1

پیش بینی برای ایجاد بیش از 10هزار شغل

مهناز اصغری
مشاغل سیار امروز نقش زیادی در اقتصاد كشورها ایفا می‌كند. بنابراین این مشاغل باید به دو جهت نخست در راستای حمایت از مصرف كنندگان در جهت دسترسی كالا و خدمات به قیمت مناسب و كیفیت بالاتر و دیگری ایجاد اشتغال مولد در جامعه توسعه پیدا كند.
به گزارش روزنامه «صبح امروز» یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کلانشهرها، گسترش اقتصادهای خرد، مانند بازارهای سیار و ساماندهی دستفروش‌ها می‌باشد. چراکه به طور حتم بازارهای سیار موجب حذف واسطه‌ها و فروش محصولات تولیدکنندگان با قیمتی بسیار پایین‌تر شده است. در این میان یکی از این وظایف سازمان ساماندهی مشاغل شهری تنسیق دستفروش‌ها و جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم و هدایت انان به مجتمع‌های ساماندهی شده و استاندارد می‌باشد. در این خصوص اخیرا خبری مبنی بر راه‌اندازی چهار بازار موضوعی در مشهد منتشر شد که خبر از ایجاد حدود هزار شغل می‌داد. در این میان در حال حاضر بازارهای «عفاف و حجاب و همچنین روز بازار صنایع دستی و هنر فعال و دو بازار دیگر شامل بازار صنایع حوزه مرتبط با کودک، اسباب‌بازی و سرگرمی و روز بازار گیاهان زینتی و آپارتمانی به زودی بهره‌برداری خواهد رسید. به همین جهت گفتگویی با مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد داشتیم.
اولویت شهرداری نیز در زمینه ساماندهی بازارها
محمد جواد مشیری در خصوص دو بازار موضوعی فعال فعلی مطرح می‌کند: با توجه به سیاست‎‌های فعلی در خصوص توانمند سازی تولیدکنندگان داخلی و حمایت از کسب و کارهای خانگی اولویت شهرداری نیز در زمینه ساماندهی بازارها، ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و مشاغل خرد و خانگی می‌باشد و در این راستا پنج شنبه بازار هنرمندان در پارک لاله در حال فعالیت است و اخیراً نیز جمعه بازار خیام و سه شنبه بازار امامت 49 نیز راه‌اندازی شده و 350 غرفه نیز در این بازار در حال فعالیت می‌باشند .
وی با تاکید بر اینکه «حمایت و استقبال خوب شهروندان هم از این بازارها بسیار عالی بوده و همین امر بهترین مشوق و دلیل سازمان بوده تا نسبت به برپائی بازارچه‌های موضوعی و تخصصی در سطح شهر اقدام نمائیم» می‌افزاید: بازار عفاف و حجاب هم تاکنون در سه مرحله به صورت دوره‌ای و نمایشگاهی در بازه‌های زمانی کوتاهِ 2 هفته‌ای و یکماهه و با هدف بهره‌گیری از مشاغل تولیدی و تخصصی و همچنین همسو کردن تولیدکنندگان با شهرداری جهت حضور و ارائه خدمات به شهروندان برگزار شده که می‌توان از بازار امامت 49 با ظرفیت 50 غرفه و … نام برد.
میزان تعهد ایجاد اشتغال بازارهای سیار
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در خصوص آغاز به فعالیت بازار صنایع مرتبط با کودک و سرگرمی و همچنین روز بازار گل‌های زینتی و آپارتمانی و گیاهان دارویی تصریح می‌کند: این بازار با هدف ایجاد شور و نشاط بین کودکان و البته بصورت پایلوت در امامت 49 جنب پارک مادر و کودک با ظرفیت 30 غرفه راه‌اندازی شده و در روزهای یکشنبه در حال فعالیت است و تا 150 غرفه نیز ظرفیت دارد .
وی می‌افزاید: درخصوص راه‌اندازی بازار گل‌های زینتی و آپارتمانی و گیاهان دارویی نیز، ضمن هماهنگی با تولید کنندگان پس از بررسی مکان‌های پیشنهادی نسبت به جانمایی دو نقطه در سطح شهر اقدام شده و با همکاری دستگاه‌های مرتبط و پس از اخذ تأییدیه ” کارگروه راهبری روز بازارهای جمعی ” نسبت به راه‌اندازی این بازار نیز اقدام می‌گردد.
مشیری در پاسخ به این پرسش که «این بازارها تا چه میزان تعهد ایجاد اشتغال دارد؟» عنوان می‌کند: میزان اشتغال در بازار پارک لاله 170 نفر ، بازار بلوار خیام 150 نفر ، بازار بوستان چهل بازه 50 نفر ، بازار کودک و سرگرمی 160 نفر ، بازار عفاف 150 نفر و این میزان در بازار صنایع دستی نیز 150 نفر می‌باشد و در صورت اخذ مجوزات لازم از ” کارگروه راهبری روز بازارهای جمعی ” زمینه گسترش و تعداد بازارها و همچنین افزایش ظرفیت واگذاری غرف نیز فراهم می‌گردد.
افزایش فضای اشتغال برای متقاضیان
وی همچنین در خصوص استقبال از این بازارها می‌گوید: ما از گذشته تاکنون بازارهای سیار را بصورت کلی و با حضور همه صنوف در نقاط مختلف سطح شهر برگزار می‌کردیم. اما در حال حاضر به منظور افزایش سطح رضایتمندی شهروندان و ارائه خدمات مطلوب‌تر، با برنامه‌ریزی انجام شده در شیوه برگزاری بازار تغییرات مثبتی را ایجاد کرده‌ایم و بسته به میزان توجه و استقبال شهروندان راه‌اندازی بازارهای تخصصی و موضوعی را نیز در دستور کار قرار دادیم و بحمدلله در این زمینه عملکرد موفقی هم داشته‌ایم. اطلاع‌رسانی کافی هم در این زمینه در حال انجام است و به همین دلیل بزودی شاهد افزایش فضای اشتغال برای متقاضیان و بهره‌مندی شهروندان از بازارها خواهیم بود .
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «از اهداف مهم سازمان در زمینه راه‌اندازی بازارهای تخصصی و موضوعی، فراهم نمودن فضای کسب و کار و رقابت برای تولید کنندگان واقعی بوده است» تاکید می‌کند: در شرایط اقتصادی موجود فراهم نمودن بسترهای لازم جهت حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم محصولات با قیمت مناسب به شهروندان همواره مدنظر بوده و هست. قطعاً فرهنگ سازی و آموزش در راستای افزایش اعتماد شهروندان و در جهت خرید از اینگونه بازارها موثر خواهد بود که البته با برنامه‌ریزی لازم در این خصوص نیز شاهد جذب مخاطب بیشتر در این حوزه خواهیم بود .
گام‌های موثر در زمینه هم افزایی بین تولیدکنندگان داخلی
وی می‌افزاید: هدف از راه‌اندازی بازارها توسط شهرداری ایجاد اشتغال برای متقاضیان به صورت دائم بوده که در حال حاضر بازارهای سیار شامل روزبازارها، عصر بازارها، شب بازارها، جمعه بازارها و بازارهای تخصصی و موضوعی در نقاط مختلف شهر و در طول هفته مشغول فعالیت بوده و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
مشیری در پاسخ به این پرسش که «آیا به این 1000 شغل به عنوان ایجاد اشتغال دائم توسط شهرداری می‌توان نگاه کرد؟» می‌گوید: بله، با توجه به استقبال روز افزون شهروندان و غرفه داران از بازارهای ایجاد شده توسط شهرداری، این موضوع نیازمند به برداشتن گام‌های موثر در زمینه ارتباط و هم افزایی بین تولیدکنندگان داخلی به منظور افزایش سطح فروش و بهره‌مندی از تجربیات یکدیگر خواهد بود. در این راستا ضمن برنامه‌ریزی و هماهنگی با ارگان‌های ذیربط خصوصاً نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و… در خصوص معرفی افراد واجد شرایط و فعالین حوزه مشاغل خانگی اقدام گردیده تا ضمن اشتغال زایی، زمینه حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و بانوان سرپرست خانوار نیز به صورت دائم فراهم گردد. ضمناً در نظر داریم در محدوده حرم مطهر رضوی و به همکاری آستان قدس رضوی نسبت به راه‌اندازی بازار سوغات و زیارت نیز اقداماتی را انجام و در صورت محقق شدن این موضوع پیش بینی بیش از 10000 شغل را داریم .
رویکرد شهرداری در خصوص توانمند سازی تولیدکنندگان
وی با عنایت به منویّات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری به نام ” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ” از سوی ایشان در خصوص رویکرد شهرداری مطرح می‌کند: رویکرد شهرداری در خصوص توانمند سازی تولیدکنندگان و رفع موانع مربوط در این حوزه، با برنامه‌ریزی انجام شده، ضمن رایزنی با دستگاه‌های متولی و همچنین ارتباط با تولیدکنندگان در صدد بالا بردن کیفیت محصولات تولید شده، حمایت از مشاغل خانگی، رفع دغدغه‌ها در خصوص فروش محصولات، عرضه مستقیم محصولات با قیمت مناسب، حذف واسطه‌ها، هماهنگی در ایجاد و اجرای بازار، ساماندهی غرفه داران مطابق مجوز و ایجاد نظم با حضور دائم یک نماینده در بازار، انجام نظافت دائم، حضور نیروی اجرائیات و ایجاد امنیت و همچنین گام‌های دیگری همچون آموزش غرفه‌داران در راستای تکریم ارباب رجوع و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی جهت اطلاع‌رسانی و بهبود شرایط موجود در دستورکار می‌باشد .
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در پایان‌بندی صحبت‌های خود در خصوص برنامه‌های حمایتیِ آتیِ سازمان ساماندهی مشاغل تصریح می‌کند: در چشم انداز آتی در نظر است با ایجاد شبکه‌های تولید و عرضه جهت دسترسی تولیدکنندگان واقعی به بازارهای تحت نظارت شهرداری اقدام و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های موجود ضمن فراهم نمودن بستر لازم جهت حمایت از کالاهای ایرانی و مشاغل خرد و خانگی و از طرفی با نگاه عدم آسیب به کسب و کارهای دائم در سطح شهر، با استعانت از خداوند متعال و پشتیبانی و همکاری ارگان‌های ذیربط، ایجاد گروهای تخصصی عرضه محصولات خانگی در مقیاس کوچک و تأمین نیازهای عمومی از طریق راه‌اندازی بازارهای تخصصی و موضوعی برای زائرین منجمله بازار سوغات و … در دستورکار شهرداری قراردارد تا بتوانیم خدماتی ارزنده و در خور شان زائرین و مجاورین ثامن الحجج (ع) ارائه دهیم .همچنین موضوع هوشمند سازی نظارت بر بازارها و همچنین ارائه خدمات الکترونیکی به غرفه داران نیز در دستور کار قرار دارد