1

عضو شورای عالی استانها: در قانون جدید درآمد پایدار شهری به حاشیه شهرها توجه نشده است

نایب رئیس شورای شهر مشهد مقدس و عضو شورای عالی استانها با انتقاد از قانون جدید درآمد پایدار شهری گفت:دولت و مجلس کجای این قانون به حاشیه شهرها توجه کرده است.

به گزارش صبح امروز و به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از شورای شهر مشهد، موسی الرضا حاجی بگلو اظهار داشت: طرح دو فوریتی در خصوص اصلاح فرآیند ساختمان سازی کلان شهرها ارائه شده است و با توجه به ابلاغ قانون درآمدهای پایدار شهرداری توسط رئیس جمهور از اول شهریور، شهرداری‌ها ملزم هستند تا تغییری در بحث تراکم داشته باشند و شیوه نامه‌ای که در گذشته اجرا می‌شد و تسریع در ساخت ساز در مشهد داشت را لغو و پرونده‌ها به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده می‌شود و این اتفاق با تعطیلی شهر همراه خواهد بود.

وی افزود: درست است به لحاظ ضابطه مندی قوانین شهرسازی، این اقدام خوب است اما آیا فکر کرده اند که ارجاع آن به کمیسیون ماده پنج که در اختیار اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی است چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

حاجی بگلو ادامه داد: اولین مشکلش این است که در کمیسیون ماده 5  بعضی از پرونده ها تا 2 تا3سال رسیدگی نمی شود و بار سنگین بر دوش این کمیسیون با قانون جدید گذاشته خواهد شد در حالی که توقع داریم پرونده های ساختمانی کلان شهرها به سرعت و طی دو هفته پاسخ داده شود. وقتی مدت زمان زیادی باید منتظر پاسخ باشیم عملا ساخت و ساز در شهر تعطیل می شود. این با طرح دولت در خصوص جهش تولید مسکن کاملا تضاد دارد. کار را خراب تر می کند و کمکی به حوزه مسکن نمی کند.

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در برخی نقاط شهری طرح تفصیلی نداریم، بیان کرد: چگونه باید این پرونده ها را به ماده 5 ارجاع دهیم؟ حاشیه شهر مشهد که یک سوم جمعیت شهری را تشکیل داده طرح تفصیلی ندارد. دولت و مجلس کجای این قانون بدین موارد توجه داشته اند؟

وی از ارائه طرح دو فوریتی در شورای عالی استان ها خبر داد و گفت: طرحی در شورای عالی استان ها در این رابطه آماده کرده ایم که بیش از 60 امضا دارد.

حاجی بگلو ضمن توضیح این طرح افزود: این طرح خواستار این است که دبیرخانه کمیسیون ماده 5 را در اختیار کلان شهرها (همانند تهران) قرار داده شود. تهران مشکلی در این زمینه ندارد چرا که دبیرخانه کمیسیون ماده 5 در داخل شهرداری مستقر هستند. دبیر آن هم شهردار است و مشکل حاد برایشان پیش نمی آید.

نایب رئیس شورای شهر مشهد مقدس ضمن تاکید بر لزوم حل این مشکل بیان کرد: از مجلس و دولت خواهش داریم که این طرح به ثمر بنشیند تا کلان شهرها هم مانند شهر تهران بتواننداقدام کنند.