برخورد با فساد حتی نورچشمیها
مرتضی یگانه / چندی پیش خبر بازداشت دو تن از مدیران شهرداری مشهد( دفتر شهردار رسانهای شد، که رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد به ایرنا گفته بود: برای ٢ نفر از کارکنان شهرداری مشهد در روزهای اخیر پرونده قضایی تشکیل شده است اما این افراد با قید وثیقه آزاد هستند.
اکنون پس از چندماه شهردار مشهد در نشست خبری خود ضمن تایید احضار چند تن از مدیران شهرداری به دستگاه قضائی صراحتا از برخورد با هرگونه تخلف در سیستم مدیریت شهری خبر داد و گفت: برای برخورد با فساد هیچ خط قرمزی برای ما متصور نیست حتی اگر آن فرد دوست یا نورچشم ما در مدیریت شهری باشد.
همچنین وضعیت کمک های دولتی به شهرداری، چگونگی پرداخت بدهی مدیریت شهری به بانک ها، طرح های تفصیلی، افزایش تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی، معتادان متجاهر، میزان حقوق شهردار، پروژه های عمرانی، حاشیه شهر و موضوعات بودجه از جمله مهم ترین محور سوالاتی بود که اصحاب رسانه در دومین نشست خبری با عبدالله ارجائی شهردار مشهد مقدس مطرح کردند.
بودجه
در خصوص بودجه باید عنوان شود که ما شهر را در چه حالتی تحویل گرفته ایم؛ مشکلات مالی تا جایی پیش رفت که سبب تجمع پیمانکاران مقابل شهرداری شد اما این موضوع نتوانست جلوی عملکرد ما را بگیرد و ما توانستیم در سال گذشته با ثبت رکوردی جدید، تحقق 100 درصدی را در بخش درآمدهای عمومی شهرداری در اولین سال دوره ششم ثبت کنیم.
پروژه های نیمه تمام
همانند سیاست کلی دولت مبنی بر رسیدگی به پروژه های نیمه تمام ما نیز در شهر به سراغ اینگونه پروژه ها رفتیم تا بسیاری از موارد را در این حوزه تعیین و تکلیف کنیم.
در دوره گذشته پروژه هایی در مشهد کلنگ زده شد که ما در مدیریت شهری ششم به هیچ عنوان آنها را ادامه نخواهیم داد زیرا معتقدیم که حق الناس بر فعالیت های مدیریت شهری الویت و ارجحیت دارد.
ما حقی نداریم که پروژه هایمان را بر روی زمین دیگران راه اندازی کنیم اما دیده شده که برخی پروژه ها در شهر مشهد در زمین مردم کلنگ زده شده است؛ در این خصوص نیز از من خواستند تا تفاهم نامه ای با این وضعیت را امضا کنم که با عدم حضور در آن جلسه از امضای چنین پروژه ای امتناع کردم.
ایجاد و طراحی مگاپروژه
به هیچ عنوان اهل زود اعلام کردن فعالیت ها در شهرداری نیستم؛ اخیرا یکی از اعضای شورای شهر در مصاحبه با یک رسانه اطلاعات ضمنی در خصوص یک پروژه را اعلام کرد و سبب شد تا زمین هایی که متری 400 هزار تومان در حال خریداری بودیم به یکباره تا 800 هزار تومان رشد قیمتی را تجربه کنند.
وقتی یک مگاپروژه در اطراف شهر اجرا شود ما شاهد تغیرات قیمتی بسیاری هستیم؛ مثلا در ماجرای بازگشایی پادگان ما شاهد حضور تعدادی دلال در منطقه بودیم که مردم را از ورود منازلشان به محدوده پروژه شهری می ترساندند تا بتوانند املاک آنها زیر قیمت بخرند.
پس از اطلاع وضع پیش آمده به مدیران شهرداری منطقه مذکور، ماموریت حضور در مساجد و تببین پروژه و توضیح کافی به اهالی اطراف پادگان سپرده شد.
طرح های تفصیلی
شهردار مشهد با بیان اینکه طرح های تفصیلی مشهد مدت هاست گره خورده گفت: در زمان تحویل مدیریت شهری از 7 بخش اصلی طرح تفصیلی تنها طرح 2 پهنه حریم حرم و منطقه 9 و 11 به شهرداری ابلاغ شده بود.
در نظر داریم تا پایان سال جاری تمامی پهنه های طرح تفصیلی شهر را پس از انجام مراحل قانونی ابلاغ کنیم که قطعا سبب تحولی عظیم در مبارزه با فساد و شفاف سازی فعالیت های مدیریت شهری خواهد داشت.
حاشیه شهر
برای موضوع حاشیه شهر در نظر داریم تا در سه ماه آینده اسناد پروژه را تکمیل کنیم تا بتوانیم تعدادی واحد مسکونی باکیفیت جهت بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در بخش شرقی احداث کنیم؛ مکان یابی در این باره صورت گرفته اما میدانید در صورت اعلام در آن مناطق چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی
شهرداری مشهد در ابتدا شروع فعالیت مدیریت شهری در دوره ششم دارای 1 هزار و 300 اتوبوس بود که حدود 10 الی15 درصد آنها در پارکنیگ و تعمیرگاه بودند.
براساس نظریه کارشناسی سازمان اتوبوسرانی شهر مشهد برای خدمت رسانی دقیق و کامل به نیازهای مردم در سطح شهر به 2 هزار و 500 اتوبوس نیازمند است که از این میزان توانستیم در سال اول تعداد 113 دستگاه اتوبوس خریداری و 27 دستگاه را از محل تبصره 18 به صورت کامل بازسازی کنیم.
از 1500 اتوبوس مورد نیاز برای تکمیل ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی مشهد تلاش داریم تا پایان دوره ششم تعداد 1 هزار اتوبوس را تامین و در اختیار شهروندان قرار دهیم به همین منظور تفاهم نامه خرید 900 دستگاه اتوبوس را در روزهای اخیر با شرکت سازنده منعقد کردیم.
شهردار مشهد از بکارگیری 2 دستگاه اتوبوس برقی در شهر مشهد خبر داد و گفت: این دو اتوبوس توسط تولید کننده داخلی ساخته شده و امید داریم تا تست های نهایی خود را براساس میزان استفاده مردم و شیب خیابان ها در شهر مشهد با موفقیت پشت سر بگذارند.
برنامه ریزی جهت سه روز پایانی ماه صفر
آمارهای ارائه شده توسط استانداری خراسان رضوی از پیش بینی حضور 6 تا 8 میلیون زائر در روزهای پایانی ماه صفر در مشهد خبر میدهد.
شهرداری مشهد در این ایام عهده دار کمیته خدمات شهری بوده از ابتدای سال نیز با توصیه استاندار محترم بنا شد تا در کمیته اسکان نیز از ظرفیت های خود استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسئولیت کمیته اسکان را بر عهده دارد گفت: طبق آماری که روز گذشته در استانداری در اختیار مدیران قرار گرفت مشخص شد که شهر مشهد در این ایام برای 600 هزار نفر شب ظرفیت اسکان دارد که از این میزان تامین 10 درصد آن به شهرداری مشهد سپرده شده است.
تحقق ایجاد فضای اسکان برای 60 الی 70 هزار نفر قطعا دارای نواقصی خواهد بود که بدون کمک تمامی اجزای مدیریت شهری و کمک رسانه ها قابل اجرا نخواهد بود؛ در کمپ غدیر شهرداری دارای ظرفیتی 8 هزار نفری برای اسکان بوده که با اتخاذ تدابیری این میزان تا 14 هزار نفر شب اسکان افزایش داشته است.
شهردار مشهد با اشاره به موضوع اهمیت حضور رسانه ها در کنار مسئولان در روزهای پایانی ماه صفر تاکید کرد: رسانه ها در رصد فعالیت ها و کنترل قیمت در سطح شهر می توانند کمک بسزایی انجام دهند؛ در روزهای اخیر شاهد بودیم بسیاری از مراکزی که خدمات باید در اختیار زائران قرار بگیرد رشدقیمتی صورت گرفته که این موضوع می تواند با رصد دقیق رسانه ها و اطلاع رسانی به مسئولان مربوطه تا حد زیادی برطرف شود.
شهردار مشهد با زشت خطاب کردن رفتار برخی از شرکت های حمل و نقل برون شهری در ایام اربعین گفت: در تفاهم نامه ای که روز گذشته در استانداری خراسان رضوی به امضا رسید مقرر در صورتی که برخی از شرکت های مسافربری بخواهند به رفتار زشت خود در خصوص ارائه خدمات ادامه دهند شهرداری مشهد با استفاده از اتوبوسهای درون شهری در حوزه حمل و نقل برون شهری کمک رسانی کند.
معتادین متجاهر
جمع آوری و ساماندهی کارتن خواب هایی که دارای اعتیاد نیستند بر عهده شهرداری می باشد و در صورتی که دارای اعتیاد بوده و به عنوان معتاد متجاهر شناخته شوند وظیفه رسیدگی به آن بر عهده بهزیستی و سایر دستگاه های متولی است.
ارجائی با تاکید براینکه حل این معضل نیاز به یک کار گروهی دارد گفت: میدان دار اصلی این ماجرا بهزیستی می باشد در این بین ستاد مبارزه با مواد مخدر باید همکاری نموده و دستگاه قضائی نیز با عملیات پشتیبانی به همراه نیروی انتظامی در جمع آوری کمک کنند.
در جلسه ای که در استانداری برگزار شد بنا بود تا مدیریت شهری مسئولیت رسیدگی به 25 درصد از این ظرفیت را برعهده داشته باشد که با دستور استاندار این میزان به 30 درصد افزایش پیدا کرد.
شهردار مشهد با انتقاد از نحوه غربالگری و سنجش معتادین توسط دستگاه ها اجرا کننده گفت: نظر ما در این خصوص اسکن قرنیه چشم بوده اما همچنان از فناوری اثرانگشت در حال بهره گیری هستند که کمک چندانی به ماجرای غربالگری معتادین متجاهر نمی کند.
بزرگترین انتقاد ما به این موضوع در خصوص افزایش آمار تعداد معتادین طی گذر زمان و شتاب آن در افزایش میزان افرادی است که باید تحت پوشش قرار بگیرند؛ تا کی قرار است وضعیت به گونه ای پیش رود که یک معتاد بیش از 10 بار دستگیر شده باشد و مجددا به سطح شهر بازگردد.
شهردار مشهد فعالیتی که در حوزه معتادین متجاهر رخ می دهد را سیکل باطل خواند و بیان داشت: چرا چرخه باطل به گونه ای پیش می رود که احساس می کنیم عده ای نمی خواهند این موضوع در شهر مشهد حل شود؛ ما در شهرداری حاضر به ارائه خدمات به 30 درصد سهم خود هستیم اما سوال این است آیا در صورت مشارکت شهرداری این میزان از تعداد متجاهران شهر کاسته می شود؟
حقوق شهردار
به عنوان شهردار مشهد بین 27 تا 28 میلیون تومان به صورت ماهیانه حقوق دریافت می کنم.
کاهش هزینه های جاری شهر
به اذعان بسیاری از کارشناسان و با توجه به آنالیز هزینه های جاری شهر معتقدند که سرانه هزینه نگهداری شهر مشهد نسبت به سایر شهرهای کشور در سطح بالایی قرار دارد.
در این خصوص با نظر معاون خدمات شهری تصمیم گرفتیم تا فعالیت هایی که می توان انها را در روز انجام داد از تایم شب کاری به روز انتقال دهیم؛ این تصمیم معاون خدمات شهری بود که ما نیز حمایت کرده و این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کردیم و در صورتی که خللی در بحث خدمات شهری نداشته باشد آن را ادامه خواهیم داد.
دستگیری ها در مدیریت شهری
موضوع پرونده های قضایی برای تعدادی از مدیران قبلی و فعلی صحت دارد که توسط دستگاه قضائی در حال رسیدگی می باشد و نیاز است تا افراد برای دفاع از خود در بازپرسی مدارکی به دستگاه قضا ارائه دهند.
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه پرونده ها در سطح بازپرسی و اتهام است گفت: در این مرحله مدافع مدیران و پرسنل خود هستیم؛ اعلام کردند که اتهاماتی به انها وارد شده و ما نیز از واحد حقوقی شهرداری خواسته ایم تا از مدیرانمان دفاع کنند امام در صورتی که اتهامات اثبات شوند، خودمان اولین نفری هستیم که در برابر آنها واکنش نشان داده و برخورد خواهیم کرد.
ارجائی با تاکید بر اینکه به دستگاه قضائی اعتماد کامل داریم گفت: برای برخورد با فساد هیچ خط قرمزی برای ما متصور نیست حتی اگر آن فرد دوست یا نورچشم ما در مدیریت شهری باشد.
توسعه به شرق در ابعاد 600 هکتار
توسعه به شرق جایگزین طرح های توسعه به غرب است؛ می گویند خدمات را چگونه در شرق میخواهید ایجاد کنید که پاسخ این است که همان خدماتی که قرار بود در غرب ایجاد شود امروز در شرق ایجاد می شود.
مشهد بیش از 40 سال به سوی غرب حرکت کرده و امروز اگر رویکرد این توسعه تغیر نکند در سالهای آینده تبدیل به شهری می شود که در یکی از محلات حاشیه ای آن یک گنبد طلایی وجود دارد.
امروز فصاله آخرین خانه مسکونی در غرب مشهد با حرم مطهر 17 کیلومتر و آخرین خانه مسکونی با حرم مطهر از شرق حدود 7 کیلومتر می باشد؛ مشهد شهری زیارتی است که قرار بود مرکز معنوی آن در مرکز شهر باشد، این حرف به معنی جلوگیری از توسعه غرب مشهد نیست بلکه توجه به توسعه شرق مشهد است.
الیت
به نظر من الیت اختلاف برداشت از قانون ات؛ ما در شهرداری معتقدیم که مشمول قوانین نظام نصفی نمی شویم در صورتی که طرف مقابل چنین نظری دارد بنابراین در این خصوص ماموریتی به واحد حقوقی شهرداری داده شده تا از حقوق مدیریت شهری دفاع کند.
شهردار مشهد در پاسخ به سوال صبح امروز در خصوص عدم پاسخگویی شفاف در راستای تسویه بدهی با استفاده از واگذاری زمین، املاک و مستقلات به بانک ها گفت: در بودجه 1400 که در آخرین سال حضور مدیریت شهری در دوره پنجم به تصویب رسیده، میزان درامد از فروش دارایی های بیش از دو برابر املاک موجود در خزانه شهرداری بوده است.
وی با خطاب قرار دادن خبرنگار صبح امروز با جمله “شما و همفکرانتان در دوره گذشته” گفت: ایا میدانید همفکران و دوستان شما در سال 1400 چه میزان از املاک شهرداری را برای فروش گذشته بودند؟
شهردار مشهد در خصوص موضوع قیمت گذاری زمین واگذار شده به بانک شهر جهت تسویه بخشی از بدهی های شهرداری گفت: از نظر ما این قیمت گذاری درست بوده اما اگر شما می گویید درست نبوده دستگاه نظارتی می تواند در این خصوص نظر بدهد؛ اگر ما آن زمین را زیر قیمت فروخته بودیم فردی که این کار را انجام داده به اشد مجازات برسد و در غیر این صورت شما از شهرداری عذرخواهی کنید.
یکی از اشکالانی که در پایان دوره پنجم رخ داد میزان املاکی بود که جهت تامین اعتبار در ردیف بودجه فروش دارایی های سرمایه در نظرگرفته شده بود که تقریبا چیزی حدود دو برابر موجودی خزانه شهرداری بود.
ارجائی ادامه داد: در صورتی که می خواستیم تمامی این املاک را نیز بفروشیم بازهم بازار کشش اجازه نمیداد تا 4 هزار میلیارد تومان از املاک خود را بفروش برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه در سال 1401 تلاش کردیم این عدد را کاهش دهیم خاطرنشان کرد: خزانه املاک شهرداری به اندازه نیمی از آنچه که در بودجه 1400 آمده دارای سرمایه می باشد.
شهردار مشهد همچنین در پاسخ به این سوال که 500 میلیارد تومان وام که اخیرا از بانک شهر اخذ شذه را در کجا هزینه کرده اید گفت: از واریز آن به حساب شهرداری اطلاعی ندارم؛ در این خصوص سوال پرسیده و به اطلاع شما میرسانم.
بحث اختلاف با طرقبه و شاندیز
در اولین دیدار با وزیر کشور این موضوع را طرح کرده و بارها در این خصوص با استاندار خراسان رضوی صحبت شده است؛ این موضوع به شهرسازی و تقسیمات کشوری ارتباط داشته و به نوعی دو وزارت خانه در تهران نسبت به این ماجرا اختلاف نظرهایی دارند.
خط سه قطار شهری مشهد
فاز یک
فاز یک خط سه قطار شهری 9 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که نهایتا با احداث خط آهنی 6 کیلومتری پایانه مسافربری را به حرم مطهر به صورت مستقیم و فرودگاه و راه آهن به صورت غیر مستقیم متصل می کند.
تاکنون 3 هزار میلیارد تومان در دوره گذشته و حال در خط سه قطار شهری هزینه شده و در سفر ئیس جمهور به مشهد برای تامین 6 هزار میلیارد تومان دیگر بنا شد این رقم در سه بخش 2 هزار میلیاردی از محل های بودجه شهرداری مشهد، اوراق مشارکت و فروش نفت تامین شود.
نگاه ملی و بین المللی به مشهد مقدس
در حالی انتظار حضور بیش از 6 میلیون زائر را در مشهد می کشیم که این شهر تنها یک کمپ زائر دارد که آنهم در دوره های مدیریتی قبل ساخته شده است اما باید پرسید که در توسعه شهر مشهد به خصوص کمپ های زائر سهم دولت چیست؟
همه فکر می کنند که شهرداری ها تنها از دولت پول و زمین می خواهند در صورتی که مهم ترین نیاز ما نگاه ملی و بین المللی مسئولان و روسای قوای سه گانه به مشهد مقدس است.
ارجائی با تاکید براینکه مشهد نماد و پرچم جمهوری اسلامی است گفت: مشهد معنای مدیریت فرا مرزی جمهوری اسلامی بوده که بسیاری با سفر به آن مشاهدات خود را در این شهر به پای کل کشور می گذارند.
وی با بیان اینکه مسئولان نباید مشهد را یک شهر محلی ببینند گفت: ما در این شهر نمی توانیم با امکانات و اختیارات محلی مشهد را در سطح بین المللی مدیریت کنیم.
سوال ما این است که در سالی که اختیارات ویژه به شهردار تهران دادید ایا شهر تهران از مشهد فعلی بزرگتر بود؟ ما در شهر مشهد گاهی اوقات از دولت پول نمی خواهیم بلکه درخواست داریم تا اختیاراتی را به ما بدهد.
قانونی که امروز شهرداری مشهد با ان مدیریت می شود همزمان در یک شهر 100 هزار نفری نیز اجرایی شده و فرقی بین کلانشهر چند میلیونی با یک شهر چند هزار نفری وجود ندارد.
وی با ابراز امیدواری در خصوص نگاه بیشتر به کلانشهرها به خصوص مشهد مقدس خطاب به مسئولان و تدوینگران برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: باید در قانون برنامه هفتم نوسعه مدیریت شهری به صورت پررنگ تری مورد توجه قرار بگیرد.