به روی هم قرار دارند. مسافر در برابر راننده و راننده در برابر مسافر!

کجای دنیا را می‌شناسید که به همین راحتی از در برابر هم قرار گرفتن مردم حرف بزنند و آن را ستایش کنند؟

نمی‌دانم تعریف آقای دبیر ستاد امر به معروف از حجاب و بی‌حجاب چیست اما اگر قرار هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف که قبل از درگذشت مهسا امینی در مقر گشت ارشاد تهران در خیابان وزرا، شاهد اظهارنظرهای به شدت عجیب از سوی او بودیم؛ بعد از مدتی سکوت و عزلت‌نشینی بازهم به زبان آمد و حرف‌های شاذی زد که ناظران اجتماعی را انگشت به دهان گذاشت که مگر می‌شود یک انسان با دیدن این همه پدیده اجتماعی پیش روی خود بازهم به سمت نفرت پراکنی حرکت کند؟که مسافران بی‌حجاب به زعم شما سوار تاکسی‌های اینترنتی نشوند، این تاکسی‌ها بعد از مدتی باید جمع کنند و بروند، چون بسیاری از مسافران آنها دختران این سرزمین هستند و بر اساس مشاهدات در تمام این سال‌ها حجاب عرفی این زنان و دختران بنا بر تعریف شما بی‌حجابی است. احتمالا دختر و همسر همان راننده هم حجاب همان مسافران را دارند.

بعد چه کسی به شما اجازه داده است که مردم را از دسترسی به امکانات اجتماعی محروم کنید؟ طبق کدام قانون به دنبال ایجاد شهروند درجه یک و دو بر اساس حجاب هستید؟ مردم مالیات می دهند تا خدمات بگیرند و تازه هزینه این خدمات را هم می پردازند.

هاشمی گلپایگانی به مسئله گزینش اشاره کرده است که نکته بسیار خوبی است. یکی از مشکلات اساسی امروز کشورما همین گزینش‌هاست. آدم‌های متخصص به خاطر اینکه نمی‌دانند از کدام در دانشگاه تهران یا مکان‌هایی که در شهرستان‌ها در آن نماز جمعه برگزار می‌شود، وارد یا خارج می‌شوند، پشت در استخدام مانده‌اند و دیگران که شایستگی حضور در آن پست و مقام را نداشتند راهی وزارت‌خانه شدند.

همین است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در آغاز دولت رئیسی، پیاده روی اربعین را به عنوان بخشی از روزمه خود به مجلس می‌دهد!

بهتر است دبیر ستاد امربه معروف و البته رئیس آن حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران، به جای دادن طرح‌های عجیب، پاسخگوی رفتار و تصمیم‌های خود در این مدت باشند.

کیست که نداند بسیاری از حساسیت‌ها به گشت ارشاد در کشور از زمانی آغاز شد که این آقا هر روز در مورد حجاب و گشت ارشاد حرف زد. کاش ایشان مثل دو، سه هفته اخیر سکوت اختیار می‌کرد تا ما فکر می‌کردیم ایشان در افق محو شده است.

بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است

اما این پایان واکنش‌ها نبودد مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به این اظهارات در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

بخوانید…

«بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است!

مواضع شما و امثال شما که عامل شکاف و دو دستگی مردم است، خود بزرگترین منکر است. لطفا خاموش!»

همچنین شب گذشته “احسان صالحی” از فعالان رسانه‌ای نیز در واکنش به اظهارات جدید دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، نوشت:

«چند روز پس از تأکید رهبر انقلاب بر اینکه بحث بر سر حجاب نیست، امروز هاشمی گلپایگانی باز همان فایل را با راهکاری از جنس قرار دادن مردم مقابل هم، باز کرد. این موتور تولید نفرت که در ماه‌های اخیر به سود پروژه قطبی‌ساز دشمن پمپاژ کرد، طبیعی و صرفا از سر نادانی است؟ قرار نیست خاموش شود؟».

همچنین مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو در توییتی از دستگاه‌های اطلاعاتی خواست پرونده و عقبه دبیر ستاد امر به معروف را بررسی کنند.

وی نوشت: به عنوان یک دلسوز نظام و شهروند از دستگاه‌های اطلاعاتی کشور خواهشمندم پرونده و عقبه جناب آقای هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف را بررسی کنند.

پروژه تولید نفرت و دوقطبی سازی مشهود است، ردپای خرابکاری و نفوذ دیده می‌شود.