1

از «آگاتا کریستی» تا «جی کی رولینگ»

به عقیده بسیاری نام مستعار یک مساله پیچیده چندوجهی است: چراکه می‌تواند راهی برای ناشناس ماندن، ساخت یک چهره اجتماعی یا تغییر آن، انعکاس یک هویت مرموز یا اجتناب از انتظارات باشد. درواقع نام مستعار حتی رواج هم دارد و در همین کشور خودمان هم بسیاری از چهره‌های سرشناس از این شیوه استفاده کرده‌اند؛ البته ذیل عنوان «تخلص»! اما در این بین به این موضوع هم باید اشاره کرد که در خارج از این مرز و بوم نیز شماری از نویسندگان برجسته‌ای که این روزها به عنوان خالقان برخی از شناخته‌شده‌ترین آثار ادبی می‌شناسیم به دلایل مختلفی در مقطعی از فعالیت ادبی‌شان با نام مستعار نویسندگی می‌کردند.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از نشنال،‌ اگر نام «استیون کینگ»‌ را بشنوید بی‌درنگ کتاب‌هایی همچون «درخشش» و «آن» به ذهنتان خطور می‌کند، با این‌حال اگر نام «ریچارد بچمن» را برای یک طرفدار کتاب‌های ترسناک بخوانید،‌ به احتمال زیاد او را نمی‌شناسد. این درحالی است که هر دو این نویسندگان در واقع یک نفر هستند. همچنین «آگاتا کریستی»‌ یکی از مشهورترین نویسندگان جنایی جهان است،‌ اما کمتر کسی می‌داند او زمانی با نام مستعار «مری وستمارکوت» کتاب منتشر می‌کرد.
در ادامه با شماری از نامدارترین نویسندگان جهان آشنا می‌شوید که تجربه نویسندگی با نام مستعار را داشتند؛
«جی کی رولینگ»/ «رابرت گالبریت»
«جی کی رولینگ» نویسنده برجسته مجموعه داستان‌های «هری پاتر» است. با اینکه نام واقعی این نویسنده بریتانیایی «جوآن رولینگ» است، ناشرش به او توصیه کرد اگر به عنوان یک زن نویسندگی کندT پسربچه‌ها مجموعه داستان‌های «هری پاتر» را مطالعه نخواهند کرد.
«رولینگ» بعدها با نام مستعار «رابرت گالبریت» کتاب «آوای فاخته»‌ را منتشر کرد. این کتاب نخستین جلد از مجموعه داستان‌های جنایی « کورمورن استرایک»‌ است.
«استیون کینگ»‌/ «ریچارد بچمن»
وقتی که «پادشاه وحشت»‌ شروع به فعالیت کرد، ناشرانش او را به انتشار فقط یک کتاب در سال محدود کردند. در نهایت «استیون کینگ»‌ ناشرش را متقاعد کرد که کتاب‌های بیشتری را با نام مستعار «ریچارد بچمن» منتشر کند.
«کینگ»‌ تحت پوشش نام «بچمن»‌ هفت کتاب از جمله «خشم»‌ در سال ۱۹۷۷ و «مرد فراری» را در سال ۱۹۸۲ روانه بازار کرد.
نام مستعار «کینگ» توسط یک کتاب‌فروش ساکن «واشینگتن دی سی»‌ افشا شد. او متوجه شباهت بین آثار «بچمن» و «کینگ‌»‌ شده بود.
«آیزاک آسیموف» / «پل فرنچ»
«آیزاک آسیموف» نویسنده برجسته آمریکایی- روسیه‌ای کتاب‌های علمی تخیلی از نام مستعار استفاده کرد تا نویسندگی در سایر ژانرهای ادبی را نیز امتحان کند.
از خالق «من،‌ ربات» و «غارهای پولادی» خواسته شد تا یک رمان علمی تخیلی را برای کودکان بنویسد تا با اقتباس از آن یک مجموعه تلویزیونی ساخته شود. او که نگران بود این برنامه به اندازه کافی خوب نباشد، رمان «استار خوش‌شانس»‌ را با نام مستعار «پل فرنچ» نوشت و شش رمان را برای این مجموعه داستان با نام مستعار ادامه داد.
«آگاتا کریستی»/ «مری وستماکوت»
وقتی بحث نویسندگان آثار جنایی در میان باشد، نویسنده‌ای مشهورتر از «آگاتا کریستی» به ذهن نمی‌رسد.
این نویسنده انگلیسی ۶۶ رمان کارآگاهی نوشت و «هرکول پوآرو»‌ و «خانم مارپل»‌ را به جهان معرفی کرد و در این بین ۱۴ مجموعه داستان کوتاه نیز منتشر کرد.
«کریستی» همچنین شش رمان با نام مستعار «مری وستماکوت»‌ نوشت که از جمله آن‌ها به «پرتره ناتمام»‌(۱۹۳۴) و «بار»‌(۱۹۵۶) می‌توان اشاره کرد.
«کریستی»‌ درباره استفاده از نام مستعار گفته بود این کار را برای کاوش در پنهانی‌ترین و ارزشمندترین باغ تخیلاتش انجام داده است.
«دین کونتز»/ «برایان کوفی»
«دین کونتز»‌ نویسنده آمریکایی، تاکنون بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از ۱۰۵ رمانی که به نگارش درآورده است را فروخته است. او که برای خلق رمان‌های مهیج شهرت دارد، نویسندگی در شاخه‌های وحشت،‌ علمی تخیلی و رمزآلود را تجربه کرده است.
«کونتز» یکی از فعال‌ترین نویسندگان جهان محسوب می‌شود. او در دهه ۷۰ میلادی تا هشت کتاب در سال می‌نوشت. فعالیت او به حدی زیاد بود که ناشرانش نگران بودند بازار کتاب از آثار او اشباع شود. بنابراین او به سرغ نام مستعار رفت تا بتواند کتاب‌های بیشتری بنویسد. تاکنون ۱۰ مورد از نام‌‍‌های مستعار او افشا شده است. از جمله این نام‌ها به «دینا دویر»‌،‌ «اوِن وست»‌، «آرون وولف»‌ و «دیوید اکستون» می‌توان اشاره کرد.
«مایکل کرایتون» / «مایکل داگلاس»
بسیاری از کتاب‌های این نویسنده مشهور خالق «پارک ژوراسیک»‌ و «دنیای گمشده» به فیلم تبدیل شده‌اند.
«کرایتون»‌ نویسندگی رمان را در دوران دانشجویی در دانشکده پزشکی هاروارد آغاز کرد. او نخستین رمان خود را با نام «شانس» در سال ۱۹۶۶ با نام مستعار «جان لانگ»‌ منتشر کرد. این نویسنده بعدها درباره دلیل استفاده از نام مستعار گفت با توجه به اینکه قرار بود پزشک شود، ممکن بود بیمارانش نگران این باشند که از آن‌ها برای نوشتن شکل‌گیری شخصیت‌های رمان استفاده شود.
«کرایتون» علاوه بر «لانگ» از نام مستعار «جفری هادسون» نیز برای چاپ کتاب استفاده کرده است. این نویسنده نخستین‌بار در سال ۱۹۶۹ با نام واقعی خودش کتاب منتشر کرد.
او همچنین رمان «معامله» را به همراه برادرش و با نام مستعار «مایکل داگلاس» روانه بازار کرد.
«سی. اس. لوئیس» / «کلایو همیلتون»
«سی. اس. لوئیس» نویسنده «سرگذشت نارنیا» با دو نام مستعار «کلایو همیلتون» و «ان دبلیو کلرک» نیز کتاب نوشت.
این نویسنده متولد «بلفاست» در آغاز نویسندگی با نام «همیلتون» فعالیت کرد و چندین مجموعه شعر با نام مستعار منتشر کرد. زمانی که شعرهای او با استقبال چندانی مواجه نشد، او با استفاده از نام واقعی خودش نویسندگی رمان را آغاز کرد.
«سوفی کینزلا» / «مدلین ویکهام»
این نویسنده، مجموعه کتاب‌های «اعترافات یک معتاد به خرید» را به نگارش درآورده است. تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نسخه از مجموعه کتاب‌های این نویسنده به فروش رسیده است. او نحستین کتاب خود را  در سن ۲۴سالگی و با نام واقعی «مدلین ویکهام» منتشر کرد.
او شش کتاب با نام «ویکهام» نوشت، اما در نهایت با نام مستعار «سوفی کینزلا» به نویسندگی ادامه داد.
«سی. اس. لوئیس» در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که هویت «کینزلا» و «ویکهام» به او تعلق دارند