1

لاریجانی صف آرایی انتخاباتی می‌کند

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در خصوص امکان ائتلاف اصلاح‌طلبان با لاریجانی گفت: اگرچه تنها راه احیای اصلاحات در ساحت سیاست ایران از طریق علی لاریجانی است اما مسلما وی با بخش تندروی اصلاحات جمع نمی‌شود و از این جهت برخی از اطرافیان روحانی مثل جهانگیری و آذری‌جهرمی مامور به این کار شده‌اند.

وی افزود: قطعا بخش‌هایی از اصلاح طلبان میتوانند کنار آقای لاریجانی قرار بگیرند که به پیشرفت نظام و لازمه‌های حرکت نظام در گام دوم انقلاب اسلامی اعتقاد داشته باشند. اصلاح طلبان انقدر محو در قدرت طلبی بی‌رقیب بوده‌اند که تقریبا تمام مخاطب اجتماعی خود بجز عده‌ای در خارج از مرزها را از دست داده‌اند.


مهدی عرب صادق، معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی

عرب صادق درباره ائتلاف‌های احتمالی لاریجانی در انتخابات آینده مجلس گفت: آقای آذری جهرمی از زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به علی لاریجانی نزدیک شده و در آن انتخابات بنا بود که کارهای مشترکی انجام دهند ولی به هر جهت بعد از آن نیز ارتباط این دو حفظ شده است. به عنوان یک احتمال امکان حضور آقای جهانگیری نیز در کنار آقای لاریجانی وجود دارد زیرا تعاملات سیاسی آقای لاریجانی در چارچوب تعامل فراگروهی تعریف می‌شود.

وی بیان کرد: بخشی از جریان اصولگرایان به ریاست علی لاریجانی در تقنین نقدهایی دارند، امروز نواصولگرایی از دل اصولگرایی اصیل و راستین احصاء می‌شود و این مسئله گفتمان سازی متناسب با گام دوم انقلاب می‌طلبد. برخی جریان‌های سیاسی می توانند پرچمدار اصولگرایی به عنوان لنگرگاه توسعه اصیل انقلابی باشند و به نظر می‌رسد در چیدمان لیست علی لاریجانی از چینش بین نسلی، در صحنه آرایی انتخابات استفاده خواهد شد.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه آقای لاریجانی فعالیت‌های خود را برای انتخابات ۱۴۰۲ مجلس آغاز کرده است، تصریح کرد: به هر جهت ایشان یکی از سرمایه های اصلی نظام است و حضور وی در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس، باعث تقویت شور انتخاباتی در مردم می شود؛ از این جهت انتظارها بر این است که ایشان وارد صحنه انتخابات بشود.

عرب صادق با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 بیان کرد: در آن انتخابات نیز اصلاح طلبان، آقای روحانی را که با مشی اعتدالی وارد صحنه انتخابات شد، به عنوان چتر نجات خود انتخاب کردند و در دولت دوازدهم و پس از عملکرد ضعیف آن دولت، او را پس زدند و تلاش کردند در افکار عمومی راه خود را از مردم جدا کنند ولی مردم در انتخابات ۹۸ نشان دادند با بازی تکراری اصلاحات آشنا هستند. به هرحال شاید اصلاح طلبان امروز لاریجانی را تنها راه نجات خود می‌بینند‌.

وی ادامه داد: طبیعتاً آقای لاریجانی رویکرد وحدت اصولگرایان را دارند کمااینکه اعتدالیون و بخش‌هایی از اصلاح طلبان نیز تلاش می‌کنند که وی را به سمت خودشان هدایت کنند و از ظرفیت آقای لاریجانی استفاده کنند.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه برخی سران اصلاحات لاریجانی را گزینه اضطراری می دانند، تصریح کرد: اظهار نظر قطعی در مورد صحنه و آرایش انتخابات ۱۴۰۲ خیلی زود است ولی علی لاریجانی باهوش‌تر و پخته‌تر از آن است که ابزار بازگشت اصلاح طلبان به قدرت شود؛ آقای لاریجانی در دایره اصولگرایی تعریف می‌شود و از معدود سیاست مدارانی است که می تواند نواصولگرایی راستین را از دل اصولگرایی انقلابی برآورد.

عرب صادق با اشاره به اینکه آقای آذری جهرمی شخصا رابطه خوبی با آقای لاریجانی دارد، گفت:  آقای لاریجانی اصولاً اهل تعامل سیاسی است و می‌توان گفت فراجناحی عمل می‌کند و صرفا بر مبنای نظریات جناحی و گروهی به تصمیمات سیاسی خود نمی‌پردازد بر همین مبنا می‌توانند با طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان نیز ائتلاف داشته باشد ولی ما امیدواریم که علیرغم پیگیری اصلاح‌طلبان برای تحقق این امر، این اتفاق نیافتد.

وی با تاکید بر اینکه امروز مطالبه رهبری معظم انقلاب از ما انقلابی‌گری است که این فراتر از اصولگرایی است، گفت: این مسئله حکم می کند در دایره دوستان خود دنبال دشمن نگردیم و عقلانیت سیاسی در چارچوب نظام معطوف به وحدت و هم‌گرایی است.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه افراد زیادی در تلاشند که خودشان را به آقای لاریجانی متصل کنند، گفت: این پیش بینی بدی است که احتمال تکثر در انتخابات ۱۴۰۲ مطرح می‌شود و باید از آن دوری شود؛ به عقیده من در شرایط تکثر، گروه آقای لاریجانی موفق عمل خواهد کرد.

وی در تشریح فضای احتمالی انتخابات مجلس 1402 ادامه داد: شورای ائتلاف بیشتر در تهران و شهرهای بزرگ قدرت انتخاباتی دارد اما اگر تکثر در انتخابات 1402 اتفاق بیافتد که با آرایش انتخاباتی فعلی احتمال این قضیه وجود دارد، می‌توان گفت یکی از قوی‌ترین جناح‌هایی که در انتخابات ظاهر می‌شود، گروهی است که آقای لاریجانی شکل خواهد داد.

عرب صادق با بیان اینکه هدف اصلاح طلبان از شکل‌دهی ائتلاف سه‌گانه یا چندگانه با لاریجانی سهم خواهی است، بیان کرد: این سهم خواهی تنها راه حل مدیریت اختلافات اصلاح طلبان است چرا که در این نقطه مشترک‌ می‌شوند.

وی با بیان اینکه تحلیل من این است که آقای لاریجانی برای کسب کرسی ریاست مجلس شخصا در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد، افزود: می توان گفت با آرایش انتخاباتی فعلی حضور آقای لاریجانی در انتخابات، منطقا بایستی از تهران باشد زیرا باید بار یک لیست را به دوش بکشد و تنها کسی که وزن مناسب برای کشیدن بار لیستی را دارد، شخص علی لاریجانی است.

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی در پایان گفت: آقای لاریجانی برای منفعت و برد لیستی، طبیعتاً باید از تهران کاندیدا شود و در نقش سرلیست ظاهر شود، البته این مسئله با فرض این است که وحدتی بین سایر اصولگرایان و آقای لاریجانی صورت نگیرد