1

به پایان کرونا نزدیک می‌شویم؟

الهه جعفرزاده/ طبق اعلام آژانس بهداشت سازمان ملل متحد، در هفته گذشته 4.5 میلیون مورد جدید ابتلا به کووید-19 گزارش شد که این آمار نسبت به هفته قبل، 16 درصد کاهش داشته است. همچنین آمار مربوط به مرگ‌ومیر نیز 13 درصد کاهش یافته و طی این مدت، تلفات ناشی از ویروس کرونا چیزی حدود 13500 نفر بوده است.
سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: مرگ‌ومیر در همه‌جای جهان کاهش یافته است، به جز آسیای جنوب شرقی و غرب اقیانوس آرام؛ که آمار فوتی‌ها در این نواحی به ترتیب 15 درصد و 3 درصد افزایش یافته است.
بنا به هشدار تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، احتمال دارد که با شروع فصل زمستان در نیمکره شمالی و ظهور احتمالی گونه‌ی خطرناک‌تری از کووید-19، شاهد افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیرها باشیم.
او گفت که نرخ واکسیناسیون، حتی در کشورهای توسعه‌یافته و غنی، همچنان بسیار پایین است. تدروس اضافه کرد: 30 درصد کارکنان بهداشت و 20 درصد از افراد مسن هنوز واکسینه نشده‌اند.
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت از افرادی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، درخواست کرد هرچه زودتر برای واکسیناسیون اقدام کنند.
تا کنون واکسن‌های کووید-19، حتی با ظهور گونه‌های مختلف، تنها سویه اصلی ویروس کرونا را هدف قرار داده‌اند؛ اما واکسن‌های تقویت‌کننده‌ی جدید، که با عنوان واکسنِ‌ «دو ظرفیتی» یا دوگانه شناخته می‌شوند، هم در برابر سویه اصلی ویروس کووید و هم مسری‌ترین زیرسویه‌ی آن، یعنی اومیکرون BA.4 و BA.5 ، مقاومت و ایمنی ایجاد می‌کنند.
پیشگامان مقابله با اومیکرو

سازمان جهانی بهداشت اخیراً، طی یک نشست خبری، گفت که تعداد مواردِ جدید ابتلا به ویروس کرونا و مرگ‌ومیرِ گزارش‌شده در سطح جهانی تقریباً در همه جای دنیا کاهش یافته است

نخست بریتانیا، نسل جدید واکسن‌های دو ظرفیتی ساخت شرکت مدرنا را تأیید کرد و تصمیم گرفت که این واکسن‌های دوگانه را ابتدا به افراد بالای 50 سال، به عنوان دوز تقویت‌کننده، تزریق کند.
سپس آژانس دارویی اروپا، از تأیید نهایی دو واکسن کووید-۱۹ که سویه فرعی اومیکرون را هدف قرار می‌دهند و توسط شرکت‌های فایزر-بیون‌تک و مدرنا تولید شده‌اند، خبر داد. این واکسن‌، علاوه بر نسخه اصلی ویروس کرونا، سویه فرعی اومیکرون BA.1 را نیز موردهدف قرار می‌دهد.
کانادا نیز در روز پنجشنبه تزریق و مصرف واکسن‌های دو ظرفیتی کووید-19، که توسط شرکت مدرنا تولیده شده‌اند، را برای بزرگسالان تأیید کرد. سازمان بهداشت و سلامت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واکسن دو ظرفیتی مدرنا ایمن و مؤثر است و در عین حال، ایمنی قابل‌قبولی را در برابر زیرشاخه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون ایجاد می‌کند.
کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان، هم اخیراً اعلام کرد: آلمان از هفته آینده استفاده از واکسن‌های جدید کووید-19، که برای مقابله با گونه‌ی اومیکرون تولید و در اتحادیه اروپا تأیید شده است، را آغاز خواهد کرد.