1

کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: با توجه‌ به وضعیت خاص آموزش‌پذیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ما مکلف به پذیرش حداقلی آنان در کلاس‌های درسی هستیم تا امکان یادگیری بیشتری برای آن‌ها فراهم شود اما با توجه‌ به کمبود فضای آموزشی ناچاریم متناسب با فضای موجود دانش‌آموزان را ثبت‌ نام کنیم.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» جواد روحانی روز گذشته، در تور بازدید از مدارس استثنایی مشهد با بیان اینکه «آموزش و پرورش استثنایی به‌ عنوان متولی آموزش و تعلیم دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، عهده‌دار خدمت به گروه‌هایی از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، جسمی، شنوایی، بینایی و طیف اوتیسم است» اظهار کرد: درحال حاضر ۱۵۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در کشور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۵/۱۲ درصد معادل ۱۸ هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند. به گفته وی، همچنین از این ۱۸ هزار دانش‌آموز ۵۰۰۰ نفر در مشهد حضور دارند. در مجموع ۲۵۰ مدرسه در خراسان رضوی به این دانش‌آموزان خدمات‌رسانی می‌کند.
کمبود فضای آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
روحانی تصریح کرد: با توجه‌ به وضعیت خاص آموزش‌پذیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ما مکلف به پذیرش حداقلی آنان در کلاس‌های درسی هستیم تا امکان یادگیری بیشتری برای آن‌ها فراهم شود اما با توجه‌ به کمبود فضای آموزشی ناچاریم متناسب با فضای موجود دانش‌آموزان را ثبت‌ نام کنیم.
دشواری رفت و آمد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
وی با اشاره به فعالیت مدرسه تبسم ۲ ویژه طیف دانش‌آموزان اوتیسم تصریح کرد: در همین مرکز آموزشی ۸۰ دانش‌آموز اوتیستیک حضور دارند که گاه رفت‌ و آمد آنان با دشواری‌هایی همراه است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: پیشرفت ساخت‌ و سازهای مدارس ویژه از ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال انجام است. انتظار می‌رود سازمان نوسازی مدارس خراسان رضوی و مجمع خیران مدرسه‌ساز در این زمینه ما را همراهی کرده و افزایش سرانه آموزشی، مناسب‌سازی مدارس، تامین نیازهای دانش‌آموزان و… را فراهم آورند.
گفتنی است در این تور خبری اشاره به نیاز تامین بودجه برای ساخت برخی مدارس نیمه کاره موجود در شهر برای دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره شد.